Sinds 2007 zouden daglichtlampen verboden zijn in werkruimtes: opgejaagd gevoel, vermoeiend. Anderen hebben een tegengestelde opvatting. Wat is waar?

Men is het er over eens, dat daglichtlampen goed zijn om depressies tegen te gaan. Maar niet over het overige. Een bedrijf in true light (soort daglichtlampen) in Veenendaal zegt juist, dat daglichtlampen rustgevend zijn en dat die lampen geen vermoeidheidsverschijnselen geven. Het geeft mensen een actief en gezond gevoel, mensen kunnen beter zien. Gezond voor mens, dier en plant. Mensen zijn vrolijker als de zon schijnt, dus ook als er daglichtlampen branden. Bevordert de aanmaak van vitamine D, calcium, verlaagt bloeddruk en cholesterolspiegel.

13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik kan alleen mijn eigen ervaring vertellen: sinds ik thuis in alle 'grote' lampen daglichtlampen heb gedraaid, heb ik een stuk minder last van de duisternis in de winter.

Als ik 's ochtends wakker wordt, doe ik ze meteen aan, dan wordt ik goed wakker voordat ik de deur uitga, in plaats van uren nodig te hebben om op gang te komen. En als ik 's avonds thuiskom, gaan ze ook meteen aan, gedurende de tijd dat ik nog bezig ben met koken en huishouden e.d.

Ik vind ze alleen vermoeiend als ik later op de avond probeer te relaxen, dat geeft inderdaad een opgejaagd gevoel. Alsof het midden op de dag is en tijd om actief te zijn in plaats van op de bank te hangen. Met daglichtlampen op mijn werkplek zou ik dan ook geen enkel probleem hebben: dat ís ook midden op de dag, tijd om actief te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Kan je bij daglicht in de buitenlucht dan ook niet relaxen? Krijg je dan ook een opgejaagd gevoel?
Verder, mijn eigen ervaring is, dat ik in de avond bij daglichtlampen best kan relaxen, en ook overdag bij daglicht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk wel, maar daglicht in de nacht geeft wel een opgejaagd gevoel omdat dat mijn biologische klok in de war stuurt. Het relaxen 's avonds is voorbereiding om te gaan slapen, daarbij hoort het verschijnsel dat je onder invloed van het verzwakkende licht melatonine gaat aanmaken. Dat mijn biologische klok door ander licht in de war gestuurd kan worden, is juist de oorzaak dat ik moeite heb met de duisternis van de winter, het helpt bij mij net zo goed niet om naar de andere kant door te schieten.
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik weet niet, of de biologische klok een natuurlijk verschijnsel of een ingebeelde gewoonte is. Ik heb volgens mij nauwelijks of geen last van biologische klokken. Ik heb ook geen last van daglichtlampen laat in de avond. Ik ga in juli of juni graag op vakantie naar noordelijker oorden, bijvoorbeeld Noorwegen. Dan zoek ik ook vaak noordelijke gebieden op, waar het in de nacht licht blijft. Lekker b.v. voor een avond- of nachtwandeling. Dan is het ook niet druk in het verkeer. Verder heb ik ook vaak nachten in treinen en bussen gezeten. Dat bespaart ook overnachtingskosten.