Kun je een (onschadelijke) bobbel op je bot hebben?

Gisteren ben ik gevallen op mijn arm. Hij is sowieso zwaar gekneusd. Nu ontdekte ik een bobbel (geen idee of die er eerder al zat, of gisteren gekomen is) die erg gevoelig is. Het is geen zwelling, want het is keihard (vermoedelijk gewoon bot).

Misschien heb ik mijn arm gebroken, maar dat zou vreemd zijn, want ik heb er niet zó veel last van. Nu vraag ik mij af of het mogelijk is dat deze bobbel er al zat en gewoon een stuk uitstekend bot o.i.d. is?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
31.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als het gebroken was geweest dan had je vermoedelijk wel meer pijn gehad. Een bobbel op je bot zou ook pijnlijk aan moeten voelen als het een breuk is.

Het beste antwoord

Moeilijk zeggen op afstand, zonder te kunnen voelen, maar ik waag een antwoord!

In ieder geval kan je een botbreuk zo goed als uitsluiten, want dat is behoorlijk pijnlijk, je zou het snel in de gaten hebben (zelf heb ik een hoge pijngrens, en ik heb 3× een arm gebroken, dus ik weet hoe het voelt)

Wat je niet helemaal kan uitsluiten is een scheurtje in je bot. Dat is ook pijnlijk, maar niet 100% belemmerend in je activiteit. Als de pijn niet minder wordt binnen 2-3 dagen, dan is een bezoek aan je huisarts zeker aan te raden.

Een bobbel op je bot is heel goed mogelijk. Sterker nog: je kan hem voelen, dus je hebt hem!
Wat dat betekent en waar zo'n bobbel uit bestaat is iets anders. In ieder geval is geen nieuw gevormd bot als gevolg van een breuk (het proces van botvorming duurt weken, geen uren), of een stuk gespleten bot (dat is buitengewoon pijnlijk).
Naar alle waarschijnlijkheid is het een van deze twee dingen:
- Als je de bobbel kan verplaatsen, dan is een hematoom (en interne bloeding) dat zich gevormd heeft op je bot. Dat kan ook heel hard voelen, maar je kan het altijd een beetje laten bewegen.
- Als het niet beweegt, dan is het zo goed als zeker dat je deze bobbel op je bot al had, maar nooit eerder je was opgevallen. Met name de lange botten in je lichaam (in je boven- en onderarm, en in je dij en onderbeen) zijn nooit glad en zacht. De lange rand van deze botten is altijd een beetje onregelmatig, met bobbeltjes die je heel goed kan voelen. Volkomen normaal, dus maak je het niet druk hierover.

Dit kan je heel makkelijk merken als je aan je scheenbeen voelt: voel eens met je vingers langs de rand van de scheenbeen, aan de voorkant van je onderbeen, waar het bot ophoudt en het spier begint. Als je langs de hele rand voelt met je vingers, dan voelt het bijna als een zaag, met heel veel bobbeltjes.
Nou, dat heb je dus ook ins de botten van je armen en je dij, alleen zitten die botten even wat dieper, en is dat moeilijker om te voelen.

Beterschap i.i.g. met de blauwe plek!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is waarschijnlijker dat de bobbel op je spier zit en niet op je bot.

Bij een kneuzing voelt het gekneusde gebied zacht aan en zie je het donkere bloed onder de huid als een blauwrode plek. Na verloop van tijd stolt dit bloed en kan het zijn dat je een harde knobbel voelt.

Voor de zekerheid kun je even contact opnemen met je huisarts.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien een bloeduitstorting onder het botvlies. Dat kan ook hard aanvoelen. Zoals bij het stoten van je scheenbeen. Die bobbel lijkt dan op het bot te zitten, maar het is louter een prop bloed die tussen bot en botvlies (dat om het bot ligt) zit. Meestal bij druk erop flink pijnlijk.