Ik moet regelmatig in de MRI maar ik zou zo graag een tattoo hebben, mag dat?

Omdat er in de vragenlijst voor ik in de MRI ga die vraag voorkomt: Hebt u tatoeages?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K

Het beste antwoord

Ja, dat mag, zeker als het om een nieuw aangebracht tattoo gaat.

De reden waarom ze dat vragen is omdat in het verleden werden vaak de zogenaamde azokleurstoffen in combinatie met ijzerzouten (voor een zwarte kleur) gebruikt voor het aanbrengen van tattoo's.

Azokleurstoffen zijn kleurstoffen die tot een aantal jaar geleden zeer uitgebreid gebruikt werden, ook als kleurstof in levensmiddelen, maar die inmiddels verboden zijn vanwege hun geringe toxiciteit (gering, maar toch toxisch) en een mogelijk kankerverwekkend effect.
IJzerzouten worden allang niet meer in tattoo's gebruikt, niet vanwege hun toxiciteit, maar omdat ze heel snel vervagen, en de tattoo minder scherp uitziet.

Onder hoge temperaturen kunnen azokleurstoffen reageren en vrije radicalen en stikstof vrijgeven, hetgeen een kleine kans op explosiegevaar oplevert. De gedachte was dat door de aanwezigheid van ijzer onder de huid, deze kon opwarmen onder invloed van de MRI straling, en de azokleurstoffen doen reageren. Dat is de basis van de totaal ongefundeerde mythe van de "exploderende tattoo's".
In werkelijkheid is het gevaar van explosie van producten met azokleurstoffen (en ijzer) alleen realistisch in verffabrieken, of voor buitengewoon onzorgvulidge schilders die grote hoeveelheden product gebruiken (azokleurstoffen worden nog steeds gebruikt in verf)

Als je een oude tattoo hebt, kan je hooguit een beetje jeuk krijgen onder invloed van de MRI.
Voor aanvullende informatie kan je even de link op de Wiki checken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wel verstandig om je tattoo door een erkende vakman te laten zetten.
De NVWA controleert regelmatig, in nauwe samenwerking met de GGD, op hygiëne en gebruikte kleurstoffen door tattoeerders.
Zie 2e link
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Volgens de mythbusters hoeft je je geen zorgen te maken dat het explodeert.
De tweede bron is volgens mij wat betrouwbaarder, daarin staat dat het een brandend gevoel kan opwekken indien je tattoo meer dan 20 jaar geleden hebt laten zetten. Dit is bij jou niet het geval, dus het zou gewoon moeten kunnen.
3e bron staan mensen die tattoeages hebben en daar geen problemen bij ondervinden.

Veel plezier van je tattoo!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je gerust nemen, kijk misschien is het niet verstandig net een dag tot 2 weken een tattoo te laten zetten terwijl je daarna weer in de scan moet, maar heb zelf ook tattoos en vorig jaar een scan gehad maar heb helemaal nergens last van gehad, wel moest ik mijn piercing uit doen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bepaalde inkt schijnt soms ijzerhoudende kleurstoffen te bevatten, dat is de reden dat die vraag gesteld wordt. Bij mijn weten is dat eigenlijk alleen een probleem bij vrij oude tattoo's (van voor de tijd dat men zich druk maakte over ingrediënten in inkt die je in de huid gebruikt) en bij soms ook bij tattoo's die gezet zijn in (amerikaanse) gevangenissen. In elk geval zou je er niet bang voor hoeven zijn als je gewoon een tattoo laat zetten bij een erkend tattooeerder.

Maar als je toch zo regelmatig door de scanner gaat, dan lijkt het me ook wel een mooie vraag voor de radioloog. En vraag het voor de zekerheid nog even na op het moment dat je de tattoo laat zetten, en zorg ervoor dat er alleen inkt bedoeld voor tattoeëren wordt gebruikt.