waarom ben ik altijd aan het malen en moet ik iets te doen hebben?

Zoals de vraag al zegt,
Waarom ben ik altijd aan het malen(denken) als ik niks te doen heb?
Als ik een afleiding heb is dit beduidend minder, maar zoals nu de tv staat aan maar kan me niet richten op de tv, maar schiet er van alles door me hoofd, dit kunnen de meest onzinnige dingen zijn. Ook als ik alleen ben. Het malen is alleen minder als ik echt bezig ben maar ook daarna zou rust wel prettig zijn.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.5K

Antwoorden (7)

Eehm, misschien moet je rustiger aandoen, of heb je een vorm van adhd?
Dat hoeft natuurlijk niet perse
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klinkt heel erg herkenbaar (heb het namelijk ook wel eens). Wat ik zelf merk wat goed helpt is structuur aanbrengen en eventueel sporten. Dan krijg je je hoofd ook wel leeg en ben je goed bezig. Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist omdat je niets te doen hebt. Je zegt het zelf al een beetje. Ooit kom je op een leeftijd waar je meer en langer over dingen nadenkt dan voorheen. Ik zou je willen adviseren om eerlijk tegen jezelf te zijn, en ook aan de goede dingen van jezelf en het leven te denken ipv alleen de slechten. Ook is kijken in de toekomst met je gedachten beter dan naar het verleden, maar gewoon veel ondernemen zodat je niet hoeft te denken is het beste. Moeilijk is het zeker, maar het proberen de moeite waard ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Na in spanning wil ik ook wel eens ontspannen, echter gaat dit niet, en altijd maar bezig zijn breekt me ook op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook denken aan wat je morgen gaat doen en hoe je het gaat doen. Denk aan je volgende vakantie bijvoorbeeld en zoek vast uit hoe en wat. Denk aan dingen aan huis en auto, wat je allemaal veranderd wil zien, en doe er een paar dagen later iets aan. Schrijf het desnoods op. Dan zit je toch stil voor je rust en ben je toch afgeleid van minder leuke gedachten. Ik weet het, het klinkt makkelijk gezegd, maar je kunt er meer niet aan doen. Tenzij het echt de spuigaten uit loopt, dan kun je bijvoorbeeld naar de huisarts voor een antidepressiva, of naar de psycholoog voor een gesprek. Probeer iig het positieve van het leven te blijven zien, voordat je in een neerwaartse spiraal terecht komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankje, dit is informatief.
Zal het gaan proberen.
Wat je beschrijft lijkt mij voor de meeste mensen te gelden: als je niet actief bezig bent met iets waar je je op moet focussen en/of waarin je bent geïnteresseerd, dan ga je nadenken. Zwaar nadenken over de problemen des levens is niet zo handig als je bijvoorbeeld auto aan het rijden bent.
Je kunt je niet richten op de tv schrijf je: misschien interesseert het je geen bal wat er op dat moment te zien is?

Het eerste deel van je vraag: "waarom ben ik altijd aan het malen" zou dus kunnen betekenen, dat je "altijd" te weinig dingen onderneemt, waar jij je volle aandacht bij nodig hebt of wat je interesse heeft. Dat lijkt me trouwens onmogelijk, om dat ALTIJD te doen.
Daarbij is denken een proces, dat je niet kunt stoppen; dat gaat altijd gewoon door, zowel op bewust als onbewust niveau.

Andere mogelijkheid is, dat je problemen hebt waar je over gaat malen en piekeren. Dan lijkt het me nodig om te proberen oplossingen te gaan bedenken.

Als je zelf vindt, dat je teveel piekert of te druk bent in je hoofd en daar hinder van ondervindt, dan zou je een afspraak kunnen maken met je huisarts en dit voorleggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel herkenbaar, sinds ik weduwe ben gebeurd het me ook vaak, heel vervelend, als je begint te malen. Denk je even in de tuin te gaan zitten, begint het malen weer.Probeer soms een boek,een simpele libelle, dan komt het malen er dwars door heen. Dingen die me aandacht vragen, dan gaat het meestal wel goed. maar het malen komt altijd wel snachts. heb jij ook veel dingen die jou bezig houden, of waar je ongerust over bent ?
wordt er niks aan gedaan, dan blijft het malen hierover wel bezig. Ben je dan niet altijd alleen ? heb je geen hobby,s
Ik weet malen is heel vervelend, denk wel eens zat er maar een knop aan een mens, zodat je het malen stop kunt zetten, maar helaas. Als het gebeurd toch proberen afleiding te zoeken. Zoals je gedaan hebt even op de computer. Ik wens je sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Probeer het eens op te schrijven, zie mijn antwoord.
Is niet zo uitzonderlijk als je misschien denkt.
Dingen opschrijven kan heel goed helpen, zodra je het opgeschreven hebt kan je het uit je gedachten ' gooien' namelijk.
Dus pak een schriftje en schrijf vanailles op wat door je hoofd spookt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tijdens activiteiten focussen wij ons op die activiteit. Dat betekent niet dan onze zintuigen verder niets meer waarnemen. Integendeel: de waarneming gaat gewoon door.

Het verschil zit hem in het kunnen/willen focussen ergens op. TV kijken blijkt dus onvoldoende interessant te zijn voor u. De normale zintuiglijke prikkels komen niet over 'het denken' heen.

Mijn primaire reactie is: zodra u merkt dat u gaat malen, ga dan die dingen doen die u het meest interessant vindt. Ook is meditatie een zeer goede methode om van dit 'malen' af te kunnen komen.