Onderaan een haar, in je hoofdhuid, zit het haarzakje. Uit dit haarzakje groeit de haar. Het haarzakje wordt via het bloed voorzien van voedingsstoffen en maakt cellen aan. Deze cellen vormen de haar, die steeds verder naar buiten groeit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het haar groeit uit een haarzakje. De groei van een haar bestaat uit drie fasen:
1. Groeifase
2. Overgangsfase
3. Rustfase

In de groeifase groeit de haar. Dit duirt gemiddeld drie jaar. Daarna breekt de overgangsfase aan. Hierin stopt de groei. Vervolgens zal de haar in de rustfase uitvallen. Na enkele maanden begint het haarzakje met de productie van een nieuwe haar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, ik vond het ook raar, mijn haar heb ik ook echt jarenlang laten groeien, maar dit stond op die site (zie bron). Maar er stond gemiddeld, en ook dat het bij vrouwen vaak langer groeide ofzo... Dus die drie jaar is denk ik gemiddeld van hoe lang mannen en vrouwen hun haar laten groeien ofzo... Ik weet het niet precies :)
Haren op een bepaald gebied van het lichaam bevinden zich doorgaans in verschillende fasen van de haargroeicyclus.

Afhankelijk van leeftijd, stofwisseling en andere factoren, groeit haar bij iedereen op een andere manier, maar het groeit doorgaans in drie fasen:

1 Groeifase (Anagene fase)

Het haar groeit actief vanaf de wortel. In deze fase is de concentratie van melanine het hoogst. Melanine is verantwoordelijk voor de pigmentatie van het haar. Hoe hoger de concentratie van melanine in de wortel, des te donkerder is de haarkleur. Alleen haren in de anagene fase zijn gevoelig voor de behandeling met licht.

2 Degradatiefase (Catagene fase)

De haargroei stopt en de wortel slinkt voordat de haar uitvalt.

3 Rustfase (Telogene fase)

Het oude haar komt los van de wortel en valt uit. De wortel blijft in rusttoestand totdat de biologische klok aangeeft dat deze weer actief moet worden om een nieuw haar te doen groeien.