Hoe wordt ik weer mezelf nadat ik ging schelden om populair te worden (ik werd gepest)?

Ik werd altijd gepest. Daardoor wou ik populair worden met schelden. Ik wordt nu niet meer gepest, maar toch schaam ik me voor het schelden. Hoe word ik weer gewoon mezelf...?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

Simpel: leg het uit aan degenen die je hebt uitgescholden. Vertel ze dat je dat deed omdat je zelf gepest werd en dat je daar nu enorm spijt van hebt en of ze het je kunnen vergeven en of je nu samen weer gewoon vrienden kunt worden. Accepteer het ook als ze dat niet willen, dat is de prijs van jouw gedrag.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kun je in je klas een spreekbeurt geven over pesten en wat de gevolgen daarvan zijn...zoals bij jou.
Je klasgenoten zullen het dan beter begrijpen.
Gepest worden is heel erg, dus dat jij erop reageerde is best logisch hoor.
Ze zullen het vast begrijpen en waarderen als jij er openlijk over praat voor de klas.
Misschien kan je leraar je ook een beetje mee helpen hoe je dat aan gaat pakken.
Ik wens je veel succes !!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is de bedoeling dat je schelden met "slecht" gaat associëren, en dat kun je doen door bijvoorbeeld een hard kartonnetje met "niet schelden" er op bij je te dragen. Zodra je het kaarje voelt, weet je gelijk wat de boodschap is, en zul je je vaak ook kunnen herinneren wanneer je voor het laatst gescholden hebt (en er weer goed op gaan letten). Je omgeving kan je ook helpen: wat ik en mijn vrienden vroeger deden was elkaar slaan als we vloekten of iets anders irritants deden.

Kortom: zolang je er maar keer op keer wordt gewezen dat schelden slecht is, komt het goed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Door anders te gaan te denken: Plaats het zinnetje in je hoofd: "stop met schelden" en denk dit de hele dag door.
Je zult het vergeten om te doen maar als het zover is zal je het weer gaan denken.

Als er op een gegeven moment een situatie voordoet waar je anders in gescholden had en nu nix weet te zeggen, kan je gewoon zeggen: "ik wil niet schelden en nu weet ik niet wat ik moet zeggen". Wellicht geeft die ander je antwoord en begint een gesprek.

En mischien weet je wel wat te zeggen.

Goed van je dat je zelf je gedrag wilt veranderen, je wordt zelf ook niet gelukkig van schelden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, jezelf in gedachten voorleggen om niet te gaan schelden en jezelf erop wijzen wanneer het wel gebeurd.