Spieren kweken en tegelijkertijd afvallen, kan dat?

Om af te vallen moet je minder calorieen tot je nemen dan je nodig hebt, als je meer spiermassa wilt moet je meer calorieen tot je nemen dan je nodig hebt.
Kan je, wat je af en toe leest, d.m.v. het eten van veel eiwitten rond de buik afallen en je spiermassa behouden of zelfs uitbreiden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, als je beweegt, val je af. Als je intensief sport en traint, ben je zo alle calorieen kwijt, dus je kan makkelijk afvallen. Wel moet je genoeg bouwstoffen blijven eten, zoals koolhydraten.
Kimath
12 jaar geleden
je kunt niet zelf bepalen waar je je vet kwijtraakt. De plek waar je als eerste vet gaat opslaan, is vaak de laatste waar het verdwijnt als je afvalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om spieren te kweken zal je moeten bewegen. bewegen kan je door energie te verbranden. verbranden kan je als je energie hebt. als jij gezond eet zal je vanzelf afvallen. eet jij veel vet dan kan je dat laten staan, en wat meer eiwit tot je nemen. maar streng lijnenen en zwaar sporten is echt geen aanrader!! om spieren te kweken hoef je dus niet meer calorieen tot je te nemen dan je verbrand, je kan het opgeslagen reserver van je lichaam ook verbranden. je vraag klopt dus niet.

Antwoorden (3)

Je kunt prima spiermassa kweken, terwijl je niet meer eet. Je krijgt spiermassa door te trainen. Daarnaast hebben spieren meer energie nodig dan vetweefsel, dus de stofwisseling gaat door sporten ook nog eens omhoog.

Je kunt dus spieren kweken en afvallen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik zou me niet beperken tot een eiwit dieet. Eet gezond en afwisselend en als je af wilt vallen minder dan je pet dag nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het eerste gedeelte klopt voor het grootste deel wel, en je kan inderdaad tegelijk afvallen en spieren kweken door eiwitten te eten. Ik zal je uitleggen waarom. Je lichaam werkt volgens het volgende (primitieve) principe:
Zodra je lichaam minder calorien binnenkrijgt als dat het gebruikt, dan val je af. Je lichaam spaart waar mogelijk is op energie. Het aanmaken van spierweefsel kost veel energie, dus des te meer je op diët bent des te minder spierweefsel je lichaam aanmaakt.

Spierweefsel bouw je juist het beste op als je je lichaam op een goede manier balast en meer calorien binnen krijgt dan dat je gebruikt. Je lichaam past zich aan je training aan en omdat je voldoende eet zal je sneller gespierd en sterk worden.

Nu heb jij het over een eiwit diët.... Je moet sowieso veel eiwitten eten om gespierd te worden, aangezien je spieren hieruit bestaan. Maar het draait allemaal om of je meer of minder calorien gebruikt als dat je lichaam nodig heeft. Tuurlijk kan je tegelijk spieren kweken en afvallen, maar dan kom je een beetje spier aan en val je een beetje af. Dit is een beetje de middenweg en werkt wel ok als je net begint net trainen, maar is zeker niet de beste methode. Het beste kan je of je richten op afvallen of op spieren kweken. Kijk maar hoe bodybuilders het aanpakken! Zij hebben eerst een bulk seizoen met veel calorien en eiwitten en daarna een korte periode van afvallen, door minder te eten maar idd wel veel eiwitten. Door het eten van veel eiwitten voorkom je wel dat je veel spierweefsel verliest als je aan het afvallen bent. Ik hoop dat het nu wat duidelijker voor je is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diëten zijn een ramp, je denkt dan de hele tijd aan eten. Zoals elders al gemeld: volg gewoon een paar voedingsregels die mij ook hebben geholpen:

- Eet 's ochtends een uitgebreid en voedzaam ontbijt (eieren, volkorenbrood, worst, maar ook fruit).
- Eet altijd bewust! Eet dus altijd aan tafel. Eet niet voor de tv, aan de computer of tijdens het autorijden, en lees niet tijdens het eten.
- Eet 's avonds weinig, 's nachts helemaal niets.
- Vermijd zoetigheden, want daar krijg je honger van. Vermijd ook zoetstoffen (worden in de varkensfokkerij gebruikt).
- Vermijd lichte koolhydraten (pizza, pasta, chips, ketchup) en vermijd alle snacks.
- Drink veel water (vult de maag en vertraagt de spijsvertering).
- Minder voorbewerkt voedsel (bijvoorbeeld volkoren zuurdesembrood) is beter dan voorbewerkt voedsel (zoals witbrood).
- Zorg ervoor dat je dagelijks beweegt: ga met de trap in plaats van met de lift, doe een paar push-ups voor de tv, ...

Bovendien heeft het een positief effect op je darmflora, waardoor je minder trek zult hebben en minder zin zult hebben in snacks en zoetigheden.