Hoe kan het zo zijn dat sommige mensen, wanneer ze iets onbewust/gedachtenloos hebben gedaan, er ZEKER van zijn dat het niet hebben gedaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Psyche
2.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij geef ze zelf antwoord op je vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij leest u niet goed... ik vraag niet hoe het kan zijn dat iemand zich iets niet kan herinneren, ik vraag hoe iemand er dan zeker van kan zijn dat hij/zij dat dan niet gedaan heeft... Er dus STELLIG VAN OVERTUIGD ZIJN... Das wat anders..

Antwoorden (4)

Juist omdat je het gedachtenloos deed! Je registreert dan ( in je hersenen) niet bewust wat je aan het doen bent.
Je bent je dan niet bewust ervan. Zodoende heeft het zich niet in je geheugen opgeslagen en herinner je je er niets van.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met alle respect, maar dat weet ik. Ik wil weten hoe het kan dat iemand het dan stellig ontkent en zeker weet dat hij/zij iets niet gedaan heeft. Ik zelf (en velen met mij) zou zeggen "O, geen idee, zou kunnen, dat weet ik niet meer.." Begrijpt u het verschil?
amc
12 jaar geleden
Het kan best zijn dat iemand het écht niet meer weet! Dan kan je het ook stellig zeggen, want je weet het dan écht niet. Hersenen kunnen ook gewoon dingen niet registreren en/of opslaan. Dan zijn ze met veel dingen tegelijk bezig, of het glipt er tussendoor omdat andere dingen wel bewust worden ervaren/gezien. Het gebeurt mij ook wel eens dat ik sommige dingen écht niet meer weet. Er komt dan ook geen greintje van herinnering, hoezeer ik mijn hoofd ook pijnig. Oh, het gebeurt me ook wel eens dat ik niet wil toegeven dat ik iets heb gedaan dat eigenlijk fout was, dan weet ik het zogenaamd niet meer, maar dit is heel normaal in het menselijke gedrag. Niemand maakt graag fouten en je wilt het niet altijd toegeven. Maar het kan ook echt gebeuren dat iemand het niet meer weet!
Omdat het dan niet in het bewustzijn is opgeslagen. Alleen bij gedachten in het bewustzijn kan men bij komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer een antwoord die ik al weet... Ik vraag niet hoe het kan dat men dat vergeet, ik vraag hoe het kan dat men dat gewoon STELLIG ONTKENT! Terwijl je ook zou kunnen zeggen "O, zou best kunnen.. DAt weet ik niet meer.." Maar hij/zij ontkènt het en blijft het ontkennen... Heel apart vind ik dat...
Iemand ontkent omdat z/hij het niet in zijn/haar directe geheugen kan terugvinden, en meestal kun je dat wel met dingen die je gedaan hebt.
Soms is het makkelijk te concluderen dat je iets dat 'weg' is wel gedaan hebt: zoeken naar je sleutels om ze te pakken als je weg wilt gaan, en na lang zoeken blijken ze al in je zak te zitten - dat heb je kennelijk gedachteloos gedaan, maar ze zitten in je zak dus het zal wel zo gebeurd zijn.
Stel dat jij gezien hebt dat ik ze in m'n jaszak gestopt heb, we gaan de deur uit maar ik heb inmiddels een andere jas aan: dan kun jij wel zeggen dat ik de sleutels in m'n zak gestopt heb, maar ze zitten niet in m'n zak, dus dan zal ik dat ontkennen.
En sommige mensen menen dat ze alles wat ze doen, heel bewust doen en wat ze niet meer weten is dus niet gebeurd - denken ze. Dat is een denkfout, maar misschien vinden ze het idee dat ze soms op de automatische piloot functioneren te eng om onder ogen te zien?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou idd kunnen.. Ik vind het een zeer irritante eigenschap, maar ok.. Ik begrijp het ook niet, dat is eigenlijk het probleem... Wanneer ik het zou begrijpen, zou ik er misschien wat makkelijker mee om kunnen gaan... Het eng vinden zou idd kunnen... Krijg er niet echt meer begrip voor, maar tis in elk geval een verklaring... Thanx!
het zal eraan liggen wat iemand onbewust heeft gedaan en hoe je er dan op aangesproken wordt, je zegt te weten dat je het begrijpt dat t kan gebeuren dat je het niet meer weet, begrijpt niet waarom mensen niet zeggen, goh dat weet ik niet, zou kunnen
dit is een vorm van toegeven dat je iets gedaan hebt. stel jij wordt aangesproken op iets waarvan je weet (denkt)dat je het niet gedaan hebt, je gooit iets belangrijks weg van iemand bv. Wanneer diegene je boos of hard benadert zul je eerder in de verdediging springen en ontkennen (tenslotte denk je van jezelf:dit heb ik niet gedaan) Er is ook een mogelijkheid dat iemand het wel weet, maar niet durft toe toe te geven en dus niet eerlijk is tov jou. Dit is heel vervelend omdat als je dit merkt iemand niet meer helemaal kunt vertrouwen. Wanneer je dit denkt van iemand kun je op een vriendelijke manier iemand duidelijk maken dat ze open tegen je kunnen zijn