Je valt flauw door problemen in de bloeddrukregeling. Als je staat zakt het bloed onder invloed van de zwaartekracht naar je buik en benen. Het hart vult zich dan minder goed met bloed en de hoeveelheid bloed die het hart rondpompt neemt af. Hierdoor daalt je bloeddruk. In reactie hierop vernauwen de bloedvaten in je buik en benen zich en gaat je hart sneller kloppen, waardoor de bloeddruk weer stijgt.
Als je flauwvalt, reageert je lichaam onvoldoende op de daling van je bloeddruk. De bloedvaten vernauwen zich niet en je hart gaat langzamer kloppen. Daardoor is er even te weinig bloed en dus zuurstof bij de hersenen, waardoor je kort buiten bewustzijn kunt raken.
Flauwvallen lijkt erg gevaarlijk en eng. Maar het kan gezien worden als een veiligheidsmechanisme van je lichaam. De zwaartekracht zorgt er voor dat je op de grond valt, zodat het hoofd en hart op dezelfde hoogte komen te liggen. Het hart hoeft dan minder hard te pompen om weer voldoende bloed bij de hersenen te krijgen. Zodra het zuurstofniveau in je hersenen weer voldoende is, kom je weer bij bewustzijn.

Er zijn veel verschillende oorzaken van flauwvallen. De meest voorkomende en ook meest onschuldige oorzaak is reflexsyncope. Dit is een reflex van je lichaam waardoor de bloeddruk zakt en het hart trager slaat. Via het autonome zenuwstelsel wordt de bloedsomloop geremd, waardoor je flauw kunt vallen. Deze reflex wordt uitgelokt door onder andere:

•langdurig staan
•een injectie of het zien van bloed
•onvoldoende eten
•heftige emoties
•oververmoeidheid
•langdurige blootstelling aan hitte
•hoesten
•pijn
•urineren of ontlasten
•slikken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (4)

Een flauwte (ook ‘syncope’ genoemd) is een kort en plots bewustzijnsverlies als gevolg van een tijdelijk zuurstoftekort in de hersenen. Dit zuurstoftekort ontstaat door een verminderde bloedtoevoer naar de hersenen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een flauwte kan een reactie zijn op pijn, uitputting of emotie (bijv. angst, bloed zien). Ook bij lang rechtstaan of stilzitten (zeker in een warme omgeving) kan dit voorkomen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Flauwvallen is meestal onschuldig, maar het kan wel beangstigend zijn. Zeker als er geen directe oorzaak voor het flauwvallen te vinden is blijft vaak te angst dat het ieder moment weer kan gebeuren aanwezig. Flauwvallen kan ook een symptoom zijn van eventuele onderliggende aandoeningen (hartritmestoornissen, hyperventilatie) en doet zich soms voor bij het gebruik van medicijnen tegen hoge bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als iemand flauwvalt is er een verminderde doorbloeding van de hersenen, waardoor er een zuurstoftekort ontstaat en hij/zij bewusteloos raakt. Door de zwaartekracht valt men op de grond, en door de liggende houding herstelt de bloedtoevoer naar de hersenen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauw vallen is jezelf terugtrekken in de ruimte...

Is de ruimte NUL, dan treedt je uit... En dan loopt je auto stationair... Totaal ontspannen, dus...

Je lichaam functioneert zoals hij in het filmpje...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauwvallen kan b.v door emoties of pijn veroorzaakt worden.
De bloedvaten in het lichaam verwijden zich en het bloed zakt naar beneden. Hiedoor krijgen je hersenen even wat te weinig bloed, dus ook zuurstof.
Leg de persson plat neer en de benen omhoog en na het bijkomen nog minstens 5 minute zo laten liggen.
Dit om herhaling te voorkomen.