Kunnen schizofrenie en een psychotisch persoonlijkheidsstoornis samen vastgeld worden?

Ik heb volgens de psycholoog schizofrenie maar uit onderzoek blijkt ook een psychotisch persoonlijkheidsstoornis en tekenen van een bipolaire stoornis. Kunnen deze 3 samen vastgesteld worden als diagnose?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Psyche
1.6K
jodyenboyke
5 jaar geleden
De psycholoog heeft gestudeerd, dus je kan er vanuit gaan, dat hij weet waarover hij praat.
tinus1969
5 jaar geleden
Wat bedoel je met 'samen vastgesteld als diagnose'?
Psychotische persoonlijkheidsstoornis lijkt me te overlappen met schizofrenie (waarbij je ook oa. psychoses hebt); een iets andere manier om hetzelfde probleem te benoemen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Bij een diagnose hoor je vaak dat je het ene hebt en ook kenmerken van.
Dat is vrij gewoon.
Stel dat schizofrenie het meest uit de testen naar voren kwam, dan kun je ook niet iedereen met deze diagnose in hetzelfde hokje duwen.
Gebruik deze uitkomst alleen om vanaf nu het goede medische traject te gaan bewandelen, zodat jij geholpen bent.
Als laatste, als een psycholoog mij deze uitkomst gaf, zou ik me laten doorverwijzen naar een psychiater. Waarom? Deze is geschoold om te diagnostiseren, te behandelen en medicatie voor te schrijven.
Heel veel succes!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik ben in behandeling voor schizofrenie alleen ze zijn aan het twijfelen over bipolair en uit een persoonlijkheidstest komt psychotische persoonlijkheidsstoornis
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Als ze twijfelen over schizofrenie of bipolair (zijn toch twee verschillende diagnoses), vind ik wel dat dat eerst duidelijk moet worden.
Ben je wel tevreden met de behandelaar? Een psychiater heeft toch meer geleerd (geneeskunde en daarna psychiatrie).
Maar het is ook belangrijk dat je je goed voelt bij je behandelaar. Bespreek het eens, al is het om de juiste diagnose te krijgen van een ander. Je kunt ook tijdelijk naar twee personen gaan.
Vind het wel niet niks voor je! Echt sterkte!

Antwoorden (1)

Ja, dit wordt 'comorbiditeit' genoemd. Bij de ene aandoening is er vaak sprake van het samengaan met een andere. Enkele voorbeelden;

Autisme gaat vaak samen met ADHD of omgekeerd....feitelijk is het een niet meer aanwezig dan het andere, het hoort er vaak bij. Hierbij kan ook een depressie ontstaan.
Bij een depressie is ook vaak angst aanwezig... dit kan ook tot een sociale fobie, paniek of andere angststoornis voeren.
Iemand met anorexia nervosa of andere dwangstoornis zal ook vaak aan een depressie gaan lijden, net als bij mensen met een persoonlijkheidsstoornis zoals bijv. borderline.

Soms is het moeilijk voor een arts om een onderscheid te maken tussen verschillende symptomen die zowel bij het ene als het andere voorkomen. Iemand met psychotische symptomen kan zowel symptomen hebben die bij een psychotische depressie horen als bij schizofrenie...er wordt dan over een 'schizoaffectieve' stoornis gesproken.
amc