Is met fluoride spoelen net zo effectief als ermee poetsen?

Moet het in een tandpasta echt over de tanden gemasseerd worden of volstaat dagelijks spoelen met fluoridehoudend mondwater ook?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Gebit
1.3K

Antwoorden (2)

Ik zelf zou zeggen dat je het beide net zo goed kan doen want, ik gebruikte fluoride houdend water altijd voor een keelinfectie zodat de infectie wat minder extreem word. Dus geïnfecteerd. Ook ligt het eraan of er alcohol in zit. Anders moet je Listerine kopen maar dat is rond de 5, 6 euro. Maar dat kost ook veel meer geld dan een tubetje tandpasta.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door listerine voelt je mond fris aan dus niet je tanden of iets, listerine is ook voor je mond en niet voor je tanden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Ik gebruik een natuurlijke variant tandpasta waar niet teveel vreemde stoffen in zitten. Echter wil ik nu en dan het voordeel uit fluoride halen omdat dit goed schijnt te zijn voor de tanden. Hiervoor spoel ik met mondwater waar deze stof in zit. Maar ik vroeg mij af of de fluoride hierin net zo effectief werkt als poetsen met fluoride houdende tandpasta. Het gaat in dit geval niet om het reinigen van het gebit.
Echt tandenpoetsen is beter. Je masseert dan ook je tandvlees waardoor je minder snel tandvleesproblemen krijgt. En tandplak verwijder je met poetsen, spoelen is dan niet genoeg. Om het meest effectieve resultaat te hebben is het goed om voor elke poetsbeurt minimaal 2 minuten uit te trekken. De fluoride begint dan goed in te werken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor het antwoorden. Het spoelen met mondwater is voor mij geen vervanging voor normaal tandenpoetsen. Ik vraag mij alleen af of 2 minuten spoelen met fluoride houdend mondwater hetzelfde effect heeft als 2 minuten poetsen met een fluoride houdende tandpasta. Het gaat hier dus enkel om de effectiviteit van fluoride zelf, niet om tandplak.