Ik wil bloed controle, maar huidarts zit geen reden voor..wat kan ik doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
7.5K

Antwoorden (6)

Tijd voor een andere huisarts?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt bij een andere huisarts in elk geval een 'second opinion' vragen. Biedt aan om de kosten van het consult contant te betalen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, je mag wel zo maar weg gaan. Maar niet iedere andere arts hoeft jou zomaar
als patient te accepteren.
Zelf een test laten doen (bron).
Het kost wel geld, maar ik neem aan dat je gezondheid je wel wat waard is...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gezien sommige van haar andere vragen denk ik dat ze dat geld absoluut niet heeft.
Leg de huisarts uit waar je je zorgen over maakt, en dat je er op staat dat je een bloedtest wilt doen. Als hij hierna nog niet wilt toegeven, dan vraag je een second opinion aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je moet ook grondige redenen hebben om een bloedtest te laten afnemen. Bijvoorbeeld als bepaalde ziektes in de familie voorkomen, zoals schildklier of diabetes. Heb je geen gegronde redenen kan je huisarts weigeren.
Simpele bloedtestjes zou je zelf ook kopen via drogist, apotheek of internet.

http://www.testjegezondheid.nl/ hier kun je ook je bloed laten checken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb jij specifieke redenen waarom je je bloed onderzocht wilt hebben?

Om te kijken of je van Adel bent heb je geen bloed onderzoek nodig, gewoon sneetje in je vinger maken, is het bloed rood, jammer, dan ben je niet van adel.

Wil je weten of je zwanger bent, dan kun je daar beter een zwangerschapstest voor halen bij de drogist.

Ben je bang dat je een SOA hebt, dan kun je beter duidelijk aan je huisarts vertellen dat je onveilig sex gehad hebt en wilt weten of je geen geslachtsziekte hebt.

Heb je overige specifieke klachten en weet je zeker dat er iets aan de hand is, dan zou je kunnen overwegen een andere huisarts raad te plegen voor een second opinion. Hou er echter rekening mee dat de uitkomst van de second opinion gelijk kan zijn aan die van de eerste huisarts.

De kosten voor een bloedonderzoek liggen al gauw rond de 100 Euro. Logisch dat de huisarts niet voor ieder wissewasje zonder duidelijke reden een bloedonderzoek gaat uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt af van de vragen waar jij je bloed op wilt laten controleren, waarom je dat wilt, en waarom jouw arts daar geen reden voor ziet.

Allereerst dus vraag 1: waar wil jij je bloed op laten controleren? Dat moet wel iets zijn waar je op kúnt testen. Je arts weet precies wat er wel en niet in het bloed gezien kan worden en hoe betrouwbaar die testen zijn. Daarom moet je deze vraag met je arts bespreken. Als jij je bloed wilt laten controleren op iets wat niet in het bloed te zien is, is dit natuurlijk niet zinvol, en verklaart dat meteen jullie meningsverschil.

Dan vraag 2: waarom wil je dit? Heb je klachten? Als je bijv. wilt weten of je reumafactor positief is en je geen reumatische klachten hebt, is dit een medisch niet noodzakelijke test, en zal een arts dit niet snel laten doen. Daarbij is het bij de meeste bloedonderzoeken zo dat je pas weet wat een waarde zegt als je iemands klachten en medische geschiedenis kent. Een bloedonderzoek uitvoeren terwijl er geen duidelijke klachten zijn, of geen klachten waarbij je verwacht afwijkingen in het bloed te vinden, is niet zinnig. Een laboratoriumuitslag is vaak maar één van de puzzelstukjes waarmee een arts een diagnose kan stellen.

Vraag 3: waarom ziet jouw arts geen reden voor bloedonderzoek? Is dat omdat daarmee jouw vraag niet beantwoord kan worden, omdat er geen bloedonderzoek bestaat voor wat jij wilt weten, of omdat je geen klachten hebt? Dan moet je helemaal niets doen, behalve dan dat je hier uitleg over moet vragen van je arts. Als het is omdat hij je klachten niet ernstig genoeg vindt, of omdat hij vindt dat je je teveel zorgen maakt, dan is het belangrijk om eens goed te praten met elkaar: weet hij exact wát jouw klachten zijn? Als hij ze dan nog altijd niet ernstig genoeg vindt, moet je misschien eens nadenken over de vraag of hij daar gelijk in kan hebben. Als jij jouw klachten wél ernstig vindt, of als je het idee hebt dat het weten dat bepaalde bloedwaardes goed zijn, jou enorm gerust zou stellen, leg dit dan uit aan je arts. Vraag eens of hij bereid is om puur voor jouw gemoedsrust toch dit onderzoek aan te vragen. Veel artsen zullen dit doen. Heb je het idee dat je arts je absoluut niet serieus neemt, en kom je er samen niet uit? Vraag dan of je voor een second opinion naar een andere huisarts mag, óf zoek zelf een andere huisarts en laat je overschrijven.

Er zijn veel antwoorden mogelijk op je vraag, maar welke relevant is voor jou, kan ik niet weten zonder meer informatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kristal
11 jaar geleden
Helder en klaar. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie uitleg over zinvol/zinloos medisch handelen binnen het kader van deze vraag. +1