Kan je als je dagelijks pijnstillers gebruikt spierpijn krijgen?

Ik neem dagelijks een stuk of 5 paracetamols in, alleen krijg ik nu last van spierpijn alleen in mijn onderbenen. Kan het door de pijnstillers komen, en zo ja wat gebeurt er dan in je lichaam?

Ik neem de pijnstillers als een soort voorzorg, dwang, ik heb geen lichamelijke klachten. ik ben een vrouw van 21

Toegevoegd na 5 uur:
dank je wel allemaal voor jullie antwoorden en advies. ik weet dat ik ermee op moet houden en denk ook dat ik daarvoor toch naar de dokter moet want vrees ook dat ik er meer in ga nemen omdat ik soms wel eens denk vandaag moet ik er 2 extra en dan zijn het er 7 en het moeten er geen 10 worden natuurlijk. dank jullie wel ik probeer er toch mee naar de dokter te gaan als ik er klaar voor ben

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op die manier vergiftig je lichaam. Ja gaat lichamelijke klachten daarvan krijgen. Wellicht is spierpijn daarvan 1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zou snel iets aan die dwangneurose gaan doen.
Amadea
11 jaar geleden
Wat is het nut van het slikken van een pijnonderdrukker als je geen pijn hebt? Logisch dat je er dan juist pijn door gaat krijgen! Tegen psychische pijn helpt paracetamol niet!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedenk dat als je voor niets medicijnen neemt ze niet meer werken als je ze nodig hebt. Je lichaam geeft aan dat het vergiftigd raakt, je beenspieren verzuren al.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@kriz: dat zou zomaar kunnen. Orgaanuitval door overdosering...
@missynature: zie mijn antwoord en neem het alsjeblieft ter harte. Paracetamol is veel minder onschuldig dan menig receptmedicijn.

Het beste antwoord

Paracetamol kan, bij langdurig gebruik en/of gebruik van hoge doseringen, nier- en leverschade veroorzaken. Bij een (ernstige) achteruitgang van zowel de functie van de nieren als die van de lever, kan spierpijn een symptoom zijn. Ik denk eigenlijk dat het waarschijnlijker is dat je ergens ánders spierpijn door hebt, omdat je het alleen in je onderbenen hebt, en omdat je over het algemeen dan ook andere klachten zou verwachten. Daarbij zou normaal gesproken een gezonde vrouw van 21 niet direct schade oplopen van 5 paracetamols per dag, maar je zit wel echt bijna aan de maximumdosering, dus het is zeker niet onmogelijk.

Ik denk dat je in elk geval naar je huisarts moet, om twee redenen: allereerst moet je van die dwang af, want het is absoluut niet gezond om paracetamol te slikken wanneer daar geen noodzaak voor is. Waarschijnlijk wéét je dat ook, maar een dwangstoornis kun je niet gemakkelijk zelf doorbreken. Daar heb je hulp bij nodig, dus vraag daar om bij je huisarts, die kan je doorverwijzen en die kan ook bloedonderzoek doen om o.a. te controleren hoe je nieren en lever functioneren, en of die op dit moment zichtbaar te lijden hebben van je overmatige (overmatig, want medisch gezien onnodig) paracetamolgebruik.

Daarnaast wil je natuurlijk weten waar die spierpijn door komt. Blijkbaar maak je je daar toch zorgen om, anders zou je deze vraag hier niet stellen. Ook dat kan een vraag zijn voor je huisarts. Als het niet komt door de paracetamol, dan zal er gekeken moeten worden of er een andere verklaring voor is.

Succes, en ga écht naar de huisarts, want je hebt hulp nodig om van je dwang af te komen zodat je die paracetamol kunt laten staan.

Toegevoegd na 19 uur:
Ik lees net je aanvulling, en vind dat erg zorgelijk. Het is absoluut niet gezond wat je doet, en je hebt duidelijk hulp nodig om van die dwang af te komen. Maar ook zorgelijk vind ik dat je zegt dat je naar de huisarts gaat "als je er klaar voor bent". Wanneer is dat? Je hebt nú hulp nodig, zowel psychisch als lichamelijk! Paracetamol kan je lever en nieren onherstelbaar beschadigen, en hoe sneller je nu hulp zoekt, hoe kleiner de kans dat er grote schade ontstaat.

Wat belemmert jou precies om naar de huisarts te gaan? Zorg dat je die drempel verkleint. Schrijf het op als je het niet durft te zeggen, vraag iemand anders een afspraak te maken als je dat moeilijk vindt, neem iemand mee als dat helpt, maar verzin in elk geval een manier om dit probleem te bespreken met je huisarts. Dat is echt nódig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ van mij, een heel duidelijk antwoord en advies!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terechte waarschuwing. PCM wordt als een onschuldig middel gezien omdat het zonder recept verkrijgbaar is maar het tegendeel is waar.+1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een dikke plus voor je toevoeging.
Zorgelijk, dit soort dingen.

Andere antwoorden (6)

Door pijnstillers als paracetamol dagelijks te gebruiken kan er afhankelijkheid en verslaving ontstaan.
Ook kan de werking van het medicijn uiteindelijk averechts gaan werken.
Het lijkt me heel verstandig om naar de dokter te gaan en te vertellen dat je (al langere tijd?) zomaar 5 paracetamols slikt.
Waarschijnlijk krijg je een doorverwijzing naar een psycholoog, die je van de verslaving én de dwangproblemen af kan helpen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Spierpijn is geen bekende bijwerking, hoofdpijn echter wel, je mag maximaal 8 paracetamol tabletten van 500mg per dag en dat niet langer dan 10 dagen achter elkaar gebruiken.
Maandenlang dagelijks paracetamol gebruiken, zoals jij doet kan ernstige lever en nierschade veroorzaken, ga dus naar je huisarts en leg je spierpijn en paracetamol misbruik aan hem voor, voor je ernstige schade toebrengt aan jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol is helemaal niet zo veilig.

En als je er iedere dag 5 inneemt, dan lijkt dat op een dwangneurose en zou ik daar iets aan doen.

Paracetamol doet iets met je bloed. Het zou best kunnen dat daar die pijn in je benen vandaan komt.

Lees hier over de gevaren van paracetamol:

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/diversen/5678-is-paracetamol-wel-zo-veilig.html

Dus Hup naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Paracetamol verdunt je bloed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, paracetamol verdunt het bloed niet. Aspirine verdunt het bloed, en sommige NSAID's doen dat lichtjes. Maar paracetamol niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, het verdunt je bloed niet.
Maar bij dergelijke hoeveelheden vergiftigt het je bloed en dat moet allemaal weer door de lever worden afgebroken.
Dat bedoel ik.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, je vernielt je lever met paracetamol! +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik had het ook tegen inbloed momo, niet tegen jou ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat snapte ik wel Lies, ik bevestigde jouw opmerking.
En Kees doet dat ook.
En zo komt het misschien beter over :=))
je krijgt geen spierpijn van het gebruik van paracetamol , het zou wel zo kunnen zijn dat je te veel lichaamsbeweging hebt waar je door een overbelasting maakt van bepaalde spieren maar dat niet op tijd voelt omdat je bent verdoofd door de parac.
Parc. nemen zoals jij het beschrijft , als voorzorg!? is een onderdeel van catastrofaal denken , en zo gezond is het nou ook weer niet.
Lees het bericht van Dounja ook!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ieder medicijn kan pijn veroorzaken als je het onnodig slikt. Ik denk dat in dit geval je je zelf aan het vergiftigen bent. Je zegt het al zelf. Ik slik ze maar ik heb geen pijn. Je bouwt een spiegel aan paracetamol op in je bloed. En je lichaam raakt hier aan verslaaft. En komt in opstand. Kick af. Neem iedere week 1 paracetamol minder. En je zal zien dat je pijn verdwijnt. Ieder medicijn kan averechts werken als je het onnodig inneemt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, direct niet maar bij langdurig gebruik kan paracetamol wel hoofdpijn in de hand werken, een kwaal waar het spul juist veel tegen wordt geslikt. Echter, paracetamol is geen onschuldig pijnstillertje, zoals veel mensen denken:

Paracetamol is een van de populairste pijnstillers ter wereld. Toch blijkt het helaas zelfs fataal te kunnen zijn, reeds na enkele dagen waarin je een klein aantal pillen meer neemt dan de aanbevolen dosering.

Hoewel artsen al lang weten dat paracetamol acuut leverfalen kan veroorzaken, hebben wetenschappers aan de universiteit van Edinburgh nu ontdekt dat het ook multi-orgaanfalen kan geven en tot de dood kan leiden. De schade kan al ontstaan door maar een paar tabletten te veel te nemen gedurende enkele dagen tot een week, zo bleek. Zo’n ‘geleidelijke overdosering’ wordt al gauw opgebouwd, zeggen de onderzoekers, met name onder mensen met chronische pijn. Vaak wordt het door artsen echter over het hoofd gezien. Zelfs met een bloedtest zijn geen tekenen van schade te detecteren. Een geleidelijke overdosering, die in de loop van dagen, weken of maanden kan ontstaan, is vaak gevaarlijker dan een plotselinge grote overdosis.

Paracetamol wordt sinds de vijftiger jaren gebruikt en onder verschillende namen verkocht. De bekendste zijn Panadol en Sinaspril (kinderparacetamol).