Mijn beste vriendin heeft geprobeert zelfmoord te plegen, maar ik wil haar helpen, hoe?

Ik heb een giga goeie vriendin.
Best friends for ever :)
Maar sinds een tijdje gaat het niet zo goed met haar.
Ze heeft een paar maanden terug geprobeert om haar polsen door te snijden.
Maar dit mislukte (gelukkig)
Ook heeft ze een paar keer tegen me gezegd dat ze voor de trein wou gaan springen.
Sinds toen ging het berg afwaarts met haar.
Ze zit aan de drugs (vermoed ik, ik heb haar al een paar keer een jointje zien roken), en ze drinkt veel alcohol, ze is ieder weekend dronken, ze rookt per dag wel iets van 7 peuken. Ook heeft ze ruzie met haar vriendje (die is 24 en zij 16)
Ook heeft ze problemen thuis en wordt ze gepest op school omdat ze de ziekte van lyme heeft en daardoor steeds haar medicijnen vergeet in te nemen.
Waardoor ze flipt in de klas.
Tja dan worden er vervelende briefjes naar haar geschreven door de klas.
Ik rook niet, drink niet, heb geen vriendje, zit niet aan de drugs.

Dit alles valt allemaal plaats buiten school om.
Ik wil haar graag helpen en ik heb echt alles voor haar over.
Om haar te helpen.

Wat kan ik voor haar doen en betekenen?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik wil haar ook niet kwijt.
Ze is mijn beste vriendin en ik wil ook niet dat ze zelfmoord gaat plegen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lastige zaak, sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt 1+ ik wil haar niet kwijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij moet haar natuurlijk steunen, maar ik vrees dat jij niet meer kan doen. Ik denk dat ze professionele hulp moet krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dus mijn mentor benaderd en zij zei dat mijn vriendin het zelf maar moest zeggen of aangeven.
JA DUH mijn vriendin is niet gek en geeft dat zelf niet aan.
Mijn mentor ziet donders goed wel dat mijn vriendin hard achteruit gaat.
Ik heb tig keer tegen mijn mentor gezegd dat ik ongerust ben over haar.
Maar mijn mentor legt alles maar bij mijn vriendin neer.
Ik wil gewoon mijn vriendin niet kwijt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw mentor bedoelt het echt wel goed. Je kan iemand pas helpen als ie geholpen wil worden, vandaar dat je mentor aangeeft dat je vriendin zelf moet komen vragen om hulp.

Het beste antwoord

Betrokkenheid, warmte en begrip zijn dingen die je haar kunt geven, afleiding, het (samen) opdoen van leuke impulsen zodat drugs, zuipen en gevoelens van eenzaamheid en verlatenheid verminderd worden.

Toch wil ik je waarschuwen, je kunt haar leven niet leven
en je kunt haar zelfverantwoordelijkheid niet dragen.

Dat je er voor haar bent, haar stimuleert in het goede (hulp aanvaarden) en poogt haar bij het kwade weg te houden is wel het uiterste maximum wat je als medemens kunt doen.

Zelfs met de meest toegewijde zorg kan het zijn dat je vriendin slaagt in waar niemand op hoopt.

Ik zou je graag willen kunnen zeggen dat alles altijd goed afloopt maar dat is niet zo.

Wij hebben als pleegouders een pleegdochter verloren op deze wijze.
Ruim tien jaar verder zijn we daar nog steeds naar van.
Gedachten als "had ik maar" gingen niet op want wat we deden was het maximum wat je als medemens kunt doen, daar zijn we na lange tijd achter gekomen.

Het is goed om op je vriendin te passen en je zorgzaamheid en betrokkenheid siert je.
Als ze echter gedronken heeft of onder andere invloeden verkeert, dan denkt ze niet aan het verdriet wat ze anderen en zichzelf aandoet en jij kunt haar niet 24/7
bewaken begeleiden en beschermen.

Pas daarom ook goed op jezelf, anders kun je zelf later geraakt worden door een enorme depressie, zelfs als het haar dan goed gaat, omdat je jezelf mentaal uitgeput hebt.

Hopelijk heb je wat aan deze raad die door ervaring ontstaan is....

Ik wens je sterkte en wijsheid toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

doe leuke dingen met haar, laat weten dat je haar wel mag
praat met haar
over wie haar gaat missen enz

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Raad je vriendin in ieder geval aan professionele hulp te zoeken als ze die nog niet heeft. Dat kan via haar huisarts worden geregeld. Ze kan ook contact opnemen met de decaan van de school.
Verder kun jij haar een luisterend oor bieden en je kunt ook leuke dingen met haar gaan doen. Jij kunt echter niet haar problemen oplossen, dat moet ze echt zelf doen. En omdat die problemen zo groot zijn kan ze dat niet zonder een goede begeleiding en daar zijn echt professionals voor nodig.
Let ook op dat jij jezelf niet te veel laat meeslepen in haar problemen, zorg dat je voor jezelf nog genoeg tijd overhoudt en dat zij niet voortdurend beslag op je legt. Dan ga jij er ook aan onderdoor en daar is niemand bij gebaat, jij niet maar ook zij niet want dan kun je haar ook niet meer helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nadat ze geprobeerd heeft haar polsen over te snijden zal ze wel in het ziekenhuis terechtgekomen zijn waar ze professionele hulp gekregen heeft. Je kan helpen om haar zo goed mogelijk te begeleiden en op het rechte pad te komen, maar de grootste stap moet ze zelf nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vertelt jouw verhaal alsof jíj degene bent die haar moet helpen. Jíjzelf kunt niet veel voor haar doen, daarvoor moet je bij een expert zijn. Alleen zij kunnen behandelen, waar jij slechts kunt luisteren!

Het enige dat jij voor haar kun doen, is dus die hulp zoeken. En zelfs daarvoor zul je haar ouders of bijv. haar mentor in moeten schakelen. Of ga met haar mee naar haar huisarts. De huisarts zal op de hoogte zijn van haar mislukte poging en zal haar dus echt wel serieus nemen.

Op school zijn ze ook heus niet dom: ze merken echt wel dat er iets niet in de haak is. Vertrouw die leraren gewoon, zij zijn ervoor om haar te helpen.

Hoe dan ook, ga op zoek naar een volwassene die je kunt vertrouwen en die ook echt wat kan doen. Omdat jouw vriendin minderjarig is én druk is zichzelf diep in de nesten te werken, zou ik daar niet te lang mee wachten...

Je moet ergens beginnen - zelf ziet ze de ernst misschien niet in, maar een echte vriendin grijpt in, ook al zal ze daar in eerste instantie niet blij mee zijn. Succes!