Hoe kan ik anoniem handelen met een huisarts ?

Ik ben een jongen van 18 en ik heb wat medische problemen waarmee ik naar de huisarts wil. Alleen er zijn een aantal dingen. Ik ga nooit naar de huisarts, een paar jaar geleden een keer voor die griepprik die iedereen moest hebben. Niet voor een afspraak ofzo.

Ik woon nog thuis, mijn moeder is heel erg bemoeizuchtig en houdt alles in de gaten. Ik wil niet dat zij ooit er achter komt dat ik naar de huisarts ben geweest, en niemand eigenlijk. Het is voor iets wat echt geheim moet blijven. Heeft de huisarts een geheimhoudingplicht. Ik ben vooral met mn moeder bang, dat er brieven ofzo iets thuis gaan komen die ze gaat openen.

Ook heb ik uberhaubt geen zin om naar deze huisarts te gaan, omdat ik het idee heb dat mijn moeder al teveel rare dingen heeft lopen roddelen tegen hem, en het over mij heeft gehad met hem. MOET ik met deze huisarts handelen?

Is het mogelijk om met een andere huisarts/dokter een afspraak te maken, via internet/telefoon, anoniem, totaal geheim, zonder dat mn moeder er ooit achter komt. Ik zit al een tijd met dit probleem en heb het altijd uitgesteld totdat ik op mezelf zou gaan wonen ivm met mn moeder. maar ik wil nu gewoon zsm contact met een arts.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
11.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben jij dezelfde als deze: http://www.goeievraag.nl/vraag/persoon-gezondheid/gezondheid/overig/anoniem-handelen-huisarts.361589

Antwoorden (4)

Afhankelijk van je klacht, zal de huisarts jouw moeder niet (mogen) inlichten wanneer jij dit wilt. Alle artsen, doktoren en dergelijke hebben zwijgplicht. Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer jij een zeer ernstige ziekte hebt, waar je ouders wel vanaf moeten weten. Maar over het algemeen kun je bij jouw huisartsenpraktijk altijd naar een andere dokter vragen. Dat is in ieder geval bij mijn praktijk zo. Vergeet er dan niet bij te zeggen dat je niet wilt dat je moeder er vanaf weet.

En over jouw vermoeden van het roddelen, persoonlijk zou ik dit verder zo laten. Als je zeker wilt weten of je moeder over je gepraat heeft zul je dit moeten vragen, en dan kan je ook aangeven dat je het idee hebt dat ze aparte dingen over je vertelt. Het is dan aan de huisarts om hier eerlijk over te zijn of niet. Maar huisartsen zijn natuurlijk niet gek, die doorzien hun patiënten zelf ook wel, ze hebben hun eigen mening over hun patiënten, zeker wanneer ze die regelmatig zien. En daar zullen ze zich ook aan vast blijven houden, zelfs als een of andere hypocriete ouder de huisarts een bepaald beeld van hun kind probeert aan te praten.

Ik weet natuurlijk niet wat jouw klacht is, maar mijn advies is dus: blijf er niet te lang mee lopen en vraag naar een andere dokter dan jullie vaste huisarts. Bespreek je probleem en geef aan dat je wil dat het tussen jullie blijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
Oja en over die brieven, normaal gesproken gaan er geen brieven naar je huis. alleen als je bent aangemeld voor onderzoeken in het ziekenhuis of iets dergelijks. Recepten gaan naar de apotheek, en verwijsbrieven krijg je mee en kun je dus verbergen. En als je het zeker wilt weten zul je het aan je arts moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit komt heel vaak voor.
Jongelui die bang zijn voor een schimmelinfectie, of een soa en naar de huisarts moeten, zonder dat de ouders dat mogen weten.

Ja. De huisarts heeft absoluut een geheimhoudingsplicht.
De huisarts valt ook niet onder het eigen risico van de verzekering. Dus jouw ouders krijgen geen rekening.
En jouw moeder krijgt zeker geen brief van de dokter!!!
De huisarts wordt rechtstreeks voor iedereen door de ziektekostenverzekeraar betaald dus er is niks aan de hand.

Maak gewoon een telefonische afspraak met de dokter.
Leg je probleem voor.
Zeg hem/haar dat je niet wilt dat je moeder iets weet.
Iedere dokter heeft daar begrip voor.

Veel artsen hebben ook een telefonisch spreekuur.
Dan bel je voor een afspraak en dan belt de dokter terug op een afgesproken tijdstip.

Maar:
Juist als je denkt dat jouw moeder met "de huisarts" over jou gesproken heeft, dan is het juist wel goed dat je eens zelf met die man gaat praten.
Een goede huisarts is echt niet gevoelig voor het
"geklets" van een moeder over haar kind.

Tot slot:
Als je 18 bent, en dus volwassen, hoef je helemaal niet dezelfde huisarts te hebben als je moeder.

Mijn man en ik hebben ook ieder een andere huisarts.
Je kunt dus een "eigen" huisarts zoeken.

Je moet wel een huisarts vinden die plaats heeft in zijn of haar praktijk…........ en die niet te ver vandaan woont. De huisarts moet namelijk ook in acute situaties snel bij je kunnen zijn, dus de afstand tot je huis mag niet te groot zijn. Als vuistregel geldt hiervoor een reistijd van hooguit 15 minuten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er zijn heel veel antwoorden te vinden op internet..
en ook testen (wanneer nodig) zijn te bestellen.
Als jij de dokter duidelijk maakt dat jij niet wil dat jouw mensen er vanaf weten,mag hij niks vertellen(je bent 18)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent achttien en dat is voor de wet meerderjarig. Je ouders hebben niets meer over je te zeggen. Pas goed op jezelf. Zet je plannen niet op een te korte termijn uit Ik zeg het niet uit betutteling maar sommige jongeren nemen grote risico's juist omdat oppassende voorzichtige ouders bij hen tegengas en ''ik maak het zelf wel uit'' impulsen oproepen. Vertrouw de arts want die mag niets doorvertellen en moet jou serieus nemen en helpen, hij is hiervoor beëdigd ook wettelijk moet hij zich hieraan ook houden.