Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Welk gevaar schuilt er in het feit dat twee mensen die hetzelfde waarnemen toch een verschillend totaalbeeld kunnen zien?

Graag met een voorbeeld illustreren.

Toegevoegd na 12 uur:
Ik lees dat de vraag onduidelijk is.
ik zou proberen het wat te verduidelijken.

Het "gevaar" is dat het tot misverstanden en onenigheid kan leiden

Voordat het totaalbeeld van wat men ziet het bewustzijn binnentreedt is de ontvangen informatie ook al vast gegroepeerd,
dat groeperen en organiseren kent een zekere mate van vrijheid waardoor er individueel , maar ook zeker onderling, verschillende totaalbeelden kunnen ontstaan

Door opgedane ervaring zit het geheugen vol met stabiele totaalbeelden , compleet met betekenis en al.

De vraag is om dit met een voorbeeld te illustreren.
Een voorbeeld over een situatie in het dagelijks leven waarbij deze verschillen in waarneming van het zelfde tot misverstanden kan leiden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ieder mens is verschillend in datgene wat hij aan gedachten in zijn hoofd is en hoe hij denkt. Dat betekent ook dat iedereen een zelfde onderwerp anders ziet ook al is het onderwerp nog zo eenvoudig. Leg maar een knikker op tafel en laat verschillende mensen het object in een zin beschrijven zonder het woord knikker te noemen. Geen zin zal hetzelfde zijn maar de mensen moeten niet van elkaar weten wat ze opschrijven. Waar het mis kan gaan is dat veel mensen denken dat ze iets hetzelfde zien. Op het moment dat er dan over wordt gesproken, blijkt dat er misverstanden ontstaan, juist door die verschillende perceptie van dat ding wat zo eenduidig lijkt. Belangrijk is om te weten dat dit zo is waardoor je met je gesprekspartner af kan stemmen wat je bedoelt. Dat voorkomt een communicatieprobleem. Daarom is bv. het beschrijven van een dader van een misdrijf moeilijk als je getuige bent. Wel een hele goede en zeer zinvolle vraag in communicatieland.

Bedoel je zoiets als die blinde Oosterse wijzen uit de parabel, die proberen een olifant te omschrijven? 1 voelt zijn poot, en denkt: "hé, een boom. daar kan ik lekker onder liggen slapen"; en wordt vertrapt. 2 voelt zijn slurf, en denkt: "help, een gifslang!!"; en rent weg zonder het geluk te ervaren dat de rust van de olifant hem had kunnen schenken. 3 voelt zijn staartpluim, en denkt: "een veertje, daar kan ik me zachtjes mee strelen"; maar als hij de staart probeert mee te trekken wordt de olifant woest en stampt op hem. 4 voelt zijn oor, en denkt: "Wat een groot bananenboomblad! Als ik hier wacht, zal er vanzelf een banaan in mijn schoot vallen"; en verhongert. Etc., etc. Of sla ik nu de plank mis? Zie ik slechts een boomstam/gifslang/veertje/bananenboomblad in de olifant die jouw vraag is? ;-)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100