Wat doe je tegen een gigantische heimwee gevoel?

Ik werk sind een aantal maanden in een andere stad (25 km van onze woonplaats vandaan). Ik heb sinds ik hier werk een gigantische heimwee naar mijn kinderen, vrouw, huis of omgeving. Het gevoel is echt heel erg. Zo erg dat je er door wil gaan huilen. Wat kan ik doen...?

11 jaar geleden
in: Psyche
3.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga maar eens met de huisarts praten, want dit klinkt niet helemaal gezond. Heb je het wel naar je zin op je nieuwe werk? Je bent toch niet echt weg bij je partner en kinderen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Huis- of bedrijfsarts lijkt me hier zeer beslist niet overbodig. Heimwee op 25 kilometer is al vreemd, maar niet kunnen WERKEN vanwege heimwee ?? Dan heb je een probleem dat we op GV niet even kunnen oplossen.....
SnakeEye
11 jaar geleden
Ik heb het wel naar mijn zin, daar licht het niet aan. Wat kan een huisarts hiertegen doen, je hebt hier toch geen pillen voor... Ben inmiddels 3 kg kwijt in 1,5 maand.
Ritsuka
11 jaar geleden
Maar 's avonds ga je toch weer terug naar huis?
En waar was je vorige werk dan? Was toch ook van huis weg?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, pillen heb je er niet voor ; ik zit dan ook primair te denken aan een doorverwijzing naar een psycholoog. Heimwee is een ziekelijk verlangen naar het vertrouwde, het bekende. Weten dat je elk moment weer terug kunt helpt bij kinderen met heimwee vaak uitstekend ; het is vooral de angst voor altijd 'afgesneden' te zijn die aan de heimwee ten grondslag ligt. De truc zal hem uiteindelijk liggen in het accepteren van je werkomgeving als 'tweede thuis'. En de wetenschap dat ze thuis best effe zonder je kunnen. Niet wezenlijk anders dan toen je nog op school zat of dichter bij huis (nog dichter ???) werkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
25 km is natuurlijk niks.
En dat heimweegevoel is dan ook niet logisch.
Dus als dat echt zo erg is zul hulp moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou toch eens bij je zelf te rade gaan of die 25 km afstand echt de oorzaak van de stress en ellende is.

Antwoorden (2)

Doorbijten. Overdag van huis zijn om voor je vrouw en kinderen te kunnen zorgen, is de normaalste zaak van de wereld, en het is nauwelijks een kwartier rijden (een uur wellicht op de fiets). Je bent dus feitelijk nauwelijks van huis verwijderd.

Zelfs wanneer je thuis zou werken, zouden je vrouw en kinderen overdag hun eigen bezigheden hebben, en ben je OOK niet voortdurend in elkaars gezelschap. Als die afhankelijk ZO groot is dat je je werk nauwelijks aan kunt, lijkt het me verstandig daar hulp bij te zoeken, want helemaal normaal is een dergelijke reactie niet.

Vermoedelijk bevalt dit werk je absoluut niet, en is dit een manier van je gevoel om dat te uiten. Het is in dat geval ook niet primair heimwee (het gevoel thuis te willen zijn) maar een vorm van overspannenheid (het gevoel DAAR niet te willen zijn).
Een baan zoeken dichter bij huis zal dat alleen oplossen wanneer het ook daadwerkelijk een betere baan is. Maar uiteindelijk zal er brood op de plank moeten komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naar mijn bescheide mening en ervaring met 1 van onze gezinsleden, die dit ook overkwam , is gewoon naar je lichaam luisteren.
Wat wil je zelf het liefst , u weet ook best dat als u thuiskomt te zitten dat u uw gezsinsleden ook niet gelijk naast u op de bank heeft zitten, maar daar gaat het vaak niet om , het licht veel dieper , en dit moet je zelf eerst meemaken anders begrijp je er geen snars van.
Maar doe uw gevoel geen geweld aan, het verbetert echt niet , alleen uw gezondheid wordt op de lange duur erdoor aangetast en dan bent u nog veel verder van huis.
Ik zou u aanraden, hoe vervelend het ook is, om toch naar ander werk uit te gaan zien wat korter bij huis ligt , zodat uw heimwee gevoelens weg gaan , want als die niet weggaan dan kunt u er op wachten dat u straks met allerlei psychische klachten thuis komt te zitten en dan duurt het veel langer om terug te keren naar uw werkvloer en zal u alsnog geadviseerd worden om van werk te gaan veranderen.
Als ik uw verhaal goed begrijp en lees , dan gaat het echt er niet om dat u elk moment van de dag vrouw en kinderen om u heen moet hebben, maar dat u wel het gevoel heeft op uw werk, ok. mocht er onverhoops iets thuis gebeuren, ben ik zo thuis en dat gevoel heeft u nu waarschijnlijk niet , wat u dus ook onrustig maakt en een soort heimwee oproept bij u.

Mijn advies zou zijn, : probeer naar je gevoel te werk te gaan en zoek wat korter bij huis werk , zodat u weer met een goed gevoel naar uw werk kan gaan en geen hinder meer van heimwee gevoelens heeft , want dat is echt afschuwelijk
Succes ermee