Let op: Startpagina GoeieVraag geeft geen medisch advies. De antwoorden en reacties zijn geen vervanging voor een consultatie bij een arts. Raadpleeg bij gezondheidsklachten daarom altijd een arts.

Hoe komt het dat tegenwoordig veel kinderen overgewicht hebben?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vaak letten ouders er niet meer op!!!

Teveel en te slecht eten in combinatie met te weinig bewegen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik denk dat het ook met de financiële situatie van de ouders te maken heeft. Ik woon in een 'dure buurt' en mijn kind gaat naar een 'dure school' en daar zijn de kinderen met overgewicht op 1 hand te tellen. In het verleden heb ik in andere wijken gewoond en daar waren veel kinderen met overgewicht. Als je in de supermarkt kijkt, dan is slecht eten goedkoper dan gezond eten. Alles bij elkaar is een slechte zaak. Misschien een leuk agendapunt voor de hoge heren in den haag...?

Omdat veel kinderen bijna niet meer buiten spelen en ravotten, zoals de kinderen dat vroeger deden toen de (spel)computer en de DS er nog niet waren.

Vooral ook omdat ouders minder tijd hebben voor hun kinderen (door werk of zo) waardoor de kinderen meer fastfoos eten..

Een van de oorzaken kan liggen in de enorme populariteit van de fastfoodbedrijven....

Men eet gewoon wat ze zin hebben en eten niet regelmatig en matige porties.

te weinig beweging. te weinig vers fryuit en groenten.

Beste, Dit komt omdat kinderen verkeerde voedingsgewoonten worden geleerd en éénzijdige voeding (bvb chips, cola, fastfood), dit alles geeft vroeg of laat aanleiding tot obesitas bij kinderen ! Te weinig beweging (= bewegingsarmoede), versterkt ook dit effekt ! Een derde oorzaak kan worden gevonden bij het internet, veel jongeren zitten uren voor hun pc of laptop en chatten of facebooken of spelen spelletjes. Hierdoor wordt er ook minder aan sport gedaan dan vroeger ! Kinderen hebben ook energie nodig om te groeien, te spelen, te leren, te lachen, enz. Die energie nemen ze in via voeding. Wanneer je kind meer eet dan het verbruikt, wordt de overtollige energie in de vorm van vetten opgeslagen in het lichaam. Met andere woorden: wie te veel eet en/of te weinig beweegt, wordt automatisch dikker. Er zijn verschillende factoren die kunnen meespelen dat de energiebalans uit evenwicht geraakt endat je hierdoor dikker wordt Onevenwichtige voeding door ongezond te eten (vetrijke tussendoortjes en frisdrank bvb er wordt veel cola gepro- moot aan jongeren via de reclame) Te weinig beweging. Onze moderne levensstijl draagt ertoe bij dat we té inactief te zijn. Overgewicht kan voor een klein gedeelte genetisch of erfelijk bepaald zijn In enkele zeldzame gevallen wordt overgewicht veroorzaakt door hormonale problemen, bepaalde erfelijke ziekten of door het gebruik van bepaalde medicijnen. Overgewicht bij kinderen omhoog Hoe belangrijk is het? Het aantal kinderen en jongeren met overgewicht neemt alleen maar toe. Tegenwoordig hebben we voedsel in overvloed en bewegen we veel minder dan tientallen jaren geleden. Waarom sporten wij zo weinig ? In België lijdt meer dan 1 kind op 10 aan obesitas. Tussen 9 en 12 jaar vertoont 1 kind op 5 overgewicht. Het eerste risico van overgewicht als kind is overgewicht als volwassenen. 80 % van de kinderen met overgewicht heeft ook als volwassene gewichtsproblemen. Af en toe ongezond eten is echt niet erg, maar het is belangrijk de energiebalans van je lichaam in evenwicht te houden door bewust te eten en te bewegen. Overgewicht brengt een aantal risico's met zich mee. Het vergroot het risico op artrose, diabetes, hart- en vaatziekte en gewrichtsproblemen door overbelasting van de gewrichten. Voor meer info ivm dit onderwerp verwijs ik graag naar de volgende linken ! Mvg, Karel8158

Hierover zijn al echt superveel docu's geweest. Bijvoorbeeld Consumenten 24, helpt erg op je antwoord! Maar goed, mijn gedachtes! 1) Voedsel eten voor de tv: Eten voor de tv betekend dat je minder oplet op wat je eet, je zit minder snel vol! 2) Voedsel wordt al vanaf jonge leeftijd geleerd dat het verplicht opgegeten moet worden, kinderen zijn bang voor straf als ze hun bord niet leeg eten, die vaak, veelste vaak te groot is. 3) De borden van vroeger waren VEEL kleiner dan van nu. 4) Tegenwoordig vind je meer slecht voedsel dan goed voedsel om je heen. 5) Commercie 6) Kinderen zijn soms al wat dikker als ze op school komen, hierdoor worden ze gepest door leeftijdgenootjes die dun zijn, dit betekend als gevolg een rot gevoel en die weten ze alleen weg te eten. 7) De dramatische kwaliteit van opvoeding vandaag de dag! Echt, ouders: LEER JE KIND OPVOEDEN! 8) Ongezond voedsel is goedkoper dan gezond voedsel. Neem bijvoorbeeld een appel, kost al gauw boven de 50 cent, terwijl 1 reep chocola nog amper 33 cent kost. 9) Genetisch bepaald 10) Al het voedsel van vandaag is vervuild met foute voedingsstoffen, die het lichaam van een kind enorm verzieken. Dat zijn de opvattingen die ik althans heb gedaan. Gelukkig ben ik zelf een kind, jammer ook met extreem overgewicht.

Lekker eten voor het grijpen en het 'wonder' tv & computer. Vroeger kreeg ik een koek ofzoiets (liga, niet van die roze koeken) met een glas drinken zoals melk/water (en niet die honingzoete limonade) en vervolgens weer naar buiten om te spelen.

Omdat tegenwoordig overal transvetten in worden gestopt. in koek, gebak, snoep, ijs, frituur alles. Het smaakt heerlijk, het is spotgoedkoop voor de fabrikant, je wordt er alleen dik van.

Bovenstaande antwoorden bevatten allemaal een kern van waarheid. Ik mis er het volgende in: Waar ik me aan stoor is het traktatiebeleid op scholen: een lekkere fruitprikker wordt niet meer geaccepteerd door de kinderen. Om mee te tellen, dient het snoep of chips te zijn. De traktaties worden op school al opgegeten, en thuis zijn de kinderen wel zo slim dat ze niet melden dat ze vandaag al iets 'lekkers' hebben gehad! Af en toe staat er op de maandkalender: ouders, maak de traktaties aub niet te groot. Waarom wordt het niet gewoon afgeschaft? 40 schoolweken per jaar, meer dan 30 kinderen in de klas, een jarige/vertrekkende stagiaire of juf, tel uit je winst. Allemaal momenten waar je als ouder geen vat op hebt. Soms is het een hele zak snoep... Mijn kinderen mopperen regelmatig: mogen we echt alleen fruit of een rijstwafel? Ja schat, morgen weer een koekje. En nee, geen filmmiddag. Nu is het lekker weer! We wandelen regelmatig lange stukken (5 km of meer), gaan met de fiets naar school (6 km per dag), ze rennen wekelijks met de scouting door het bos, doen aan balletles en toch hebben twee van mijn drie kinderen ook een te hoog gewicht. Niet dramatisch, maar net te veel. Het valt niet mee om het onder controle te houden, zonder er meteen een trauma van te maken. Want Boulimia of Anorexia is nog velen malen erger!

Omdat ze dik zijn (door te veel eten)

We leven in een consumptie maatschappij, in een welvaart maatschappij, en als je kinderen hun gang laat gaan worden ze allemaal te dik, dus de ouders zijn hier mede de oorzaak van, kwestie van opvoeding, maar daar is geen tijd meer voor, men moet werken om de dure hypotheek of de auto of de vakantie, en de kinderen worden voor een groot deel aan zichzelf overgelaten, vandaar hoe het komt dat tegenwoordig veel kinderen veel overgewicht hebben.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100