Is het waar dat vrouwen liever een vrouwelijke huisarts zouden willen en mannen een mannelijke?

Of maakt de sexe niet zoveel uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Dat ligt ook aan het onderwerp, voor sommige zaken praat ik liever met een mannelijke huisarts, voor andere zaken echter graag een vrouwelijke huisarts.
Omdat ik zeer tevreden ben met beide artsen en weet waar hun sterktes en zwaktes liggen, bepaalt het probleem de keuze.
Dit is een luxe die niet veel mensen hebben.
In zijn algemeniteit vind ik vrouwelijke artsen beter in het luisteren en begrijpen, de mannelijke artsen in het doorpakken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (23)

Ik voel me prettiger bij een mannelijke huisarts, dus voor mij gaat het niet op...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij persoonlijk om het even, echter ik heb toevallig een mannelijke huisarts die me goed bevalt.

Belangrijker vind ik de houding van de arts ten aanzien van zijn patiënten, dus hoe hij / zij zich gedraagt als je er bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil altijd een vrouwelijke arts als het even kan. Simpel weg om de, met onderzoek bewezen, reden dat vrouwelijke artsen beter luisteren naar hun patiënten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben ik dan de uitzondering die de regel bevestigt? Ik wil liever een vrouwelijke huisarts, en liefst een mooie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En,heb je die dan niet?
AWM
14 jaar geleden
Ja, wel. Maar soms zit er een mannelijke collega. Altijd een gok met die groepspraktijken :(
Ik heb een hele goede huisarts. Of het een man of vrouw is, maakt me helemaal niet uit. Ik vind het belangrijkst dat een (huis)arst kundig is en snel een goede diagnose kan stellen met daarbij het juiste behandelingsplan, resoluut en duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt mij niet uit, heb nu een mannelijke huisarts.
Als er maar naar me geluisterd wordt. Wat ik fijn vind dat ik deze man al jaren ken en hij mij en mijn gezin.
Die vertrouwensband bij een huisarts vind ik prettig maar dat zou ook bij een vrouwelijke huisarts kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb misschien heel erg geluk gehad, maar na de huisarts die mijn ouders ook hadden, toen ik nog een puppy was, ben ik eerst bij een echtpaar terecht gekomen, die samen de praktijk hadden - het hing er dus maar net van af, wie van de twee je kreeg.
Nu heb ik een hele jonge vrouwelijke huisarts, die , net toen ik hierheen verhuisde, haar praktijk opende, en ik voel me heel fijn bij haar. Maar ook met de (mannelijke) bedrijfsarts heb ik een heel goede band gehad.

Ik denk, dat mensen die medicijnen gestudeerd hebben, en er voor kiezen huisarts te worden, allemaal wel een idealistische instelling hebben, anders zouden ze het volgens mij nog geen jaar uithouden....Dus man of vrouw maakt me niets uit, als ik me 'veilig' bij hen voel, vooral als er meer aan de hand is dan alleen een steenpuist....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tot voor kort had ik een echtpaar als huisarts. Bij elke afspraak werd de vraag voorgelegd of ik bij hem of haar langs wilde. Voor mij maakte het meestal weinig uit. Behalve wanneer het om typische vrouwen dingen ging. Ongesteldheid, de pil enz. Dan heeft een vrouwelijke dokter ervaring die een man nooit kan hebben.

Dus wat mij betreft, is het meestal niet waar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het belangrijkste is dat je vertrouwen in je huisarts hebt, dat je het idee hebt dat je goed met elkaar kunt communiceren. Ik heb nu een mannelijke huisarts, maar ik heb op andere terreinen ook vrouwen meegemaakt waar ik goed vertrouwelijk mee kon praten, dus als ik zo iemand als huisarts zou hebben zou dat ook prima zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het maakt mij niet zoveel uit. Heb altijd een mannelijke huisarts gehad... meerdere in de loopt vd tijd. Sinds kort heb ik een vrouwelijke. Heb eigenlijk geen voorkeur.
Vorig jaar moest ik plotseling een naar inwendig onderzoek ondergaan... was erg gespannen. Toen was ik ineens blij dat ik een vrouwelijke vervanger had... alsof ze het zachter deed, beter uitlegde ofzo... is misschien meer een gevoel.
Heb verder gewoon een mannelijke gyn en hij is absoluut prima.
Ik weet wel dat veel mannen in mijn omgeving voor bepaalde dingen liever naar een mannelijke huisarts gaan... ze schamen zich nogal als ze het over intieme zaken moeten hebben met een vrouw. Mij maakt het echter niet uit dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit ervaring heb ik met beide 'varianten' ervaring. Ik moet zeggen dat ik door de vrouwelijk arts veel serieuzer behandeld ben. Zij gaf me ook het gevoel beter te luisteren.
En niet, zoals bij de mannelijke arts, al beginnen te schrijven zonder het volledige ziektebeeld aan te horen. Het was ook net of hij niet gefocust was.

Maar ook qua sexe heb ik liever de dame van het stel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil alleen maar een goede huisarts! Sexe boeit me niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij een huisarts moet je je van de eerste moment goed voelen.een huisarts moet tegenwoordig familiair zijn.als je binnenkomt halloo(bij naam) en dan gaat het automatisch
voor een gyneac onderzoek voel ik me het beste bij een mannelijke dokter.vind het maar een raar zicht als een vrouwelijke arts ertussen zit
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meeste vrouwen willen denk ik zoals ik een vouwelijke huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alleen bij genitale aandoeningen draaiden maar weinigen er om heen: beide geslachten hadden dan liefst iemand van de eigen sekse. Vrouwen noemen herkenning en een gevoel van schaamte als belangrijkste argument om voor een vrouwelijke huisarts of gynaecoloog te kiezen. Mannen geven op hun beurt de voorkeur aan een mannelijke dokter, al zijn ze daarin wel minder uitgesproken. Ook zij noemen herkenning een belangrijke factor, het feit dat ze worden behandeld door iemand met hetzelfde lichaam. Schaamte speelt veel minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil alleen maar een vrouwelijk huisarts... Als ik een prostraat-onderzoek laat doen, dan wordt ik genomen door een vrouw... En dat prefereer ik boven een man...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mij persoonlijk om het even, echter ik heb toevallig een vrouwelijke huisarts die me goed bevalt.

Belangrijker vind ik de houding van de arts ten aanzien bijv. euthanasie en dat hij/zij niet probeert hij/zij niet probeert voor mij te denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het maar net is wat je gewend bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben tevreden met een goede huisarts,ongeacht het geslacht! Onze huisarts is de ene keer een vrouw en de andere een man. Het maakt niet uit door wie je behandeld wordt als er maar resultaat is. Net zo min als het mij uitmaakte in mijn werkzame periode of mijn chef man of vrouw was,als ze maar competent zijn. Dus voor mij is de stelling onwaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maakt mij niets uit als een dokter maar goed naar mij luistert wat ik te melden heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Veel vrouwen maakt het niets uit. De kwaliteit van de arts en diens bejegening bepalen meestal de voorkeur van de cliënt.
Wel zijn er vrouwen die vanwege bepaalde overwegingen geen man als arts mogen hebben. Over wat deze vrouwen zelf willen is nog weinig bekend.
Dit is zeker een onderzoek waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb dat in mijn kennissenkring nog nooit iets over gehoord.!
Wellicht komt dat ook omdat in onze woonplaats weinig vrouwelijke huisartsen zijn.
Mij persoonlijk zou het niets uitmaken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen idee of het waar is,mij maakt het niets uit ,ik heb zowel een mannelijke als vrouwelijke huisarts.