hoe/waar hulp in te schakelen voor een demente oude dame?

mijn buurvrouw is ruim 80, vorig jaar haar man verloren en haar zoon komt heel af en toe op bezoek.
ze vrouw is enorm in de war
ze gaat naar de fietsen met de afstandsbediening van de tv omdat de radio het niet doet, en als ik aangeef meteen even te komen kijken blijft ze in de lift staan wachten omdat ze me kwijt is.
dingen herhalen doet ze bijna continu.

(de radio is gemaakt overigen: de tv stond gewoon erg zacht, net als de afgelopen keren.)

haar zoon heb ik nog nooit gezien, maar ze gaat zo hard achteruit dat ik me zorgen maak om haar.
hoe en waar kan terecht zodat er iemand meekijkt en wat kan betekenen?
ze is redelijk gefrustreerd door de kleine dingen die haar niet lukken, en ze is zo vergeetachtig dat ik bang ben dat ze helemaal van haar pad raakt, of bv vergeet het gas uit te zetten.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Er zijn diverse maatschappelijke organisaties die je eens kan bellen en dit probleem voorleggen. Naast de Brijderstichting maken ook de politie, woningstichtingen, de sociale dienst, de thuiszorg en maatschappelijk werk deel uit van het meldpunt vangnet en advies (OGGZ). Ook hebben gemeenten een afdeling WMO ( wet maatschappelijke ondersteuning) die je eens kunt bellen en zij kunnen ook van advies dienen of er zelf mee aan de slag gaan. Meld het in elk geval en zij kunnen eerder bij haar huisarts aan de bel trekken zodat deze haar kan onderzoeken. Het is nl. nog helemaal niet zeker of ze aan Alzheimer of dementie lijdt. Een ernstige depressie kan je ook verward maken bijv. en ze verdient hoe dan ook behandeling.

Soms kan de gemeente of eventueel een kerkgenootschap ook een rol spelen in zulke situaties.

Misschien kan stichting MEE wat betekenen. Ik kan je niet precies vertellen wat het inhoudt maar voor meer informatie zie de site. Wat ik wel weet is dat ze helpen bij het aanvragen van hulp aan zieken en gehandicapten. Misschien kunnen ze je daar wat meer vertellen. Heel veel succes ermee

Bronnen:
www.mee.nl

kan me voorstellen dat je niet weet wie haar huisarts is, ik zou maatschappelijk werk inlichten. (via de (deel)gemeente of een wijkcentrum, misschien ligt er bij haar thuis een nood-telefoonnummer, kan ook nog.)

Ik zou als je niet achter de gegevens van huisarts haar zoon kan komen in elk geval een briefje op haar deur hangen voor het geval haar zoon toevallig langs komt. Bij het GBA kunnen ze opzoeken wie haar zoon is en waar die woont. Dat zullen ze ongetwijfeld niet aan jou vertellen, maar ik veronderstel dat Stichting mee hier iets mee kan doen. Het lijkt me ook verstandig een melding bij het politiebureau te doen, zodat ze daar weten dat er misschien rare dingen kunnen gebeuren (brand bijvoorbeeld - al hoop ik van niet). De wijkagent zal ongetwijfeld een oogje in het zeil houden. Overigens kan politie ook via GBA de zoon opsporen, maar of ze daartoe in dit geval gemachtigd zijn weet ik niet. En ik zou bij haar binnen - dan maar onfatsoenlijk - rondkijken of er aanwijzigen zijn zoals telefoonnummers, adressen e.d. Misschien is het zelfs mogelijk aan reservesleutels van haar huis te komen. Wie weet wil ze die wel geven. Zo niet, dan lukt het de wijkagent misschien? Het is niet allemaal even netjes, maar ze heeft hulp nodig. Voor jou is het ook geen leven met de angst dat ze de boel laat afbranden.

Via de Alzheimerstichting. Het precieze adres weet ik niet maar dat kun je googlen. Mail hen met deze vraag, zij hebben vaker met dit soort situaties te maken en weten de weg en tegen welke problemen je aan kunt lopen.

Wij hadden een buurvrouw in dezelfde situatie. Omdat we geen familie zijn kun je niks beginnen. We hebben van haar een telefoonnummer van een neef gekregen, en die kon wel actie ondernemen. Misschien lukt het via een instelling die hierover gaat, maar dan moet de buurvrouw ze zelf uitnodigen zodat ze binnen kunnen komen en de huisarts inschakelen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100