hebben droge mondhoeken te maken met een vegetarisch dieet?

ik ben al bijna 10 jaar vegetariër. ik heb sinds een halfjaar bijna altijd droge (gescheurde, geirriteerde) mondhoeken. Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik te weinig dronk, maar nu ik +/- 1,5 liter water per dag drinkt is dat dus niet de oorzaak.
nu hoor ik vaak dat je als vegetarier vaak problemen krijgt met tekorten rond je 15e - en ik ben nu 16.
heeft het hier iets mee te maken?
en wat kan ik hier tegen doen (ik ga absoluut geen vlees meer eten)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik eet ook geen vlees en heb hier ook af en toe last van,het is heel belangrijk voor vegetariërs om vitamineB Complex te gebruiken.
Er zijn ook veel vegetariërs die dit via een injectie toegediend krijgen bij de huisarts als het tekort echt groot is.
Je kan ook vermoeidheidsklachten krijgen hierdoor.
Dus ja,het kan en dat zie je dan idd bij je mondhoeken,kans is groot dat vitaminetekort hebt omdat je vegetariër bent.

Het beste antwoord

Het kan een teken zijn van vitB12 en/of ijzertekort. Je kan de huisarts eens om een bloedtestje vragen. Let wel: vitB12 laag (maar nog wel goed) kan toch betekenen dat je te weinig vitB12 hebt!

Als je vegetariër bent, dan is het sowieso verstandig om supplementen voor ijzer en vitB12 te nemen. Je komt met de rest van de voeding vaak niet aan genoeg vitB12 en ijzer.

Omdat je in de puberteit bent en veel vitaminen en mineralen broodnodig hebt, lijkt het mij niet onverstandig om eens een diëtiste te raadplegen of je alles in voldoende mate binnenkrijgt.

Toegevoegd na 12 minuten:
Na wat lezen, lijkt het dat niet alleen vitB12, maar ook andere vitaminen uit de B groep met name vitB2, een bijdrage aan droge mondhoeken (perlèches) te kunnen leveren...

Maar vaak is er ook weer een schimmeltje bij betrokken, wat weer kan uitmonden in eczeem. Soms ook ontstaat het op basis van overgevoeligheden...

Lijkt me dus dat je er best eens mee naar je huisarts kan gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Supplementeren met ijzer is voor de gemiddelde vegetariër helemaal nergens voor nodig. De enige vegetariërs die zich überhaupt druk hoeven te maken over ijzer zijn degenen die sowieso al tot de risicogroep behoren, zoals menstruerende vrouwen. En ook zij kunnen het met wat aanpassingen in hun dieet (zoals vitamine c-rijke producten bij elke maaltijd en geen melk/met calcium verrijkte sojamelk bij de maaltijd, en dat soort aanpassingen) vaak al voldoende krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt voor je uitgebreide antwoord,
ik ga een afspraak maken bij de dokter maar ik ben zelf niet zo'n fan van allemaal pilletjes als het niet gelijk levensbedreigend is.
ik hoor wel vaker dat vegetariers vaak een tekort hebben aan b12 en ijzer, daarom eet ik vleesvervangers en ook cornflakes in de ochtend waar ijzer en b12 aan toegevoegd zijn.
in ieder geval heb ik veel aan je antwoord gehad, vooral aan je toevoeging .
BEDANKT! :)

Andere antwoorden (3)

Gebrek aan vitamines, neem eens een sinasappeltje tot je en een banaantje...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het kan zijn dat je allergisch bent voor een bepaalde groente of vrucht in je dieet. Ik heb zelf namelijk bij appels dat mijn mondhoeken enorm droog worden en scheuren. Het lijkt me sterk dat het zou komen doordat je geen vlees eet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dat kan wel als je geen vlees eet.
Veel vegetariërs moeten oppassen voor vitamine B2 tekort.
Ik heb er ook last van,ik eet geen vlees en ook geen vervanging hiervoor.
Mijn dochter had dit ook,vroeg raad aan de apotheker,die gaf haar een anti-schimmelzalf en na een paar dagen was ze er van verlost.(weet wel de naam niet meer van die zalf)
fremar