Hoelang duurt het voordat je lichaam hersteld is van zeer onregelmatig slapen?

Ik ga al jaren lang heel laat slapen, (dit ook ivm nachtwerk) soms pas om 800 in de ochtend en slaap dan vaak de hele dag, maar de laatste maanden voel ik mij zo uitgeput en zie er vermoeid uit.

Ik zou graag weer op een normaal tijdstip willen gaan slapen, maar hoelang duurt het dan voordat mijn lichaam hersteld is hiervan.

En waarom ben je als je overdags slaapt minder uitgerust, dan als je snachts slaapt, het lijkt wel alsof mijn lichaam na al die tijd nog steeds niet is gewend aan snachts actief zijn.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Je lichaam past zich aan aan het gewijzigde ritme. Als je weer meer gaat slapen gaat je lichaam zich hier ook weer aanpassen. Niemand is hetzelfde en waar de een genoeg heeft aan 4 uur slaap zal een ander zich met 10 uur nog niet voldoende voelen uitgerust. Ik zou nog veel meer antwoorden kunnen geven, maar je kunt veel de site bezoeken die ik hierna zal noemen.

De beantwoording van heel van je problemen kan niemand anders beter doen dan een professor die met een slaaponderzoek bezig is. Er is een site waar je je voor kunt opgeven en allerlei lijsten in kunt vullen. Je krijgt direct een terugkoppeling en jouw antwoorden helpen die professor weer met zijn onderzoek. Succes ermee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Fout in de laatste zin van de eerste alinea na de komma, hier moet staan: maar je kunt veel beter de site bezoeken enz.
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Het lijkt er niet op dat er op die site informatie te vinden is. Je moet je eerst registreren, en kan dan tests doen? Dat geeft de vraagsteller niet de informatie die hij wil weten.

Andere antwoorden (1)

Nachtarbeid verstoort de biologische klok in onze hersenen, die ervoor zorgt dat lichamelijke processen als bloedcirculatie, ademhaling, zuurstofopname, hartfrequentie, lichaamstemperatuur, energieregeling en spijsvertering plaatsvinden in een 24-uursritme van activiteit en rust en herstel.
Door het draaien van nachtdiensten gaat het lichaam een ander, geheel eigen ritme volgen, los van het werk- en dag/nachtritme. Je werkt als het lichaam is ingesteld op rust, slaapt als het lichaam volop in activiteit is, eet op andere tijden enzovoort. Dat wordt desynchronisatie genoemd. In feite zijn de ritmes van de verschillende lichaamsfuncties dan niet meer op elkaar afgestemd; ze bewegen langs elkaar heen. Dat heeft grote gevolgen, om te beginnen voor het prestatievermogen.

Hoe lang het duurt voordat jouw lichaam weer hersteld is en in een normaal ritme draait en je goed slaapt en fit bent, dat is niet te zeggen.
Het maakt echt uit of je een ochtendmens of een avondmens bent. Ook de vatbaarheid voor slaapproblemen kan behoorlijk uiteenlopen. Dat maakt dat de een veel beter tegen nachtdiensten kan dan de ander.
Ook kunnen klachten sterker worden naarmate iemand langer nachtdiensten heeft gedraaid.

Er zijn mensen die na een week nachtdienst na een paar dagen weer gewoon normaal en fit zijn.
Er zijn ook mensen die nooit wennen aan nachtdiensten.

Het hangt ook af wat je zelf doen. Of je de discipline hebt om strakke en normale tijden aan te houden en dit een poos vol te houden.
En het hangt af van je conditie, hoe gezond je bent...........etc. etc.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Bron: http://www.afmp.nl/nieuw/index.php/nieuws/69-rechtspositie/art-rechtspositie/114-risico-s-nachtdienst