Zijn alle geslachtziekten een soa?

Mijn zus had en ik praatte een tijdje geleden over alles en nogwat en ze zei dat ze rare klachten had. Ik zocht op het internet naar geslachtziekten alleen alle sites zeiden dat geslachtziekten exact hetzelfde waren als soa's alleen mijn zus zei ook dat ze nog nooit wat had gedaan met een jongen. Hoe komt ze aan die klachten en kan het gewoon een schimmelinfectie zijn? of is dat ook een soa?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Het beste antwoord

Tja, wat bedoel jij met "geslachtsziekten"? SOA en geslachtziekte is strikt genomen hetzelfde. Maar als je puur letterlijk naar het woord kijkt en je zou spreken over "ziekten van het geslacht", of "ziekten aan je geslachtsdelen", dan kunnen daar natuurlijk veel meer oorzaken voor zijn dan de seksueel overdraagbare ziekten.

Inderdaad kunnen vaginale klachten (jeuk, branderigheid, roodheid) ook komen door een schimmelinfectie. Dat is geen SOA, omdat het niet iets is wat je uitsluitend krijgt door seksueel contact. Het is alleen wél zo dat je wanneer je wél seksueel actief bent, je bij een schimmelinfectie ook altijd je partner moet laten behandelen, omdat je anders elkaar steeds kunt blijven besmetten. In dat geval zou je die herbesmettingen toch kunnen beschouwen als een SOA.

Maar ik weet niet wat jij bedoelt met de "rare klachten" van je zus. Dingen als jeuk, pijn, roodheid, afscheiding of allerlei plekjes op de huid kunnen heel veel oorzaken hebben. De huid rondom je vagina is kwetsbaar, en bovendien is het een vochtige en wat broeierige omgeving. Als iemand dus gevoelig is voor huidproblemen, kunnen deze problemen ook heel goed ontstaan in de regio rondom de vagina. Daarnaast kunnen klachten het gevolg zijn van een allergische reactie (wasmiddel, zeep) of een specifiek huiprobleem van de vulva. Je vulva vraagt om een ander soort hygiëne dan de rest van je lichaam, en als je bijvoorbeeld (te veel) zeep gebruikt in dit kwetsbare gebied, kunnen er allerlei problemen en irritaties ontstaan. Daarbij kunnen er hormonale problemen zijn of zelfs aangeboren afwijkingen die zorgen voor pijn, overmatige afscheiding, jeuk of andere vormen van irritatie. Als jouw zus dit soort problemen heeft, kan ze het beste een afspraak maken bij de huisarts. Dit soort problemen zijn bijna altijd goed te behandelen, en achteraf zal ze dan ook blij zijn dat ze deze stap gezet heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Soa is de moderne naam voor geslachtsziekte. Een schmminfectie is geen geslachtsziekte. Dat kan het gevolg zijn van verkeerde hygiëne.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geslachtsziekten krijg je door seksuele handelingen, dus soa's (seksueel overdraagbare aandoeningen). Een schimmelinfectie zou heel goed kunnen, die krijgen heel veel meisjes. Even langs de dokter en dan krijg je daar zetpilletjes (voor in je muts dus) voor, als dat het is.

Maarja, niks gedaan met een jongen, wat verstaat zij daaronder, echt niks of nog geen seks? herpes bijvoorbeeld kun je ook krijgen door met een koortslip te pijpen. Als de klachten aanhouden kun je toch het best even langs de dokter, en anders een soa test doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
SOA betekent: seksueel overdraagbare aandoening.
Dat zijn ziektes die vooral wordt overgedragen door seksueel contact (gewoonlijk geslachtsgemeenschap, orale seks of anale seks).

Geslachtsziekten zijn, strikt genomen, aandoeningen aan de geslachtsorganen.
Maar een schimmelinfectie wordt toch meestal geen geslachtsziekte genoemd.

Een vaginale schimmelinfectie is een ontsteking van je vagina veroorzaakt door een schimmel. Daar hoeft geen seks bij te pas gekomen zijn.
En dus is het geen SOA.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
op elke huid zijn schimmels aanwezig die bij minder weerstand, of lokaal door minder weerstand de kans krijgen om 'toe te slaan'.

dat kan idd door geslachtsgemeenschap, maar ook door medicatie, broeierig ondergoed, (het zweterige weer) een virusje, wassen met een zeep die de zuurgraad uit balans brengt etc.

schimmels kunnen ook seksueel overdraagbaar zijn, maar een schimmelinfectie heeft vele malen vaker een andere oorzaak en valt niet onder de noemer SOA.

een soa is een bacteriele of virusinfectie, maar geen schimmelinfectie.

(maareh....wel goed oppassen met voetjevrijen i.v.m. zwemmerseczeem) ;-p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Officieel kun je ook een ziekte / problemen met je geslachtsdelen krijgen die niet seksueel ovrrdraagbaar is. Denk aan een erectiestoornis. De aandoening hoeft niet seksueel ovrrgedragen zijn, maar veel problemen zijn dan vervolgens wel weer zelf seksueel overdraagbaar, zoals een schimmelinfectie. De strikte definitie van een soa is dat deze seksueel overdraagbaar of overgedragen is. Zie bron.