Weet iemand hoe je het beste kunt reageren op a-sociaal gedrag?

Het gaat eigenlijk om een soort gedrag waarin anderen voor jou bepalen wat er gaat gebeuren. Voorbeeld je wordt uitgenodigd voor een verjaardag maar met een taxi die je zelf moet betalen voor 20 heen en 20 terug, kaartje 30 euro. Je weet dat in het begin niet maar je kunt dezelfde avond geen nee meer zeggen. Voorbeeld; een etentje samen, enkele gasten aan tafel bestellen de duurste drankjes, op het einde van het diner zegt een van de dure gasten; 'we delen de de rekening he. Mensen die ineens voor hetzelfde klusje het dubbele van de gewone prijs vragen of andersom helemaal niet betalen voor iets dat door jou is gedaan.
Ik denk dat ik dit zo moeilijk vind omdat je een ander toch niet doelbewust wilt 'flessen''. Er is toch een zeker fatsoen in elk mensen. Helaas zie ik de laatste tijd steeds meer voorbeelden van hoe het niet hoort maar hoe kun je nou leren om stop te zeggen tegen dit soort gedrag want je zit dan al binnen die situatie binnen dat handelen. er is geen tijd voor lange discussies.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Door zelf heel duidelijk een grens te trekken en je daaraan te houden.
In het geval van de verjaardag : op het moment dat je hoort dat de kosten de pan uitrijzen afhaken, hetzij met onmiddellijke berichtgeving, hetzij met excuses en toelichting de dag er na. Daar hoor je voor gewaarschuwd te worden, en niet iedereen KAN het betalen.

In het geval van het etentje kun je best op voorhand al iets regelen voor de rekening. In het voornoemde geval ben ik gelukkig assertief genoeg om te melden dat ik met mijn twee spa-rood niet van plan ben zijn orgie te bekostigen ; ik HEB al een zodanige tyfushekel aan mensen die zodanig innemen op een 'feestje', dat me dat verhipte weinig moeite kost. En in de regel krijg je voldoende bijval. Durf je of kan dat niet, dan is dat dus het laatste etentje met dat gezelschap.

Bij klusjes en werkzaamheden spreek je de prijs tevoren af, en DIE kom je na. Is er niks afgesproken, dan kun je ook niet automatisch altijd iets terug verwachten.

Dit type asogedrag lijkt inderdaad toe te nemen, en de enige manieren om je er tegen te wapenen zijn : niet aan meedoen en niet over je een laten lopen. Kort en duidelijk zijn, dan zullen mensen - ook als het in hun nadeel is - uiteindelijk meer respect vor je hebben. En zoniet, dan zijn ze je goedheid al helemáál niet waard, en is er niks verloren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Toch vind ik dit een wonderlijk verhaal.
Als je naar een verjaardag gaat, waarom zou je dan een taxi moeten betalen?
Als je naar een verjaardag gaat, hoe kan het dan dat je die voorwaarden niet vantevoren weet?
Waarom zou je dat in het begin niet weten?
Dat is toch een kwestie van je zaken goed afspreken?

Met dat eten, dat herken ik wel.
Maar dat gebeurt maar een keer, met dezelfde mensen.
Daarna is er altijd wel iemand die zegt: nee,
dat is niet eerlijk, laten we maar gaan splitsen.
Of je gaat met diezelfde mensen niet meer uit eten.

Fatsoen is een ding.
Assertiviteit is iets anders.
Dat moet je jezelf aanleren, om je niet steeds ongelukkig te laten maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, je moet een beetje assertieve worden. Als dat met die rekeningen delen je een keer overkomen is, kijk je de volgende keer wel uit en zeg je beleefd dat je niet zo veel gegeten had en dus liever zelf afrekent.
Ik vrees dat ik het op het punt van assertiviteit wel met m'n voorganger eens ben. Je kunt er - als ik het zo lees - niet aan ontkomen. Ik herken dit soort situaties maar al te goed. Veel mensen hebben vandaag de dag geldproblemen en proberen dat op creatieve manieren op jouw schouders te werpen. Weest op je hoede. Pik het niet. Wees er duidelijk over. Het zal je verbazen, maar je hebt vaak meer medestanders dan je eerst zou denken. Ik ga zelf tegenwoordig niet meer met dergelijke "vrienden" om. Dat is een keuze:
Dan maar alleen. Ik leer daarna wel weer andere mensen kennen die ik wél kan vertrouwen. Eerst fatsoen. Dan pas verder. Anders zou je een meester moeten worden in het ontwijken van dit soort situaties en dat kan vrijwel niet, want ze zijn overal. Nog een optie:
Als je met de mensen goed kunt praten kun je het misschien op een goed moment gewoon eens bespreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk inderdaad dat je zelf van tevoren je grens aan moet geven.
Als je uitgenodigd wordt voor een verjaardag en bovenstaande is niet bekend kun je gewoon aangeven dat je liever had geweten dat dit georganiseerd was, dat je hierin teleurgesteld ben en een andere keer terug kom voor de verjaardagsborrel.
Dan afhaken en naar huis gaan.

Een etentje samen: Als je weet dat er mensen tussen zijn die uitschieten in hun drankjes qua prijs en/of hoeveelheid: Geef van tevoren aan dat je liever voor jezelf betaal.
Ook kun je achteraf best zeggen dat je voor jezelf wil betalen.

Klusjes: van tevoren prijs afspreken.

Helaas zal er in deze tijd dat veel mensen het moeilijke krijgen, op bepaalde manieren 'misbruik' van anderen worden gemaakt.

Maar dit gedrag kun jezelf best herkennen, het beste is om zelf je grens aan te geven, na een paar keer weet men hoe ze jou moeten benaderen, maar je zult zelf altijd alert moeten blijven.
Met een verjaardag kun je altijd zo langs je neus weg vragen: Heb je nog bepaalde wensen of plannen.
Daarbij vraag je iets positiefs: Je koopt een aardigheidje wat op prijs wordt gesteld en zelf kom je niet voor een verrassing te staan.

Succes, gelukkig heb ik deze rot ervaringen nog niet.

Toegevoegd na 2 dagen:
Wil nog even terugkomen op het eten in een restaurant:
Meestal als je met een grotere groep gaat vraagt ook de ober vooraf al of alles bij elkaar mag, dit omdat die dan al alles apart gaat houden.
Dus als je dan voor jezelf wilt betalen, kun je het aangeven.
Ook al ben je maar met een paar mensen, dan is het ook handig om het van tevoren aan te geven.
Doe je dit niet, moet jezelf gaan zitten tellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn vriendenkring was het ook normaal, als we gingen stappen of uit eten, dat de rekening gedeeld werd, toen ik in de wia belandde, heb ik aangegeven niet meer mee te kunnen en tot mijn verbazing waren er opeens meer die aangaven dat het te duur werd, sindsdien houden wij onze etentjes thuis en betaald iedereen 10 euro per maand en we houden er nog van over ook, oud en nieuw wordt dus iets luxer gevierd, het heeft onze vriendschap versterkt. Hopelijk kun je hier iets mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut geen antwoord, wel een goeie tip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is wel degelijk een antwoord, ik geef aan dat je eerlijk moet zijn, dat je om wat voor reden dan ook, niet mee kunt doen.
NEE leren zeggen,er zijn helaas veel van dat soort mensen,maar jij hebt zelf de keuze met wie je om wil gaan.zal soms pijn doen ,maar je doet het voor een goed doel,ZELF gelukkig zijn.

FIJNE KERSTDAGEN AAN IEDEREEN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lijkt mij dat er meerderen zijn die het er eigenlijk niet mee eens zijn.
Begin er dus over...IK BETAAL WAT IK GEGETEN HEB !!
Echt...er zullen er velen je dankbaar voor zijn, maar iedereen denkt dat het flauw klinkt om erover te beginnen...
Zo worden de dineetjes steeds duurder, want als het door allen gedeeld wordt, denkt op een gegeven moment iedereen van...ik neem niet het goedkoopst, want anders zit ik voor al die anderen te betalen die het duurste nemen, dus ik neem het er dan ook maar van.
Ik eet vaak met een groep mensen en ieder betaalt voor zichzelf, dat is gewoon eerlijk niet truttig en niemand die met een kater naar huis gaat !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het tijd dat je niet meer met centenneukers omgaat ofzo...... Sorry voor het woord!!!

Ik snap alleen de taxi niet... Je bepaal zelf toch hoe je op n verjaardag komt of niet dan.....