Wat doe ik tegen de misselijkheid?

Sinds een paar maanden ben ik vaak misselijk. Heb het idee dat het vooral tussen mijn oren zit, want ik roep het vaak op door er bang voor te zijn.

Het is behoorlijk irritant, want voor belangrijke momenten ben ik zo misselijk, dat het echt gewoon in de weg zit. Of ik nou doorzet of juist niet, zodra ik in een situatie kom waarbij ik denk dat ik wel eens misselijk zou kunnen worden, word ik dat ook elke keer weer, al een paar maanden nu.

Hoe kan ik dit verhelpen? Kauwgom werkt altijd, maar dat is niet altijd mogelijk en niet echt iets voor de lange termijn natuurlijk.

Toegevoegd na 9 uur:
Even een toevoeging. Na wat googlen zag ik dat je door cafeïne paniekaanvallen zou kunnen krijgen. Klopt dit? Ik drink namelijk wel behoorlijk wat cafeïne op een dag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Psyche
5.5K

Antwoorden (7)

Als ik misselijk ben drink ik altijd een glas cola (niet koud uit de koeling!) en dan zakt het , het klinkt gek maar je kan het proberen bij mij helpt het altijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misselijk zijn is heel vervelend.
bij mij helpt het te gaan liggen, maar soms heb ik vreemd genoeg ook "honger" en neem ik een droog beschuitje met een beetje slappe thee (zonder iets erin...), maar zelfs een kaneelbeschuitje helpt ondanks de kaneel met suiker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk .... (natuurlijk kan ik het niet met zekerheid zeggen) dat de oorzaak van die misselijkheid 'hyperventilatie' is. Dat betekend dat je vooral op je ademhaling moet letten ... probeer rustig te blijven.
Doordat je je zo druk maakt kun je juist gaan hyperventileren. Als je dan bewust gaat ademen, daarmee kun je het dan verminderen. (sorry, de zinnen zijn volgens mij een beetje krom, maar ik neem aan dat je me begrijpt. ;) ben een beetje moe, vandaar.)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het hoeft niet persé zo te zijn dat je het merkt dat je te snel ademt ... tóch kan het best zijn dat je hyperventileerd.
In ieder geval kan het geen kwaad om het eens uit te proberen met RUSTIG in- en RUSTIG uit-ademen ;)
Wellicht helpt het ;) (heb je ook een droge mond in zo'n situatie ? en de andere symptomen, herken je die niet ? zoals duizeligheid/tintelingen over je lichaam en vooral je hoofd ?)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
oké ....
dan heb ik nog een 'leuke' aanvulling .....
ik kreeg vandaag een 'gouden'(?) tip van iemand ....
die kwam daarmee zonder enige aanleiding overigens :)
iemand vertelde mij dat je misselijkheid kunt tegengaan door yoghurt of zurebommen te eten ;)
("door het zuur gaat de misselijkheid weg" zei hij ... het heeft voor zover ik heb begrepen, met bepaalde vetten te maken ... ?!?!)
hopelijk heb je hier iets aan ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
o ... ineens schiet me iets anders te binnen ... wat óók kan zijn .... is het carnitinegehalte in jouw bloed wel oké ?!
want daar kun je ook knap misselijk van worden, is mijn ervaring.
Eerst wat betreft het koffiedrinken, ja dat is heel goed mogelijk,je zou kunnen overwegen minder koffie te drinken maar als dit niet lukt om welke reden dan ook zou je cafeïnevrije koffie kunnen proberen!

Na jouw vraag en reacties heb ik het volgende voor je gevonden in de hoop dat je hier iets mee kunt!

Misschien heb je Emetofobie = angst voor misselijkheid en overgeven!

1-Bij misselijkheid hebben emetofoben vaak last van paniekaanvallen en stress verschijnselen. Mensen die emetofobie hebben, uiten dat op verschillende manieren. Sommigen eten een speciaal dieet om niet misselijk te worden, anderen zijn bang om besmet te worden met buikgriep en uiten dat met een soort smetvrees, en weer anderen hebben last van straatvrees.

2-Misselijkheid is erg vervelend. Als je misselijk bent, is er altijd wel een oorzaak.

Wat te doen tegen misselijkheid?
Cola drinken
Iets eten
Frisse lucht
Zout dropje eten
Melk drinken
Afleiding zoeken zoals tv kijken
Gember eten
Glas water en rustig gaan zitten
Slapen
Overgeven
Rennie (tablet)

Ik heb uiteraard alleen de,voor jou,belangrijke fragmenten gekopieerd!
Wil je meer weten kun je dit vinden bij de genoemde bronnen,ook kun je nog meer vinden als je bij Emetofobie
kijkt!

Ik wens je veel beterschap en hoop dat je er snel (misschien met speciale therapie) weer van af bent!

Groetjes vlindertje
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misselijkheid kan verschillende oorzaken hebben. Tegenwoordig is het omringt zijn door hoogfrequente straling (Wifi, Dect, Gsm, Umts) vaak een belangrijke oorzaak van een misselijk gevoel. http://www.gezondwonenenslapen.nl/straling%20umts.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De klachten die je beschrijft lijken inderdaad een beetje op een paniekaanval. Hierbij let je overmatig op lichamelijke signalen waardoor je er juist last van krijgt. Meestal zijn mensen hierbij bang voor hartklachten, maar ik kan me voorstellen dat misselijkheid of flauwvallen ook voorkomt. Bij de therapie hiervoor leer je de client zich af te leiden van gedachten als "oh jee, nu word ik weer misselijk" of "ik moet nu echt niet misselijk worden!". Vraag jezelf ook af wat er erg aan is als je misselijk wordt. Ben je bang voor de reactie voor anderen als je overgeeft, of denk je dat je het gevoel echt niet aankan? Probeer jezelf af te leiden en je te richten op waar je mee bezig bent. En als je echt misselijk bent dan helpt cola inderdaad goed tegen misselijkheid. Wanneer de klachten aanhouden en je er teveel hinder aan ondervind dan kan een psycholoog je helpen ervan af te komen. Veel succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eerste keus,: de eerste keer dat het gebeurde proberen terug te halen, kijken vat de paniekaanval triggerde en dat onder controle krijgen (daar is mogelijk wat hulp bij nodig) Tweede keus: misselijkheid bestrijden met pantoprazol,
omdat je aangeeft dat de paniekaanval cafeïne gerelateerd kan zijn , vind ik Cola of energy drink (red bull etc.) geen goede keuze.
Houd je hoofd koel en laat je niet opjagen.
Ik wens je rust en sterkte toe.