is dit een vorm van depressie?

dit denk ik om de volgende redenen:

- ik ben constant bezig hoe andere over me denken en hoe ik over kom.. als er iets gebeurd of ik heb iets raars gezegd dan probeer ik dat altijd goed te praten zodat niemand slecht over mij gaat denken.. ik heb het idee dat ze veel over me praten of denken.. het zijn heel onbenullige kleine dingen maar toch trek ik me dat enorm aan

- ik heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen.. iets nieuws.. bijvoorbeeld studie. ik wil het heel graag maar ik denk steeds dat het me toch niet lukt.. dat ik niet slaag.. heb er geen zin in aan de andere kant

- ik heb contant t gevoel dat ik me moet bewijzen.. vooral tegenover mijn even oude zus.. strijden wie de leukste is.. hoe mijn ouders over mij en haar denken..

ik zit in een soort spiraal lijkt wel.. soms kan ik de hele wereld aan.. en dan ben ik weer down

Toegevoegd na 4 minuten:
ik ben getrouwd en woon een paar jaar samen met de liefste van de wereld maar toch ben ik soms ongelukkig en onzeker.. ook als ik aan de toekomst denk ben ik bang

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Z512099
8 jaar geleden
Is zeker geen vorm van depressie en iedereen is al eens down.
Ritsuka
8 jaar geleden
ga naar je huisarts, die kan je doorverwijzen naar iemand die je hiermee kan helpen.
Aantal punten komen mij wel bekend voor, bij mij kwam het gedeeltelijk door perfectionisme.
Ik heb nu elke 2 weken een gesprek met iemand van de GGZ, die mij helpt hiermee, en hoe ik beter kan plannen enzo. Heeft mij echt supergoed geholpen.
Neem anders deze uitgetypte tekst mee als je het moeilijk vind om te vertellen.
Ivana
8 jaar geleden
Heel goed dat je het hier aankaart. Het is zeker geen depressie, maar denkelijk heb je weinig zelfvertrouwen. Misschien een (aangepraat) minderwaardigheidscomplex. Dat is te verhelpen met goede hulp. Ga naar je huisarts, die weet de adressen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit is geen depressie, maar kan het wel worden, bovenop de bovenstaande klachten. Goede adviezen om dit te voorkomen en je van je onzekerheid af te helpen, heb je hierboven al gelezen.
erotisi
8 jaar geleden
Heb je ook last van:
slaapproblemen, eetstoornissen, verminderde energie, concentratieproblemen, en gevoelens van wanhoop. Zo ja dan kan dysthymie nog een optie zijn, een milde vorm van depressie: https://nl.wikipedia.org/wiki/Dysthyme_stoornis Zo nee, zoek naar dingen die je echt weer vreugde brengen en laat je daarbij inspireren door dingen die je echt zelf wilt en niet dingen die de omgeving van je verwachten
Erna55
8 jaar geleden
Je vind het oordeel van anderen erg belangrijk. En je weet " zeker" dat ze je veroordelen. Soms komt dit omdat je jezelf niet goed genoeg vind. Hoe denk je over jezelf ? Vind je jezelf misschien niet goed genoeg ? Denk je daarom dat anderen je ook niet goed genoeg vinden ? Je wilt wel iets nieuws gaan doen, maar je durft er niet aan te beginnen.
Omdat je al bijna zeker weet dat het toch niet gaat lukken. Je gelooft niet in jezelf. Je probeert ( je zegt zelf: "ik moet" ) jezelf te bewijzen.
Je wilt graag wilt dat de mensen om je heen erkenning en waardering geven. Je wilt serieus genomen en gewaardeerd worden. Dit is een normale wens.
Maar : als je serieus genomen wilt worden door de wereld, is stap 1 om jezelf serieus te nemen. Het kan zijn dat er in je verleden iets gebeurd is waardoor je zelfvertrouwen geknakt is. Ben je altijd al ze vreselijk bezig geweest wat anderen van je vinden ? Is dit iets wat je de laatste jaren hebt "opgelopen" ? Ben je een beetje perfectionistisch ?
Wanneer je het later ontwikkeld hebt, dan is het goed om met hulp te onderzoeken hoe je je zelfvertrouwen weer terug kunt krijgen. Wanneer je nog wel functioneert ( werk, studie ) dan denk ik niet dat je depressief bent. Het kan wel dat je gebrek aan vertrouwen in jezelf je langzaam steeds meer moedeloos maakt. En daardoor kun je depressief worden. Ik denk dat het goed is dat je professionele hulp zoekt om te leren jezelf meer te waarderen en om irreële eisen die je aan jezelf stelt, los te laten.
Je kunt dit met je huisarts bespreken, die kan beoordelen welke hulp je nodig hebt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoals ik je verhaal lees, is er iets of zijn er dingen gebeurd waarom jij nu zo bent gaan denken. Zoek dus de oorzaak van je gevoel/gedachtes. Het is, zoals de anderen ook schrijven, heel verstandig om dit met wat hulp te gaan uitzoeken. De huisarts kan je verwijzen ( en laat je niet door hem afschepen!)
Wel rot voor je dat je je zo voelt. Dat kost best veel energie, lijkt me. Ik hoop dat je door jezelf uit te spreken wat je denkt en voelt, weer blij kunt worden van jezelf.

Antwoorden (4)

Dit is eerder een vorm van onzekerheid. Je bent onzeker over jezelf en dat hebben heel veel mensen. Onzekerheid is dus echt niet erg. Gewoon jezelf laten denken dat je het kan en dat je leuk bent en dan vind je het helemaal mooi
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nee, er is geen sprake van een depressie.

Er is sprake van een depressie als je last hebt van minstens vijf of meer van de volgende symptomen, waarvan ten minste één van de twee eerste symptomen:
-sombere stemming gedurende grootste deel van de dag, bijna dagelijks;
-duidelijke vermindering van interesse of plezier in (bijna) alle activiteiten;
-duidelijke gewichtsvermindering of gewichtstoename;
slapeloosheid of overmatig slapen;
-psychomotorische agitatie of remming;
-moeheid of verlies van energie;
-gevoelens van waardeloosheid of buitensporige of onterechte schuldgevoelens;
-verminderd vermogen tot concentratie of besluiteloosheid;
-terugkerende gedachten aan de dood, suïcidegedachten, -plannen of -poging.

Om te zien of je een depressie hebt moet je dus gewoon dit lijstje afvinken:
" ik ben constant bezig hoe andere over me denken en hoe ik over kom.. als er iets gebeurd of ik heb iets raars gezegd dan probeer ik dat altijd goed te praten zodat niemand slecht over mij gaat denken.. ik heb het idee dat ze veel over me praten of denken.. het zijn heel onbenullige kleine dingen maar toch trek ik me dat enorm aan"
Hieruit spreekt voor mij met name veel onzekerheid, mogelijk ook een verminderd gevoel van eigenwaarde (=gevoel van waardeloosheid)

"ik heb steeds het gevoel dat ik iets moet doen.. iets nieuws.. bijvoorbeeld studie. ik wil het heel graag maar ik denk steeds dat het me toch niet lukt.. dat ik niet slaag.. heb er geen zin in aan de andere kant"
Weer onzekerheid, maar ook besluiteloosheid en weer waardeloosheid?

"ik heb contant t gevoel dat ik me moet bewijzen.. vooral tegenover mijn even oude zus.. strijden wie de leukste is.. hoe mijn ouders over mij en haar denken"
Weer onzekerheid...

"ik zit in een soort spiraal lijkt wel.. soms kan ik de hele wereld aan.. en dan ben ik weer down"
Down=somber? Het klinkt voor mij alsof dit erg wisselend is en niet (zoals de lijst beoogt) een meer stabiel gevoel. Ik zal hem toch maar rekenen.

"ik ben getrouwd en woon een paar jaar samen met de liefste van de wereld maar toch ben ik soms ongelukkig en onzeker.. ook als ik aan de toekomst denk ben ik bang"
Weer onzekerheid en ongelukkigheid (=somberheid.) Angsten gaan vaak samen met een depressie maar zijn een separaat symptoom die bij vele andere diagnoses voor kunnen komen.

Toegevoegd na 29 seconden:
*** Wordt vervolgd ***
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
*** Vervolg *** Dan kom ik dus op somberheid, gevoel van waardeloosheid en besluiteloosheid; oftewel drie symptomen hetgeen te weinig is om te spreken van een depressie. Dat betekent natuurlijk niet dat er niets aan de hand is. In de huisartspraktijk spreken we van 'depressieve klachten' als iemand wel meerdere van dit soort symptomen heeft, maar te weinig om de diagnose 'depressie' te stellen. Deze twee diagnoses lijken erg op elkaar, zitten in elkaars verlengde en het onderscheid is (in mijn bescheiden mening) arbitrair. Voor mensen met depressieve klachten zijn medicijnen over het algemeen minder effectief dan wanneer er echt sprake is van een echte depressie. Dit soort klachten wordt meestal het beste behandeld door regelmatig gesprekken aan te gaan met de huisarts, POH en/ of psycholoog. Tijdens deze gesprekken wordt dan gekeken waar deze gevoelens vandaan komen, als daar meer duidelijkheid over is dan kan er gekeken worden hoe je de gevoelens weer om kunt draaien naar meer positieve gevoelens.
Meestal zijn zulke gesprekken effectief en is medicatie niet nodig; natuurlijk kan uiteindelijk blijken dat medicatie wel nodig is, dat blijft dan natuurlijk wel een optie. Net als anderen hier zou ik je dus adviseren om naar je huisarts te gaan, ten eerste om een nette diagnose te laten stellen (ik doe het nu immers met alleen je verhaaltje, zonder verdere kennis van jou en je situatie) maar ook voor de verdere behandeling.
Gelukkig zijn de vooruitzichten bij depressieve klachten (en bij een depressie) over het algemeen goed, ook al is de weg daarnaartoe soms moeilijk. Sterkte.
Je moodswings en je ontevredenheid over jezelf kunnen wijzen op een lichte vorm van een mogelijk beginnende depressie maar er kan ook ptss aanwezig zijn alsmede andere problemen.
Eigenlijk geeft de formulering van je vraag te weinig info om een goed beeld te vormen. Wel raad ik je aan eens met je huisarts te overleggen, als deze klachten en gedragingen blijven bestaan of verergeren.
Je geeft aan een lieve vrouw te hebben, praat met haar over wat je voelt en beleeft.
Er kunnen onbewuste verwachtingen en/of angsten zijn die je geluksbeleving verminderen. Neem haar mee naar de huisarts, mogelijk kent zij facetten van jou die je zelf niet ziet maar die voor een arts waardevol zijn om een juiste diagnose te stellen.
Ik vind je klachten te serieus om ze weg te wuiven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dit lijkt op het oog niet een vorm van depressie.
Zoals je zei voel je je soms erg goed, en soms erg down: dat is normaal maar als de stemmingswisselingen erg extreem zijn moet je hulp zoeken. Het kan een bipolaire stoornis zijn. Dit houd in dat je stabiele, manische, hypomanische en depressieve perioden hebt. De volgende perioden hebben de volgende symptomen en moeten meestal meerdere dagen tot weken duren:

Manisch
- Erg blij
- Extreem zelfverzekerd (je denkt dat je alles aankunt)

Hypomanisch
Dit lijkt op hypomanisch maar het is een mildere vorm.

Depressie
- Lusteloos
- Down
- Zelfmoordgedachten

Als je het gevoel hebt dat je weken, soms maanden, down bent terwijl je de maanden erna je weer geweldig voelt en denkt dat je alles aankunt? Dan is er een kans dat je een bipolaire stoornis hebt. Als een van je ouders het heeft heb jij ook een kans om het te hebben. Kijk voor meer informatie op deze site, hier kan je ook een test doen om te testen of je het hebt:

http://www.vmdb.nl/bipolair/wat-is-de-bipolaire-stoornis/