Kan ik vragen meenemen naar een sollicitatiegesprek?

Ik heb binnenkort een sollicitatiegesprek. Voor dit gesprek heb ik een paar vragen, over de functie en het bedrijf, op papier gezet. Kan ik deze meenemen naar het gesprek en erbij houden? Of is dat raar? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik gelijk mijn papiertje erbij pak wanneer het gesprek begint. Ik wil het papiertje erbij halen wanneer zij zegt "heb je nog vragen?". Kan ik dat dan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Het stellen van slimme en pertinente vragen is zeer zeker een plus bij een sollicitatie gesprek. Doen!

... maar ik denk dat het niet de beste indruk opwekt als je een papiertje tevoorschijn haalt met je vragen, zeker als je dat meteen doet. Aan de ene kant getuigt van een goede voorbereiding, maar aan de andere kant, is het alsof je niet in staat bent om je eigen vragen te onthouden.
Ik zou het zo aanpakken. Papiertje meenemen, zodat je ook jezelf wat zekerder voelt, en proberen het niet te gebruiken, en als je toch je vragen vergeet, dat kan je heel eerlijk zeggen: "Ik had een paar vragen die ik wilde stellen, en ik wil niet iets vergeten, dus als u het niet erg vind, ga ik toch heel eventjes spieken", en dan kijk je even snel je papiertje.
Waarschijnlijk hoef je niet alles te lezen, gewoon een snelle blik naar een paar sleutelwoorden, en dan komt het weer naar boven.

Probeerrook vragen te stellen naar aanleiding van wat er op dat moment besproken wordt. Zo krijg de interviewer het signaal dat je ook luistert naar wat er gezegd wordt.

Heel veel succes toegewenst!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is een hele goeie. Ik ga hier zeker wat mee doen. Bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
... en excuus voor de typfoutjes... lange leven de smartphones... :-P

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, komt zeer goed voorbereid over. Kennelijk ben je werkelijk geinteresseerd in die aanstelling. Maar zoals je zelf al zegt: niet meteen het papier bij binnenkomst op tafel leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je reactie! Ik ben inderdaad geïnteresseerd in de aanstelling. Ik ben al een tijdje opzoek naar een baan. Dus het zou mooi zijn als ik eindelijk aan de slag kan haha :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sterkte!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dit t beste antwoord. Ik heb ook gewoon n briefje erbij gepakt. Eerst zelf ook wat vragen gesteld, en toen zij vroegen of ik nog meer vragen had zei ik dat ik dan even op mijn lijstje keek.
Als feedback kreeg ik dat het zorgvuldig over kwam. Baan gekregen.
Ja hoor, je mag ook rustig aantekeningen maken (doen zij waarschijnlijk ook) endoor gerichte vragen te stellen merken zij dat je je verdiept hebt in het bedrijf. (geen vragen stellen die je op de site kunt lezen) succes met de sollicitatie
anneliez
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt :)
Het wordt aanbevolen om tijdens een sollicitatiegesprek een notitieblok(je) en een pen bij je te hebben. Want dan kan je eventueel aantekeningen maken. Het blaadje met jouw vragen zou je daar onderin kunnen stoppen. Je weet ze misschien nog uit je hoofd, en de kans zit er ook in dat de onderwerpen vanzelf al tijdens het gesprek aan de orde worden gesteld. Maar wordt er aan het eind gevraagd of jij nog vragen hebt, dan zou je het briefje kunnen pakken om even na te gaan of je alles al weet. Daar maak jij ook een goede indruk mee, want het toont aan dat jij je grondig op het gesprek hebt voorbereid. Succes!
Amadea