Waarom kiezen voor een psycholoog of een psychiater?

Deze vraag is in allerlei vormen al vaak gesteld. De antwoorden zijn helaas echter steeds gericht op definities en/of de vereiste vooropleidingen en bevoegdheden. De interessantste, want functionele, vraag heb ik nog niet beantwoord zien worden. Stel, iemand zit met een psychisch probleem. Welke overwegingen, welke aspecten van dat probleem en de persoonlijkheid van de betrokkene zouden dan een indicatie zijn om zijn/haar heil bij een psycholoog dan wel een psychiater te zoeken? (En laten we daarbij als aanname stellen dat medicatie sowieso geen onderdeel van de behandeling is, anders is het een inkopper.)

Toegevoegd na 10 uur:
Voor de volledigheid: ik bedoel een bevoegd psycholoog, dus een NIP-geregistreerde met een bevoegdheid als psychotherapeut.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Psyche
2.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je aanname is een lastige hierin
Want hierin zit juist het verschil. Een psychiater behandelt voornamelijk ziektes waarbij medicijnen een grote rol spelen in het hele proces. Dit in tegenstelling tot iemand die enkel psychotherapeut is
Een psychiater zal niet snel iemand in behandeling hebben die geen indicatie heeft voor medicijn gebruik
Anderzijds heeft een psychotherapeut eerder beide partijen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De persoonlijke voorkeur is een leidraad voor het kiezen van een hulpverlener.
Er zijn bepaalde syndromen waarbij een behandeling door middel van medicatie de voorkeur verdient boven therapie. Dan zal men voor de psychiater moeten kiezen. Als medicatie niet meespeelt dan is het alleen van belang of het klikt met de therapeut. De keuze zal vallen op de therapeut bij wie je je prettig voelt.
Of dat een psychiater of een psycholoog is, is van ondergeschikt belang.
http://www.psychologies.be/nl/_/zelfkennis/zelfontwikkeling/therapeut-psycholoog-of-psychiater-r352?pg=2

Het beste antwoord

Er is een duidelijk verschil tussen een psychiater of een psycholoog. Bij beiden heb je dan nog eens verschillende gradaties. Een psycholoog is gericht op gesprekstherapie. Dit kan gaan van cognitieve gedragstherapie tot psychoanalytische therapie. Hij/zij is niet bevoegd om medicatie voor te schrijven omdat zij niet over de nodige kennis hierover beschikken. Een psychiater daarintegen is gespecialiseerd in medicijnen. Aan de hand van jou symptomen kan hij/zij op zoek gaan naar de juiste medicatie. Dit kan ook in combinatie met gesprekstherapie. Je hebt ook verscheidene psychiaters. Neuropsychiater,... Elk heeft zijn eigen manier van werken. Uit eigen ervaring raad ik een psycholoog aan. Omdat zij samen met jou gaan kijken naar het probleem en technieken aanleren om beter met gedachten,... om te gaan. Zij nemen hiervoor ook hun tijd. Psychiaters zijn meer bevoegd voor de medicijnen. Ik ga naar een psychiater enkel om mijn medicijngebruik op te volgen en naar een psycholoog om aan een mezelf te werken. Beiden combineren kan dus perfect :-) ik hoop dat je hier wat wijzer door bent geworden!

Toegevoegd na 8 minuten:
Klinische psycholoog is ook bevoegd voor 'zware' gevallen. Het is gewoon een keuze van de persoon zelf. Het meest succesvolle resultaat is een psycholoog en een psychiater voor het medicijnengebruik. In sommige gevallen kan je niet zonder medicatie. Ik ga bij een neuropsychiater en die heeft aan de hand van testen mijn hersenactiviteit gemeten. Aan de hand daarvan heeft hij mij medicatie voorgeschreven en sindsdien gaat het een pak beter. Bij mijn (klinisch) psycholoog heb ik geleerd mijn probleem beter te leren begrijpen, waarom ik op bepaalde situaties zo heftig reageer etc. Zij beschikken over veel meer 'technieken'.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Helder verhaal!

Andere antwoorden (2)

Een onderscheid zou misschien kunnen zijn dat een psycholoog een wat breder werkterrrein heeft.
Een psychiater is over het algemeen vooral geïnteresseerd in mentale stoornissen, zoals bijvoorbeeld schizofrenie, verslaving, persoonlijkheidsstoornis, psychose, dwangstoornis en bipolaire stoornis.

Een psycholoog is over het algemeen meer geïnteresseerd in menselijk gedrag en de onderliggende hersen-processen en hoe deze veranderd zouden kunnen worden. Gedrags- en relatieproblemen vallen daarom binnen het terrein van een psycholoog.

Bovendien moet je voor een psychiater een doktersverklaring hebben en voor een psycholoog niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Met doktersverklaring wordt inderdaad een doorverwijzing bedoeld van bijv. de huisarts
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
MwStemband, ik meld al je reacties bij de moderators. Nog los van het feit dat je onterecht en onbeleefd blijft volhouden dat mijn vraag geen vraag is, is de term "onzin" ook geen acceptabele omgangsvorm.
Nou in hoofdlijnen is het simpel maar in de praktijk loopt het wel in elkaar over . Om het maar direct overdreven scherp te stellen .psycholoog Is een niet beschermde term :) behalve bij inschrijving big register . ( zoals register accounts ) een psychiater kan de verantwoordelijkheid hebben over een groep psychologen . Die laatste groep is zeker extreem waardevol en in hun vak vaak handiger en meer ervaren in het mogelijk onhandige of foute gedrag van in principe gezonde mensen om te buigen in "normaler "aangepaster gedrag . Van het mensen prima afhelpen van vliegangst tot het mensen inzicht geven in hun eigen situatie . Een psychiater is voor de zieke geest :) die dus als een medicus de patiënt behandelt En dat kan dan van een elektroshock tot een leuk gesprekje zijn . En ja nu de laatste 10 jaar een hele reeks nieuwe en ook goede medicijnen . De elektroshock komt niet meer gedwongen voor dacht ik in Nederland . Psychiater is in feite bevoegd te doen wat een psycholoog kan maar of dat echt z'n ding is ? Een dokter mag ook indien nodig dat doen wat een ic verpleegkundige doet maar of dat handig is ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een dokter mag alles doen zolang hij bekwaam is. De kans is vrij groot dat een psychiater niet weet wat hij op een IC moet doen (behalve als hij erbij gevraagd wordt ivm een bijkomende psychiatrische stoornis), dus mag hij het niet doen. Andersom zal dat iha ook zo gelden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Sorry, Kapperkort, ik was niet duidelijk: ik bedoelde een officieel klinisch psycholoog, dus een NIP-geregistreerde met een bevoegdheid als psychotherapeut. Dat was niet duidelijk in mijn vraag.