Hoe kan ik mijn depressieve kind het beste helpen?

Mijn volwassen kind vertoont depressief gedrag, maar is ook 'te intelligent' om hulp te aanvaarden. Heeft al eerder hulpverleners om de tuin geleid. Dus zomaar een doorverwijzing naar een willekeurige psycholoog lijkt me zinloos. Zijn er ook hulpverleners speciaal voor mensen met een extreem hoog IQ? Want het IQ staat in dit geval de oplossing ruimschoots in de weg.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Psyche

Het beste antwoord

Er zijn psychologen die zich onder meer richten op hoogbegaafden, vaak vanuit eigen (ervarings)deskundigheid. Toch twijfel ik of depressie nu echt zo anders is bij mensen met een hoge intelligentie, hoewel ook ik heb ondervonden dat een hoge intelligentie je soms enorm in de weg kan zitten. Als kind vergeleek ik mijn hoofd ('mind') met een trein: die van mij blijft lopen, ook als ik dat niet wil. Dus als ik hem niet voed (=zorg voor genoeg uitdaging) en bijstuur, dan rijdt hij op den duur zo hard dat hij ontspoort.

Ik denk dat het problematischer kan worden als iemand zo' n uitzonderlijk hoge intelligentie heeft zodat hij/zij (vrijwel) nooit een gesprek kan voeren met iemand op hetzelfde niveau. Ik bloeide zelf als tiener op tijdens ontmoetingen op contactdagen voor 'hoogbegaafden' (ik houd niet van de term en de manier waarop het vaak wordt gebruikt) maar als iemand ook daar niet tussen past, kan dat enorm eenzaam maken. Toch is uiteindelijk IQ ook maar een cijfertje: je hoeft geen gelijk IQ te hebben om herkenning te vinden bij een ander mens. Dat vind je niet op elk vlak misschien, maar zulke ontmoetingen zijn sowieso zeldzaam. Dat je eenzelfde IQ hebt, wil nog zeggen dat je elkaar ligt - en andersom.

Toch denk ik wel dat praattherapie moeilijker kan zijn bij mensen met een hogere intelligentie: alle aangedragen adviezen hadden ze zelf al bedacht, en het helpt niet echt als je de therapeut dom vindt.

Misschien is het iets voor uw zoon om een vrijgevestigd psycholoog/psychotherapeut te zoeken die aangeeft bekend te zijn met hoogbegaafdheid. Maar in de basis heb je gewoon een psycholoog nodig die zijn/haar vak verstaat en waar het mee klikt. We weten immers al lang dat in de psychologie vaak de relatie tussen cliënt en therapeut belangrijker is voor het slagen van de behandeling dan de gebruikte methode. Dat hij dit niet ziet zitten, heeft waarschijnlijk meer met zijn depressie te maken dan de (hoog)begaafdheid: gedachten als "het helpt toch niet" en "niemand kan mij helpen" zijn immers eigen aan depressie. Als hij iemand vindt die hij vertrouwt, zal die hem kunnen helpen om een therapie te vinden die bij hem past. Soms is dat gesprekstherapie, soms kan juist bij mensen die erg 'in hun hoofd leven' een meer lichaamsgerichte of andere non-verbale therapie zijn, of een combinatie van behandelingen. De uitdaging zal liggen in het overtuigen van uw zoon van het nut van behandeling. Een intelligente therapeut kan daarbij geen kwaad, uiteraard.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

heftig joh ten eerste heel veel sterkte ik ken dit probleem mensen denken dat het toch niet helpt en doet alsof het helpt zodat ze maar niet meer naartoe hoeven je staat er echt machteloos tegenover, als je de psycholoog niet geprobeerd hebt zou ik het wel eerst proberen als je het al wel geprobeerd hebt praat eens met je kind en vraag want hem haar een oplossing lijkt mijn vriendin hield bijvoorbeeld van paarden en heeft therapie samen met dr paard gehad praat anders zelf eens met de dokter en vertel hem letterlijk wat jij hier verteld dat je kind te intelligent is voor een psycholoog misschien heeft hij wel goede ideeën en vergeet niet een psycholoog is opgeleid voor dit soort
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Depressie kan veel oorzaken hebben, 1 daarvan is hooggevoeligheid. Femke de Grijs is coach en als Toegepast Psycholoog is zij gespecialiseerd in het begeleiden van hoger opgeleide HSP die last hebben oververmoeidheid.
Wat je zelf kunt doen is niet te veel pushen, contra gedrag lijkt mooi, maar kan ook tégen werken. Goed bedoelde adviezen kunnen iemand echt nog verder de put in helpen. Vaak is het een worsteling van het vele voelen en daardoor blokkeren. Zeg ook nooit dat het wel mee valt of dat hij/zij zich moet 'vermannen', alles wat je voelt is écht....