Wat doen ze aan een hartruisje?

Hallo, ik heb even een vraagje.
ik ben laatst een paar dagen in het ziekenhuis geweest voor mijn blindedarmontsteking, maar nu hebben ze ook een ruisje bij mijn hart ontdekt met graat 2, ik heb af en toe wel met sporten last van steken bij mijn hart, nu is mijn vraag, moet ik hiervoor een afspraak maken bij de huisarts, en wat zouden ze eventueel in het ziekenhuis doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft de arts in het ziekenhuis dan niet verteld of je voor verdere controle moet komen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ik heb het er niet helemaal goed neer gezet! ja ik moet over 4 weken ervoor terug komen, maar ik wil graag weten wat ze dan kunnen gaan doen, want dan kan ik me er alvast wat op voorbereiden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, toch een wat andere vraag dus. Dan heb je misschien niet zoveel aan mijn antwoord. Ze zullen nog eens goed luisteren, kijken of de ruis misschien afhankelijk is van je houding (als dat zo is, is de ruis waarschijnlijk totaal onschuldig) en een hartfilmpje en echo maken. Op het hartfilmpje kunnen ze zien of je hart normaal functionert, een normaal ritme heeft etc., en op de echo kunnen ze vooral zien of alle kleppen goed functioneren en goed sluiten. De eventuele behandeling hangt vervolgens af van wat ze vinden, in mijn antwoord lees je daar meer over.
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Wat Lies12 zegt hebben ze ook bij mijn vriend gedaan, die heeft na inspanningen en soms ook als hij niks deed hele harde steken in zijn hart. Ze konden niets vinden.

Antwoorden (1)

Dat hangt af van de oorzaak van de ruis. De graad zegt iets over hoe duidelijk een ruis te horen is, en zegt niets over oorzaak of ernst. De luidheid van een hartgeruis wordt uitgedrukt in graad I t/m VI, dus II betekent dat het zacht hoorbaar is.

De oorzaak van een hartruis kan heel divers zijn. Het kan totaal onschuldig zijn, vooral bij kinderen en dunne mensen komt dat voor. Verder kan het komen doordat één van de kleppen niet goed sluit doordat hij wat te slap of te groot is (prolaps), of juist doordat hij vernauwd en verhard (stenose) is. Het kan ook komen door een lekkende klep, of door een aangeboren afwijking ("gaatje" in het hart, oftewel een septumdefect). Tenslotte kun je een ruis soms ook horen wanneer het hart hard moet pompen, bijvoorbeeld na grote inspanning, of bij koorts of bloedarmoede.

Wat er gedaan wordt hangt dus af van de oorzaak. Een vrij veel voorkomende oorzaak van een hartgeruis bij verder gezonde personen is een mitralisklepprolaps, dus verzakking van de mitralisklep. Dit heeft eigenlijk geen gevolgen voor het functioneren van het hart, tenzij de prolaps heel ernstig wordt. De enige maatregel die dan genomen moet worden, is dat je ook bij relatief kleine ingrepen (zoals bij de tandarts) preventief antibiotica moet slikken, omdat er anders relatief gemakkelijk een infectie bij het hart kan ontstaan. Verder zal er eens in het jaar, of eens in de twee jaar opnieuw een echo gemaakt worden, of soms zelfs dat niet.

Bij sommige andere oorzaken is het alleen een kwestie van regelmatig controleren, en als een klep echt slecht sluit of de functie van het hart bedreigd wordt, dan kan een operatie nodig zijn. Maar het kan dus ook zijn dat er helemaal niets gedaan hoeft te worden, omdat een hartruis niet altijd betekenis heeft. Er zijn heel veel onschuldige ruisjes, waarbij het hart dus volkomen normaal functioneert, alle kleppen goed sluiten etc., maar waarbij je toch in die normale functie van het hart ergens wat geruis hoort. Daar hoeft niets aan gedaan te worden, en dat is ook zeker niet zorgelijk.

Een ervaren arts is over het algemeen goed in staat om met alleen luisteren in te schatten of een ruis van betekenis is of niet. Als in het ziekenhuis niet direct alle alarmbellen zijn gaan rinkelen, hoef je je waarschijnlijk geen zorgen te maken. Maar als ik jou was, zou ik wél even bij de huisarts langsgaan en vragen of die wil luisteren en kan aangeven of het zinnig is om een echo te laten maken. Ik zou het ook willen weten.