MOET je de lenshoesjes van een oorthermometer na elke meting vervangen?

.. of zou je de lenshoesjes eventueel ook schoon kunnen maken en kunnen hergebruiken.
En in het pakketje dat ik had gekocht waren er van een aantal de bovenkant ingedeukt. Kun je ze dan nog gebruiken of is de meting dan ook niet meer correct?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Dat ligt eraan. Of het MOET kun je het best zelf beslissen na het lezen van het onderstaande.
De fabrikant vindt meestal van wel om commerciële redenen en om zo een zo nauwkeurige mogelijke meting te verkrijgen.
Als de oorthermometer door verschillende personen wordt gebruikt moet deze echt vanwege de hygiëne worden vervangen, mede omdat schoonmaken dan niet afdoende is.
Ook als je de enige gebruiker bent is het raadzaam ze elke keer te vervangen. Je krijgt (ook het onzichtbare) oorsmeer er nooit volledig af. Omdat dit het geval is, is dit een ideale voedingsbodem voor bacteriën.
Ermee experimenteren heeft ook weinig zin, omdat bijna geen enkele meting exact hetzelfde als de vorige is. (Heb vanwege mijn beroep dit zelf eens getest, waarbij gesteld kan worden dat dit ook normaal is).
Wat betreft de deukjes het volgende.
Als het hoesje verder onbeschadigd is en zich mooi strak om de lens spant, kun je deze gewoon gebruiken.
Hopelijk heb je hier iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben inderdaad de enige die er gebruik van maakt.. maar het blijft natuurlijk een goede voedingsbron voor bacteriën. Bedankt voor het nuttige antwoord.

Andere antwoorden (1)

In verband met de hygiëne wordt dat wel aangeraden. Lijkt mij ook wel smerig om twee keer hetzelfde lenshoesje te gebruiken. Ik denk dat je voor de ingedeukte hoesjes naar de apotheek moet gaan. Volgens mij kan het geen kwaad maar dat weet de apotheker denk ik het best.