Wat betekenen deze steeds terugkerende dromen?

Niet de dromen maar het thema van deze dromen is steeds hetzelfde.
1. Ik mis de bus en kom te laat op de middelbare school of op mijn werk.
2. Ik zak voor het eindexamen en moet nóg een jaar op die middelbare school zitten. (In werkelijkheid echter slaagde ik als tweedbeste van de klas) Het was een rotschool qua sfeer, maar wel goed onderricht.
3. Ik ben de weg naar mijn huis kwijt of heb geen sleutels om binnen te komen.

Zelf kom ik tot de conclussie dat deze dromen iets met falen te maken hebben, maar waarom? Ik heb niet al mijn dagdromen verwezenlijkt (wie wel?), maar er is genoeg in mijn leven waar ik tevreden over of trots op kan zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Psyche
4.7K

Het beste antwoord

Tja...ik kan je zeggen (na alles wat hierover reeds gezegd is..) dat ik regelmatig exact dezelfde dromen heb!Hoe vaak ik al niet "examen moest doen", niet wist waar het lokaal was waar dat plaats vond, mijn boeken kwijt was etc..terwijl ik net als jij allang een goed schooldiploma heb...hoe vaak ik niet ergens naar toe moest, maar de trein kwam niet, ik had geen telefoonnummer en kon de persoon die mij verwachtte niet bereiken etc etc...is inmiddels ontelbaar!Zelf zie ik het niet zuiver als een vorm van falen of faalANGST, maar wel als een teken dat ik DAT wat ik zo graag wil doen, steeds maar NIET doe..Dat ik onbewust smoesjes verzin om mijn "levensdromen" niet te hoeven realiseren (want dat vraagt extra lef en doorzettingsvermogen)
Overigens, dit soort dromen lijkt vrij universeel te zijn, je kunt bijna zeggen dat ze verankerd lijken te zijn in de zg.archetypen van de mens. Als ik jou was zou ik op je eerste intuïtie c/q conclusie afgaan, namelijk, dat jij kennelijk onbewust ervaart dat je ergens in faalt..ondanks het feit dat je genoeg in je leven hebt om trots op te zijn.Er is iets wat je NIET doet, maar wel zou willen doen, alleen het lukt je (nog) niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Ik haal er het volgende uit (voor wat het waard is...);
1. je wordt geleefd; neem rust.
2. je bent blij dat je van de rotschool af bent.
3. je bent jezelf een beetje kwijt. Zie 1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een terugkerende droom wil zeggen dat je het niet begrepen hebt... Als ik tegen je zeg, en jij snapt me niet, dan moet ik het herhalen, tot je het snapt... Zo ook met dromen, die worden herhaald tot je het snapt... En als je het snapt, dan komt het in bewustzijn en dan verandert het vanzelf...

Ok tot zover?

Ja het is falen, maar wat je niet snapt is dat je daarom zo goed bent op school en overal...

Nog steeds erbij?

It boils down to fear... Het komt neer op angst...

Ben je erg beschermd opgegroeid? Pas op voor dit, pas op voor dat? enz enz... Het kan niet anders...
Nu dat ben je gaan geloven, dat er altijd wat mis kan gaan, iets wat je helemaal niet gezien hebt...

Het is een last die je heel je leven met je mee zal dragen, als je het spel niet doorziet... En ik zeg je dat het niet makkelijk is, om die stem in je in de wind te slaan, te herkennen als stem van een ander... Sterker nog, op een dag zul je pijnlijk ervaren dat jij je eigen kinderen dezelfde angst gaat maken, als je het niet kunt stoppen in jou...

Dus hoe geloof ik mijn eigen gedachten niet meer, that´s the question... Dat laat ik aan jezelf om dat uit te vinden...

Maar dat is de oplossing, veel succes in het vinden van de uitweg...

en doe de groetjes aan alle moderators...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je antwoord. Zal erover nadenken. En uh.. ik wil best de groeten doen aan alle moderators, maar ik ken er geeneen. Ben jij een moderator?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee hoor, ik wil dat niet, en de beheerders willen dat niet... Dat is zo bijna het enige waarover we het eens zijn...
Dromen weerspiegelen wat je meegemaakt hebt en daarmee ook wat er zich in je overdagse gedachten afspeelt. Verder kunnen de hersenen tijdens de slaap nieuwe dingen bedenken waar je hersenen overdags niet aan toekomen, omdat je hersenen dan letterlijk continue andere zaken aan 't hoofd heeft.
Wat je hersenen 's nachts denken kan gewoon fantasie zijn - 't hoeft verder helemaal niks te betekenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als 't fantasie is, waarom herhalen die thema's zich dan steeds?
Het terugkerend thema wat ik er in zie is het begrip 'aansluiting' en dan dat je het gevoel hebt dat je de aansluiting mist. Zou dat kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken je niet maar ik veronderstel dat je faal-dromen hebt, juist omdat je succes hebt. Hoe zou het zijn als je zou zakken voor je examen en de weg naar huis niet meer kan vinden? Het ergste wat je kan gebeuren heb je in ieder geval al verwerkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je eerste droom: je onderbewuste wil je laten weten dat je de kansen die je in je leven krijgt niet zomaar moet laten gaan. Het kan je ook simpelweg herinneren aan het feit dat je bang bent om de volgende dag niet op tijd wakker te worden en daardoor je trein te missen of te laat op school te komen.

Je tweede droom: Wanneer je het eindexamen (waarvoor je allang bent geslaagd) in je droom nog een keer moet overdoen, dan betekent dit de omschakeling van je eigen persoonlijkheid op een andere leefwijze, de psychische verandering van je eigen ik. Je wil verder in je persoonlijke ontwikkeling en daarin niet tegengehouden worden. >> Aangezien de sfeer erg slecht was op deze school, kan het ook betekenen dat je er niet aan moet denken nog een jaar over te moeten doen. Die rotsfeer heeft misschien meer indruk gemaakt op jou dan je zelf denkt of dacht.

Je derde droom: De weg naar huis kwijt zijn: je huis is de plek waar je rust vindt, veiligheid, jezelf kunt zijn. De weg naar huis kwijt zijn, is eigenlijk jezelf een beetje kwijt zijn.

Een sleutel zien in je dromen is een gunstig symbool voor het oplossen van problemen. Het niet kunnen vinden van je sleutel, wijst erop dat je niet weet hoe je het probleem kunt oplossen. Gebroken sleutels geven aan dat je niet bij machte bent om de problemen op te lossen. Sleutels van deuren, poorten, luiken en sloten, die toegang bieden tot ...?, leiden naar nieuwe perspectieven en positieve ontwikkelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het zo mag zien heb je succes op de geijkte paden, maar zijn het ook jouw paden?
Je kunt niet in huis komen, thuis komen; staat 'thuis' niet voor wat je werkelijk zou willen?
Ben je bang dat je kansen laat liggen (de bus missen)?
Ben je bang dat als je nu geen andere keuzen maakt dat je dan 'te laat' zult komen?
Dit is geen pleidooi om overhaaste beslissingen te nemen en plotselinge koerswijzigingen door te voeren. Wel om serieus te overwegen of je op het goede pad zit (heb je uit praktische overwegingen soms je idealen, je dromen van vroeger laten varen?).
Neem de tijd om een en ander goed op een rijtje te zetten; het is belangrijk maar je kunt altijd nog je koers wijzigen zolang je jezelf niet door kinderen of hypotheken muurvast hebt gezet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn angsten. Daar moet je mee leren omgaan. Zodra je kinderen krijgt gebeuren daar vreselijke dingen mee in je dromen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen. Zonder een zielenknijper uit te willen hangen zit er een stukje faalangst bij jou, en iets als (alleen) achter blijven. Maar volgens mij heeft een heel groot gedeelte van de mensheid dat. De faalangst is niet erg. Het zorgt dat er een spanning is die "het lampje laat branden" . Daarnaast is de mens een sociaal wezen dus altijd bang alleen achter te blijven.
je kunt overigens je dromen sturen door je voor te nemen in je droom goede cijfers te halen of als je toch een jaar langer moet blijven naar een andere school te gaan. Zo kun je vast nog wel een aantal andere mogelijkheden ( escapes ) bedenken. Als dromen door jou gevormd worden kun jij ze ook vormen. Dat heet lucide dromen
op de site http://www.lucidedromen.nl/ kun je daar het e.e.a. over vinden. Met een beetje zoeken is er nog veel meer over te vinden en....... is dromen vervolgens heel erg leuk geworden.