Waarom moest ik voor mijn operatie een groot lichamelijk onderzoek ondergaan?

Bij eerdere operaties luisterden ze alleen naar mijn hart en longen. Nu luisterden ze naar alle organen in mijn buik en gingen ze overal in mijn buik voelen enz. En ze keken ook naar de reflexen, mond en de klieren. Wat heeft dat voor nut voor de operatie? De operatie is aan mijn gehemelte. Ik vond het best een vervelend onderzoek, vooral omdat ik het niet van te voren wist en omdat ik alleen me onderbroek mocht aanhouden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Voorzorgsmaatregelen. Het hangt ook samen met de operatie die je nu moet of moest ondergaan. Hoe "groter" een operatie, hoe beter het is om een complete check up te hebben, zeker als je al een paar keer eerder geopereerd bent.

Dat je het een vervelend onderzoek vond, kan je misschien de volgende keer even aangeven bij de arts, zodat hij je bij de volgende onderzoeken van tevoren even waarschuwt en uitlegt wat ze gaan doen. Verder zijn onderzoeken nooit leuk, maar een arts zal je niet als lustobject beschouwen, maar als patiënt en mens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet om het een of ander maar heb je ook aan hun gevraagd waarom dit nodig was? Ik zou het toch even vragen want naar mijn mening klinkt het idd een beetje overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is altijd verstandig om een compleet lichamelijk onderzoek te doen vóór een operatie.
Stel bijvoorbeeld dat je lever vergroot is: dan is het belang de reden daarvan te weten, misschien moeten ze er rekening mee houden voor de narcose.
Het kan ook zijn dat er voor je eerdere operaties ergens in het onderzoekstraject al eens een compleet lichamelijk onderzoek had plaatsgevonden, meestal doen ze het dan niet nog eens, en dat het op weg naar deze operatie nog niet had plaatsgevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het klopt wat hippo zegt natuurlijk, maar daarnaast zou het ook nog kunnen dat je onderzocht bent door een co-assistent. Die pakken het natuurlijk, zoals het hoort, grondig aan. Aangezien hun supervisor dat wel van ze verwacht.
En dan ben je prettig studiemateriaal, want groot lichamelijk onderzoek moeten ze ook oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag dit gewoon eens na bij een andere arts, het klinkt ook iets overdreven ze kunnen ook naar de buik kijken als je een bh en t shirt aanhebt... Vraag eens een vrouwelijke arts