hoe komt het dat sommige geurtjes heel lekker ruiken en sommige totaal niet?

elk meisje heeft wel een geurtje op maar ik vind sommige heel lekker ruiken en andere weer niet, maar hoe komt het dat ik ze niet allemaal lekker vind of allemaal vies vind ruiken ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Nee hoor, ik heb geen geurtje op.

Het beste antwoord

Er zijn interessante onderzoeken gedaan naar dit fenomeen. Zoek maar eens op 'feromonen' (of pheromonen), dat zijn de lokstoffen die in geur voorkomen.
Geur is van oudsher heel belangrijk, en wat je lekker vindt ruiken heeft inderdaad te maken met wie je aantrekkelijk vindt (zie voorgaand antwoord) i.v.m. de voortplanting. Een paar honderd jaar geleden werd parfum met name door de rijken gebruikt om hun eigen lichaamsgeur te maskeren; in bad gaan was iets dat men zoveel mogelijk ontweek... Mogelijk is daar het huidige 'geurgebruik' uit ontstaan.
Verder is het een kwestie van hoe een bepaalde geur reageert met je huid. Een goed parfum heeft 3 stadia van ontwikkeling: topnoot, middennoot en basisnoot. De topnoot ruik je de eerst 15 min. nadat je het geurtje hebt opgedaan; de middennoot houdt daarna ongeveer 30-60 min. aan, maar de basisnoot is hetgeen je de rest van de dag ruikt. En die 3 zijn meestal niet gelijk. Iedereen is anders, dus hoe een geurtje zich bij de een ontwikkelt is heel anders dan bij de ander.
Wat je lekker vindt ruiken en wat niet is net zoiets als smaak: er valt niet over te twisten. Wat echter voor de meeste mensen wel geldt, is dat wanneer je tegen een walm of muur van geur oploopt, je daarbij snel je neus optrekt en ergens anders heengaat. En dan maakt het niet uit of het een bloedmooi persoon of een visboer betreft!
Persoonlijk vind ik dit een gouden regel voor het gebruik van geurtjes: 'Wanneer je jezelf ruikt, heb je teveel gebruikt'. Een vleugje geur is vaak intrigerender dan een wolk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het heeft meestal te maken met wat je bij je opvoeding leert Ouders zeggen vaak dit en dit is lekker en dit en dit is vies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat je nu eenmaal voorkeuren hebt voor geurtjes.
Ik denk zelfs dat je stemming op dat moment ook meewerkt.
Een geurtje kan als het door de een gedragen wordt, heel anders ruiken dan wanneer het door een ander gedragen wordt. (iemand een geurtje cadeau doen, omdat je het bij iemand anders zo lekker vindt ruiken, werkt dus niet altijd)
anneliez
12 jaar geleden
Van oudsher (toen we nog in de holen woonden en in berenvellen rondliepen) waren geurtjes al belangrijk, al kwamen ze toen natuurlijk niet uit flesjes.

Klinkt misschien vies maar belangrijke ingredienten uit parfums komen ook voor in zweet, en andere uitscheidingsproducten.

Ook als mensen GEEN parfums opdoen vind je de ene mens lekkerder ruiken dan de andere. Ik heb daar ooit een mooie verklaring voor gelezen. Het schijnt dat je de partner die het best bij je past (vrouwen kunnen dat nog weer beter dan mannen) aan de geur herkennen

Het was een ingewikkeld verhaal maar komt er op neer dat als de "optie tot antistoffen ed" van 2 partners veel verschillen ze kinderen krijgen die WEER heel afwijkend zijn. Deze kinderen zouden dan meer kans hebben tegen ziektekiemen die zich aan de ouders hebben aangepast. Maw deze kinderen hebben dan (vooral in de oertijd) meer kans om te overleven dan kinderen die in dat aspect het afweersysteem van hun ouders hebben.

Om die match goed te maken schijnt iemand die genetisch dus goed bij je past lekker te ruiken (en voor iemand anders kan deze persoon dan helemaal niet zo lekker ruiken).

De moderne geurtjes zijn niets anders dan een versterkte vorm hiervan dus daarmee werkt het hetzelfde
amigo