Wat doe je als snot achter in de neus blijft hangen en je die ook niet kunt doorslikken?

Ben aan het einde van mijn verkoudheid. Maar nu is het even vervelend doordat ik de snot er niet uit kan snuiten omdat hij tever achter in de neus zit, tegen de keel aan. Maar ook doorslikken lukt niet.

Zijn er nog tips voor deze onprettige situatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
57K

Antwoorden (8)

Stomen!

Een bak warm water, een handdoek over je hoofd en snuiven maar.

Er hoeft echt niets van mentol, of dampo ofzo in dat water,
dat is maar geur, zegt mijn dokter.

Door de stoom zal het snot losser worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De neus even sprayen met druppels of een 5% zeezout /lauw water oplossing om het eveneen beetje los te weken. Dan aan de bovenzijde de neus naar elkaar toeknijpen (vlak boven het neusbeentje en dan krachtig snuiten. Door de neus dicht te knijpen zal tijdens het snuiten een hogere druk ontstaan en de prop alsnog naar buiten komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'k Herken het, maar ik blijf dan net zo lang blazen/snuiten tot het snot er met horten en stoten toch uit komt .....en dan heb je plezier....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eerst spuit ik flink wat zout water in de neus, en vervolgens haal ik beurtelings de neus op en snuit goed.
zo nodig herhalen.
Rieneke1
13 jaar geleden
In geval van een neus vol vastzittend snot kun je een neusreinigingspompje gebruiken om de snot te verwijderen. Bij de apotheek te koop.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede remedie is ;
Neem een teiltje ( kom) doe hier flink wat kamille in en giet er kokend water op. Ga er met je gezicht boven zitten en sluit alles om je hoofd af met een grote handdoek. Door te stomen met kamille help je nl. ontstekingen tegen te gaan.
Vastzittend slijm/snot kan snel gaan ontsteken, want dit zijn nu eenmaal bacterien en die moeten weg en niet vermeerderen. Na een tijdje stomen voel je hoe je neus gaat lopen en je gaat zweten. Als je nu ook nog gorgelt met water waarin je wat (zuiverings) zout hebt opgelost, verfris je ook je keel. Stomen met kamille is de meest zachte aanpak en je beschadigt hierdoor niet je slijmvliezen.
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit werkt inderdaad uitstekend (bij mij dan)
Sprayen met een zout oplossing en dan proberen op te halen. Indien mogelijk zo weinig mogelijk snuiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Drink water met citroensap. Dat lost slijm op.