Hebben soldaten die lang zijn een voordeel in een oorlog tegenover de soldaten die niet lang zijn?

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik had geen idee onder welke categorie ik dit moest zetten, dus heb maar gekozen voor 'Gezondheid'

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat hangt van het soort oorlogsvoering af. In vroegere tijden met man-tot-man gevechten waarschijnlijk wel. Langer betekende vaak breder en krachtiger. Maar als je kleiner bent, kun je weer sneller zijn. En als je een wapen hebt, dan maakt het ook weinig uit hoe krachtig je bent, dan is snelheid van schieten belangrijker. Een langere lengte kan een nadeel zijn als je ergens moet schuilen. Je torent wel boven anderen uit, dus je valt op. Wellicht een makkelijker doelwit als schietschijf.
Bordensteker
6 jaar geleden
Terzijde:
Lange mensen met een lichaamslengte van meer dan 193 cm kunnen last hebben van het feit dat Nederlandse mannen gemiddeld echt iets langer zijn dan waar bijvoorbeeld sommige militaire vliegtuigen op gebouwd zijn. Voor de F-16 is destijds zelfs speciaal voor Nederland een iets hogere cockpitkap geconstrueerd. We bouwen onze vliegende wapensystemen immers allang niet meer zelf, maar we kopen vliegtuigen die in het buitenland ontworpen zijn. En daar zijn de mensen gemiddeld nét iets kleiner.
Voor gepantserde voertuigen kan iets dergelijks in de beperkte binnenruimte ook een rol spelen. http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=9588 Het gaat dan niet alleen over totale lichaamslengte, maar omdat je er zittend goed in moet passen ook de ‘zittende’ lengte van zitvlak tot hoofd, en bovenbeen- en onderbeenlengte. “Ben je tussen 193 en 200 cm dan pas je wellicht toch in een bepaald vliegtuigtype. Maak dan gebruik van onze ‘meten is weten’ service van de Luchtmacht zodra je uitgenodigd wordt om voor een selectie op het Centrum Mens en Luchtvaart in Soesterberg te komen. Maak vooraf een afspraak via 0346-334302. Voeg de uitslag van de meting bij je sollicitatiepapieren zodat wij weten dat de meting heeft plaats gevonden.” https://werkenbijdefensie.nl/vacature/officier-vlieger-vwohavo-p-1-4.html Dus té lange vliegtuigbesturende soldaten hebben niet zozeer een nadeel, maar ... ze bestaan niet echt als zodanig. Ze zijn ofwel niet te lang, ofwel niet (militair) vlieger.
Het nadeel is voor de overheid van het land, die sommige verder prima geschikte onderdanen moet afwijzen voor de vliegerselectie.

Antwoorden (2)

Ooit van David en goliath gehoord?
Nee even serieus :
Als je langer bent heb je soms voordelen en soms nadelen.

Er zijn echter geen wetenschappelijke studies gedaan hienaar (bij mijn weten)
Het is dus een vraag waar geen gedegen antwoord op geven kan worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Mij lijkt het dat kleine soldaten een voordeel hebben: ze vallen minder op als ze moeten schuilen; hoeven minder te eten dan hele lange soldaten; kunnen vaak sneller rennen doordat ze minder massa hoeven te verplaatsen; stoten hun hoofd minder bij irritante afdakjes en passen beter in veldbedden. Het enige voordeel van lange mensen is denk ik dat je intimiderend over kan komen, maar dat zal je wel niet vaak nodig hebben.