Ik ben altijd gestresst, maakt niet uit over wat en krijg er enorme hoofdpijn van, hoe kan ik de stress verminderen?

Ik zie altijd overal situaties die verkeerd zouden kunnen gaan en ga daar dan vreselijk over stressen en daar krijg ik hoofdpijn van. Voorbeeldje; ik moet 's ochtens met de bus, dan denk ik 's avonds al, ik moet vroeg opstaan voor de bus, anders moet ik rennen en vliegen en kom ik half bezweet aan op school. als ik dan in bed lig denk ik, ik moet goed slapen want als ik niet goed slaap kan ik mijn bed niet uitkomen en heb ik een rotdag enz., dan ga ik daar dus over stressen en kan ik niet lekker slapen, dan stress ik 's ochtends weer verder over dat ik steeds uitreken hoeveel tijd ik heb en daarvan ga stressen, vervolgens haal ik het wel altijd maar ik zit wel een dag lang met hoofdpijn opgescheept en ik weet niet hoe ik zulke gedachten moet veranderen, ik heb er geen macht over om te zeggen dat ik me nu eens NIET ga stressen.
Ik weet heus wel dat het geen ramp is als ik een bus mis, totaal niet, dan kom ik maar wat later, mijn verstand snapt het wel maar mijn lichaam doet er niks mee..

Tips graag!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (3)

Los van tijdelijke oplossingen zoals kruidenthee of pilletjes die misschie maar even werken, is het verstandig om op de lange termijn je 'denken' anders te programmeren. Het lijkt erop dat je alle gedachtes negatief projecteert en uitvergroot waardoor je lichamelijke klachten krijgt.
Cognitieve gedragstherapie kan je helpen je gedachtes te analyseren en je er minder druk over te maken. Aangezien je zelf al goed beschrijft waarvan je hoofdpijn krijgt kan deze methode waarschijnlijk goed bij jou werken.

Toegevoegd na 5 minuten:
m'n antwoord komt misschien erg 'zwaar' over, of dat het alleen voor depressieve mensen o.i.d. zou zijn maar dat is zeker niet zo. Juist bij 'lichte' problemen helpt dit binnen een aantal sessies al erg goed en zit je heus niet jaren bij een therapeut (eigen ervaring)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast het advies van Kciroj betreffende cognitieve gedragstherapie (zoek eens op Internet naar de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg) is een cursus Mindfulness misschien ook iets voor je.
Daar leer je ook op een andere manier met je gedachten om te gaan.
Wat informatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mindfulness

Informeer jezelf en bekijk, wat voor jou het beste is.
De stress die je noemt, maak je zelf door je gedachten.
Jij bent dus ook degene, die daar iets aan kan veranderen ;-)
Je schrijft dat je verstand het snapt, je kunt dit ook met je verstand veranderen, zodat zowel je geest als je lichaam niet meer reageert met stress.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou zeggen: blijf lekker stressen en vergroot het zelfs nog wat uit. Alles wat je namelijk NIET mag doen van jezelf kost extra energie om tegen te vechten. Je kent misschien wel het voorbeeld van de roze olifant: zodra je bij jezelf zegt dat je daar niet aan mag denken, zie je alleen nog maar een roze olifant voor je. Je kunt dan beter even heel sterk aan een roze olifant denken, want daarna ben je het beeld kwijt.

Dus probeer het eens: 's avonds in bed lekker stressen of je de bus wel gaat halen. Na een paar minuten verveelt het je waarschijnlijk en kun je aan leuke dingen denken.

Veel succes!