Wat zijn de do's en don'ts als iemand in je directe omgeving net is gestopt met roken? Ik rook zelf niet.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Psyche
1.4K

Het beste antwoord

Do's: Geen aandacht aan besteden
Don'ts: Geen aandacht aan besteden.
(ben zelf net 3 dagen geleden gestopt).
Gewoon doorademen ;-) Zo'n prestatie is het ook weer niet dus geen ophef.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

vooral niet over roken beginnen, alleen het woord roken zeggen, laat iemand er aan denken die net gestopt is, en je gunt het die persoon toch om zo min mogelijk aan een sigaret te denken.
13 jaar geleden
Juist heel veel over praten, niet doodzwijgen.
Verder heel normaal doen, het leven gaat gewoon door.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel over roken praten, niet over roken praten? Je komt er alleen maar achter als je het vraagt! Vraag aan degene waar hij of zij behoefte aan heeft. Dan weet je zeker dat je goed zit en hoef je niet op je hoede te zijn dat je iets verkeerd doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet zelf beginnen ;-)
Begrip hebben als iemand een beetje rusteloos of chagrijniger is dan anders (ik was gestopt, vriend zei: wat ben je chagrijnig, ik: IK BEN NIET CHAGRIJNIG!!!!!!).
Aanmoedigen.
Eventueel wijzen op hoeveel er al bespaard is, zie deze site: http://quitsmokingcounter.com/stoppenmetroken.html (staan ook gunstige effecten opgesomd).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
DO: degene complimenteren over het feit dat hij/zij het zo goed doet! Wat knap van je ofzoiets. En als hij/zij er dan over wilt praten hoor je dat vanzelf

Don't: Niet ruzie gaan zitten maken over het feit dat diegene zo nukkig is (kan komen van nicotinegebrek), gewoon voor lief nemen, na een paar dagen is het weer over. Duurt echter hooguit een week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Do's:
- gewoon doorgaan met de omgang zoals je voor het stoppen met roken ook al deed. De stopper moet het zelf doen en niet de omgeving.
- niet reageren op de geirriteerde buien van de net gestopte roker. Die buien trekken later wel weg.

Don'ts:
- jezelf in bochten wringen om de roker tegemoet te komen zoals asbakken verstoppen, rokers weghouden e.d..
- betutteling of stopper wijzen op hulpmiddelen of overdreven aandacht aan gestopte besteden.
- opletten of stopper niet toch stiekem is gaan roken.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon kletsen over alles waar je ook over kletste toen diegene nog rookte.
DOen alsof er niks veranderd is.
Leef gewoon verder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon je zelf blijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet anders ,dan andere dagen.
Die ander is toch gestopt, jij toch niet?
Die ander heeft een probleem,jij toch niet?
Hoe minder aandacht hoe beter ,en na een redelijke tijd kun je altijd zeggen dat je daar bewondering voor hebt gehad.Maar eerst een kijken of degene het redt.
Dat is niet rot bedoelt maar wel realistisch .Ben zelf een ex roker,dus weet waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je wat gaat drinken ergens in de stad ofzo, niet buiten gaan zitten.
13 jaar geleden
Er zijn daar geen do's en don't's voor. Dat je zelf niet rookt is mooi meegenomen voor diegene, maar als je het wel zou doen moet hij/zij zelf zo sterk zijn om het toch te laten. Gewoon doen of er niets bijzonders aan de hand is dus.