Hoe kun je de drang je op te dringen aan iemand het beste tegen zonder al te veel energie verlies van bijvoorbeeld het onderdrukken daarvan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.9K

Antwoorden (5)

Tot 10 tellen en je afvragen of het wel zo belangrijk is
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je aan iemand opdringen vindt degene die opgedrongen wordt (bijna) nooit prettig. Maar wat is opdringen? Iemand heel de dag door whatsappen? Iemand steeds vragen om af te spreken? Als je merkt dat je zelf deze neiging hebt: laat los. Whatsapp deze persoon niet direct, wacht tot die persoon jou whatsappt en als diegene niet snel antwoord wees dan niet beledigd. Als iemand geen tijd heeft om af te spreken, ga er niet over door maar wacht tot diegene er zelf weer over begint. Opdringerigheid kan ervoor zorgen dat een (vriendschaps) relatie stukloopt, dus kijk uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Blijven aandringen / aandacht geven / contact zoeken / vragen stellen op een (onbeantwoorde of beëindigde) relatie of vriendschap, al uiteindelijk erin resulteren dat het beetje goede verstandhouding DAT je nog had, alsnog verdwijnt.

Het beste kun je de persoon in kwestie zo veel mogelijk proberen te ontlopen, niet krampachtig proberen " vrienden" of kennissen te blijven, je op andere zaken en personen gaan richten en de realiteit onder ogen zien door de pijn - die het onvermijdelijk doet - toe te laten, te doorleven en te verwerken. Het klinkt als een cliche, maar tijd heelt ECHT alle wonden, zolang je maar niet de hele tijd het korstje er af blijft krabben en er een vreselijk litteken overblijft.

Koester de herinnering, maar vergeet niet de werkelijkheid dat het voorbij is te integreren in je leven. Idealiseer de persoon in kwestie niet, en haal jezelf niet naar beneden door de oorzaak van de breuk (of het niet willen ' aangaan' ) bij jezelf te zoeken.

De pijn van de afwijzing zul je hoe dan ook doorheen moeten, maar die gaat voorbij als jij sterk in je schoenen staat en je gaat realiseren dat de persoon in kwestie je niet waard is, dat er mensen zijn die WEL om je geven (en die je wellicht een beetje verwaarloosd hebt door je fixatie op die ene) , je nodig hebben of van je houden, en stop je energie niet in de onmogelijke relatie of liefde maar in HEN. Zij kunnen je ook weer de liefde en waardering teruggeven die je nodig hebt en je door de andere persoon onthouden wordt. En dat levert uiteindelijk meer energie op dan het kost.

Wanneer je je teveel blijft fixeren op een onbereikbaar iemand, en daarbij ook nog eens al je energie stopt in het treuren of jezelf zielig vinden, raak je niet alleen sowieso kwijt wat je NIET hebt, maar ook alles wat je nog WEL hebt. En geen man, geen vrouw, niemand is dat waard.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerlijk naar jezelf kijken, zou jij het leuk vinden als iemand die om wat voor reden dan ook niet de aandacht van jou krijgt die diegene wil dan toch maar doorgaat met aan je mouw trekken, appen, smsen of wat dan ook? Eerlijkheidshalve denk ik van niet...En daar heb je dan gelijk je oplossing want iemand die jij niet in de buurt wilt spendeer je zelf geen aandacht aan, dus geen energie, dus waarom zou jij dat wel doen?
Er zijn waarschijnlijk genoeg mensen die daarin wel graag je energie/aandacht willen delen als jij ze de kans geeft, en wat je uitzendt krijg je altijd terug, dus dan krijg je ook positieve energie terug :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Iets onderdrukken geeft altijd energieverlies omdat je ertegen aan het vechten bent. Het tegenovergestelde van ergens tegen vechten is uiteraard stoppen met vechten. Dat betekent niet, dat je dan dus ongestoord kunt gaan opdringen: daar zal je iets mee moeten doen. Bijvoorbeeld achterhalen, waaróm je die drang hebt je op te dringen. Heeft dat te maken met je zin willen doordrammen, met een negatief zelfbeeld, een combinatie ervan of iets geheel anders?
Als je weet, wat er achter het gedrag van dat opdringen zit, dan kan je daar gericht aan gaan werken.
Vaak hebben mensen daar deskundige hulp bij nodig.