Als ik 's ochtends een volle blaas heb word ik wakker met lichte rugpijn. Waar komt dit door?

Lichte pijn in mijn onderrug

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
14.2K

Het beste antwoord

Je blaas staat onder de controle van met name twee zenuwen, die regelen zowel de signalen "opwaarts" (het gevoel of je blaas leeg of vol is, en dus of je moet plassen), als de signalen "neerwaarts" (het impuls om het sluitspier te ontspannen en de urine te lozen, en ook de rest van de tijd zorgen dat het spier dicht blijft en je geen urineverlies hebt)

Op het moment dat je blaas na een hele nacht heel vol is, geeft je blaas heel veel signalen via deze zenuwen zodat je moet plassen. Als deze signalen zich blijven herhalen, krijg je een grappig fenomeen: je lichaam gebruikt deels dezelfde zenuwbanen om de signaal door te geven van "ik moet plassen!" als de signalen om het sluitspier dicht te houden. Als gevolg daarvan raakt de zenuw steeds meer geprikkeld, waardoor je steeds meer het gevoel hebt dat je moet plassen, en hoe meer je je best doen om dit te onthouden, hoe groter de behoefte om te plassen wordt.

Uiteindelijk straalt het signaal van deze overgeprikkelde zenuwen naar het hele bekkengebied, je sacrum (dus ook je lage rug), en je blindedarm en anus, die ook onder controle staan van deze zenuwen, en voelt het als pijn in het hele gebied.

Gelukkig is de oplossing voor al dat neurologisch geweld meestal slechts een paar stappen van je bed verwijderd!!!
(^_^)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dan is je blaas zo vol dat je nieren ook vol zitten. Dat veroorzaakt pijn.
Ritsuka
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi bedacht Ritsuka, maar dat is niet de echte reden. Je blaas moet écht héél erg vol zijn wil de urine tot aan de nieren terugslaan. Het kan wel, maar dan praat je over een heel extreme situatie.
De werkelijke verklaring zit in de zenuwbanen in dat gebied, zie mijn antwoord hieronder.
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik weet alleen dat ik dit eens had toen er een echo van mijn blaas en nieren werd gemaakt. Blaas zat vol en nieren waren ook opgezet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O ja, dat kan zeker kloppen!
Toen heb je wschnlk ook advies gekregen om heel veel te drinken, zodat alles lekker opgezet was en goed zichtbaar. Moet mijn vrouw ook bij elke routine controle meemaken, lekker is dat... :-P
Maar voordat je nieren pijn gaan doen van de 'overdruk' moet dat echt heel ver gaan.
Onder normale omstandigheden is het gewoon 'straalpijn', oftewel: door constante prikkeling van een zenuw, gaan de naastgelegen gebieden ook pijn doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@swa111
Kijk mijn antwoord onderaan.
Nee, helemaal niet erg!! Het is normaal zelfs, het hoort zo te zijn, om jezelf te beschermen tegen overdruk in je blaas en nieren.
En de oplossing is ook heel makkelijk: plassen.
Ritsuka
11 jaar geleden
Weer wat geleerd :)