Ik ben een man van 22 jaar en weeg ongeveer 58 wat eigenlijk te weinig is.. Zou er iets met mijn schildklier kunnen zijn of andere organen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Sommige mensen (zoals ik) komen gewoon niet aan in gewicht, ik kan ook alles eten wat ik wil zonder een gram aan te komen. Om je toch een paar tips te geven:

- Zit een lichte bouw in de familie? het kan in je genen zitten of je snel of slecht aankomt.

- bekijk de symptomen van een te snel werkende schildklier eens op internet, zoek even op google. bij een te snel werkende schildklier komt namelijk meer kijken.

- Eet je voldoende? of eet je goed, maar sport je naar verhouding veel? Probeer eens na te gaan wat je op een dag eet, en kijk of het niet te weinig is. Het voedingscentrum heeft zelfs een site waar je je calorieën kunt bijhouden. (online dagboek)

- Eet niet te veel voor het avondeten, kweek een beetje honger en schep bij het avondeten wat extra op, met name aardappelen, rijst, pasta of groente.

- Veel mensen denken dat je van vet eten aankomt, vet legt echter de vertering stil, dus eet tussendoor iets gezond waar toch veel energie in zit.

- eet vaker tussendoortjes, zeker als je daar behoefte aan hebt.

- Vergeet niet dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, neem er de tijd voor.

- neem sowieso tijd om te eten, dit is goed voor de spijsvertering en helpt je aankomen.

- stress kan ook zorgen voor gewichtsverlies, evenals een allergie. (niet alle mensen met een glutenallergie merken dat ze dit hebben, toch hebben ze gewichtsverlies/laag gewicht) zoek hier anders wat over op op internet.

- ondanks dat sporten zorgt voor calorieverbranding, helpt het om spieren te kweken, en dit is gewicht. Dus sporten is helemaal niet verkeerd om mee aan te komen en zelfs gezond!

Zoals je leest zijn er vele oorzaken voor een laag gewicht, gelukkig is je gewicht niet extreem laag, maar probeer er wel op te letten.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je gewicht is mede afhankelijk van je lengte. Je zou je BMI moeten berekenen. Even googlen en dan vindt je vast een site waar dit kan. Als je twijfelt neem contact op je huisarts
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er ook aan hoe lang je bent. Je kan via je BMI berekenen of je ondergewicht hebt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bereken je BMI eens, bijvoorbeeld hier: http://www.bmiberekenen.info/ . BMI zegt lang niet alles, maar geeft toch al meer dan alleen leeftijd en gewicht.

Heb je echt ondergewicht? En is dat ondergewicht ernstig? Als ik uitga van een vrij gemiddelde lengte van de Nederlandse man, zo'n 180 cm, kom ik uit op een BMI van 17,9. Best licht, maar niet schokkend. Ben je altijd al vrij licht geweest? Dan is een schildklierafwijking of andere stoornis toch minder waarschijnlijk.

Allereerst dan natuurlijk de vraag of je genoeg eet, en of je veel beweegt. En - heel belangrijk - of jij je goed voelt! Als jij je slap, moe, lamlendig voelt, of als je je opgejaagd en rusteloos voelt, hartkloppingen hebt, als je last hebt van je darmen, obstipatie en/of diarree, extreme winderigheid, misselijkheid of buikpijn, dan is het zéker heel verstandig om naar je huisarts te gaan.

Als je je verder goed voelt, hoeft een laag gewicht geen reden te zijn voor zorg, tenzij dat extreem laag is. Als je altijd al licht was en familieleden ook dun zijn, past je gewicht mogelijk prima bij je bouw.

Begin anders eens met het invullen van wat je zoal eet op een dag in een eetdagboekje, en reken uit hoeveel kcal je binnenkrijgt. Ik vond altijd www.dieetinzicht.nl behulpzaam daarin, maar er zijn vast meer goede sites waar dit kan. Kijk naar hoeveel je beweegt, en probeer te besluiten of je genoeg eet voor wat je verbrandt op een dag. Lijkt het daar niet aan te liggen? Ga dan eens naar je huisarts. Die zal inderdaad o.a. je schildklier willen testen, al is een laag gewicht zelden het enige symptoom van een schildklierprobleem. Heb je ook klachten, ben je erg afgevallen of weet je al dat het niet aan je voeding ligt, maak dan meteen een afspraak bij je huisarts.

Ook als je je op zich goed voelt en er geen medische problemen zijn, dan kun je de wens hebben om aan te komen. Je zou dan advies kunnen vragen aan een voedingsdeskundige en goede sportinstructeur. Het hangt o.a. af van je bouw en huidige eet- en beweegpatroon of je het snelst en best resultaat zult krijgen met vooral spieropbouw of met een aanpassing van je dieet, en vaak werkt een combinatie het best. Als het je dan nog steeds niet lukt om aan te komen, kun je alsnog via je huisarts een verwijzing vragen naar de diëtiste. Die kan advies geven over voeding, en indien nodig ook speciale bijvoeding voorschrijven waarmee je goed aan kunt komen. De vraag is of dit nodig is, maar dat mogen jouw arts en diëtist dan bepalen.