Een neuroloog is een arts-specialist met als vakgebied de neurologie, (werking en ziekten van spieren, zenuwen, ruggenmerg en de hersenen). Een neuroloog stelt diagnoses en geeft een behandeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
Neurologie is een medisch specialisme dat zich met name bezig houdt met de diagnostiek en behandeling van ziekten van de hersenen, het ruggenmerg en de zenuwen.
Daarnaast worden spierziekten ook vaak behandeld door een neuroloog.
Een neuroloog heeft hierdoor te maken met uiteenlopende klachten, zoals hoofdpijn, dubbelzien, tintelingen, uitstralende pijn in het been of de arm, duizeligheid, slaapstoornissen, (aanvallen van) bewustzijnsdaling, geheugen-, taal- en spraakstoornissen, loop- en bewegingsstoornissen, spierzwakte of verlammingsverschijnselen.

Ziekten die behandeld worden door een neuroloog zijn onder andere epilepsie, ziekte van Parkinson, dementie, multiple sclerose (M.S.), carpaletunnelsyndroom, nek- of rughernia (hernia nuclei pulposi), polyneuropathie, spierdystrofie en hersentumoren. In het ziekenhuis zorgt de neuroloog verder voor mensen met een beroerte (herseninfarct of hersenbloeding), meningitis (hersenvliesontsteking), coma of een hersenschudding of hersenkneuzing. Tot in de jaren zeventig van de twintigste eeuw vormden neurologie en psychiatrie samen een specialisme (uitgeoefend door de "zenuwarts") , maar vanwege de grote verschillen tussen beide specialismen zijn beide zelfstandig geworden.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De taakomschrijving van een neuroloog hangt van zijn werkgever af en verschilt dus steeds.

De neurologie (neuroloog) zorgt voor de diagnose en behandeling van mensen met ziekten van het zenuwstelsel en spierziekten. Ons zenuwstelsel (hersenen, ruggenmerg en zenuwen) is betrokken bij bijna alle functies in het lichaam en regelt onder meer onze bewegingen, handelingen, denken, waarnemen en praten. Kortom een stoornis in het zenuwstelsel kan zeer ernstig zijn. Voorbeelden van de ziekten die de neuroloog behandelt:

Ziekten warvoor acuut ingrijpen op de Spoedeisende Hulp Afdeling vaak nodig is

Beroerte

Hersenletsel

Hersenvliesontsteking

2Ziekten die meestal minder acuut zijn, maar waarvoor langdurige behandeling en begeleiding nodig is.

Epilepsie

Ziekte van Parkinson

Multiple sclerose

Dementie

Hernia

Hoofdpijn

Migraine

Spierziekten