Wat is fotofobie?

Wat zijn de kenmerken van fotofobie hoe ontstaat het en wat is er aan te doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Fotofobie (lichtschuwheid) is in de oogheelkunde een symptoom, waarbij de patiënt geen licht in zijn oog of ogen kan verdragen en dit zelfs als pijnlijk ervaart.

uit Wikipedia
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Terminologie: lichtschuwheid, lichtgevoeligheid, fotofobie
Fotofobie, is in tegenstelling tot wat de naam laat blijken, geen echte fobie, want fobieen zijn irrationeel en abnormaal. Fotofobie echter is een rationele en gepaste reflex. De term zelf is terug te voeren naar het Engelse photophobia, af te leiden van het Griekse 'phos' wat 'licht' betekent en 'phobos' wat 'angst' betekent.

Wat: lichtschuwheid is een extreme, vaak pijnlijke overgevoeligheid aan alle vormen van licht, waardoor de gezichtsscherpte sterk kan verminderen en soms ook letterlijke verblinding op kan treden.

Zonlicht, fluorescerend licht, UV lampen en kunstlicht vormen de grootste stoorzenders voor lichtschuwe mensen. Ook de helderheid en intensiteit die licht kan veroorzaken, vormen vaak een grote belemmering. De weerkaatsing van licht in de voorruit, op het wegdek, aan het strand of op witte sneeuw zijn slechts enkele voorbeelden. Lichtschuwheid gaat vaak gepaard met hoofdpijn, oogirritatie en wazig worden van het zicht.

Waar kaderen we lichtschuwheid? Lichtschuwheid is een zichtaandoening en wordt gekaderd binnen de visuele aandoeningen. Lichtschuwheid komt relatief veel voor bij goedziende en slechtziende mensen en kan men op drie manieren situeren:
•Als aandoening op zich
•Als nevenverschijnsel of symptoom van een andere (al dan niet oog-) ziekte.
•Als nevenwerking van medicatie

Hoe kan ik weten of lichtschuwheid symptoom is van een andere ziekte?
Als lichtschuwheid als symptoom van een andere ziekte optreedt, zijn er sprake van andere symptomen die de feitelijke ziekte eigen zijn. Lichtschuwheid gaat vaak samen met: hoofdpijn, misselijkheid, nekstijfheid, ontsteking/wonde aan de ogen, roodheid, jeuk, zwellingen, duizeligheid, gevoelloosheid of tinteling ergens anders in het lichaam en verandering in het gehoor. Wanneer er sprake is van een ander symptoom zo juist beschreven, ga je best naar een dokter. Lichtschuwheid treedt zowel op als nevenwerking of symptoom bij ongevaarlijke, als levensbedreigende ziektes (bv. Meningitis).