Ik heb een kattenfobie, wie weet hoe ik daarvan af kan komen? EMDR en hypnose helpen niet

Ik weet niet waar mijn angst vandaan komt, ben altijd al bang voor katten geweest maar hoe ouder ik wordt (ben nu 57) hoe erger het wordt. Het bepaald negatief mijn sociale leven en ik wil er dolgraag vanaf. Durf niet eens meer naar Griekenland vanwege al die loslopende katten.

Toegevoegd na 6 dagen:
x

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.4K

Antwoorden (2)

Heel erg bang zijn voor katten is een vorm van een specifieke fobie. gedragstherapie is de aangewezen behandeling voor deze fobie. De prognose is gunstig, behandeling met medicatie is in meeste gevallen af te raden.

Angst voor katten is een bekend fenomeen. Je kunt bijvoorbeeld bang zijn dat een kat je plotseling bespringt, vast gaat zitten in je kleding of dat de kat je misschien gaat krabben. Bij een kattenfobie is het echter vaak onduidelijk waarom je er bang voor bent, je bent het gewoon. Het zien van een (naderende) kat, leidt dan al tot panische reacties. De meeste mensen hebben al op jonge leeftijd angst voor katten, bij sommigen ontstaat het, of leeft het weer op, in een latere levensfase.

Diegenen die voortdurend onrustig blijven in een omgeving waarin katten kunnen zijn of die op de vlucht slaan of panisch reageren wanneer er een kat in de buurt is, hebben een angst die uitgegroeid is tot een fobie.

IPZO gaat uit van laagdrempelige zorg. U krijgt individuele begeleiding van een gespecialiseerde psycholoog. De behandeling richt zich op:
•Diagnostiek en probleemanalyse
•Psycho-educatie, informatie over de behandeling van kattenfobie
•Bewezen effectieve behandeltechnieken voor kattenfobie
•Praktijkoefeningen
•Evaluatie en advies
•Terugvalpreventie
•Als u door uw angstfobie veel situaties bent gaan vermijden, wordt u tijdens de therapie praktisch geholpen bij het wegnemen van onwenselijke vermijdingen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou ik mogen zeggen dat jij wellicht hele grote muurtjes hebt opgebouwd in je leven. En dat die muurtje jou beschermen tegen iets wat jij hebt ervaren. Iets ergs wat je niet meer wilt zien of tegen komen.
Achter die muurtjes liggen de ware gebeurtenissen, maar ben jij nog te bang om je te laten helpen zodat die muurtjes weggehaald kunnen worden. Je bent wellicht nog te gesloten en te bang voor wat je te zien zult gaan krijgen.

1 ding is voor mij duidelijk. Die fobie is kennelijk een methode voor jezelf, om toch stukjes van achter het muurtje te kunnen zien. En wat je dan ziet (in je onbewuste), is zo groot en de angst is zo groot, dat jij die angst transporteert naar het nu en wat je nu ziet als jij een kat ziet.

Dit klinkt misschien vreemd voor je: maar die katten (alle katten) zijn er om jou te helpen. Ze laten zich zien, zodat jij opnieuw de kans krijgt om je grootste innerlijke demonen onder ogen te zien. Iets wat jij telkens keihard afslaat en als een klein innerlijk kindje in elkaar kruipt van angst. Het kindje in heeft die grote angst, EN verdriet.

---

Alleen als jij klaar bent om achter het muurtje te durven kijken, alleen dan kan jij geholpen worden. Alleen dan laat jij je helpen.

Ik ben benieuwd of EMDR, of hypnose die muurtjes hebben erkent, en ze de behandeling hebben verlegd om je te helpen om het muurtje af te breken. Want ook daarin kan je worden geholpen (als je er open voor staat).

Als je in de buurt van Amsterdam woont, ken ik iemand die erg goed is om je te kunnen helpen.

---

Wellicht kan ik een begin maken om je duidelijk te maken waar het vandaan komt...
Als jij een kat ziet en je die fobie weer oprakelt, is het je innerlijk klein kindje die de angst heeft en in elkaar duikt. Het kleine kindje is enorm bang en kent veel verdriet. Het kleine kindje ben jij zelf maar van hele jonge leeftijd.
Wellicht zo jong dat het kindje niet goed weet hoe het moet reageren, hoe het voor zichzelf moet opkomen. Het verwachte bescherming, maar kreeg die niet.
Het kleine kindje is heel klein. Weet jij hoe oud het kindje is?
Zie jij het kindje voor je?

Door die trauma is het kindje altijd kind gebleven en heeft het niet verder kunnen groeien. Het heeft niet volwassen kunnen worden. Een stukje in jou is nog steeds dat kindje.