waarom komen nare verdrongen emoties op oude leeftijd terug?

nare ervaringen uit je jeugd enzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Je hersenen komen in een nieuwe fase, dit gebeurt je hele leven, ook als je van baby naar peuter naar kleuter gaat. En als je van kind naar puber overgaat.
Deze fase geven verschillende karaktertrekken en eigenschappen. Als puber denk je heel anders na dan als volwassene. Op latere leeftijd worden je hersenen rustiger en ga je meer relativeren. Ik denk dat het dan tijd wordt om je leven te overzien. Dan komen ook herinneringen terug, zowel goede als nare.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.psychfysio.nl/Nieuws/2_03_1.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oude mensen denken i.h.a. niet meer zo vooruit , doch zijn juist veel meer bezig met het verleden.
Bovendien hebben ze (meestal) meer tijd om over de dingen na te denken. Zo komen gebeurtenissen van 'toen' de revue niet alleen nog eens langs, ze worden vaak ook nauwkeuriger bekeken en (her) beleefd. Gevoelens die destijds door tijdgebrek, jeugdige overmoed, of wat ook maar voor afleidingskwesties geen ruimte kregen, krijgen dat nu ineens wel.
Bovendien hebben ouderen door levenservaring vaker het vermogen opgebouwd, om een kwestie op juiste diepte en waarde te schatten.
Dit kan betekenen dat iets na heel lange tijd nog knalhard aankomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt omdat jij nu 'rijp' genoeg bent om het te verwerken.

Je verdringt of je onbewustzijn verdringt, net zo lang totdat jij het aankunt om er naar te kijken, opnieuw te voelen, leren zien, het hoe en waarom.
Verdietig zijn om het daarna eindelijk los te mogen laten.

Je kunt pas echt los laten wanneer je hebt verwerkt.

Sterkte!!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je raakt misschien naarmate je ouder wordt meer in rust-stand, dus er komt ruimte voor de zaken die je even opzij hebt gezet.