Waarom hebben sommige mensen last van "water in het oor" en andere niet?

Als ik vroeger ging zwemmen, durfden veel vriendinnen niet in het water te springen. Dan liepen ze namelijk het risico op "water in het oor".

Om dezelfde reden wilden ze niet onder water gaan, en niet al te wild spelen.

Ik heb het probleem nooit begrepen. Natuurlijk krijg je water in je oor als je kopje-onder gaat, maar ik zag het probleem niet. Als je weer boven was, hield je gewoon je hoofd opzij, met het oor naar beneden, en dan liep het water er zo weer uit.

Maar kennelijk werkte dat bij mij (en bij sommige anderen) prima, maar bij anderen niet. Die hadden urenlang last van "water in het oor", en sommigen hadden dat zelfs de volgende dag nog. Voor mij was dat onvoorstelbaar.

Mijn vraag is nu: hoe is het mogelijk dat sommigen zoveel last hebben van "water in het oor", terwijl anderen (waaronder ik) dat water er gewoon uit kunnen laten lopen?

En die mensen die klagen over "water in het oor", hebben die echt water in het oor zitten, of is er iets anders aan de hand?

Cryofiel
10 jaar geleden
3.9K
Amadea
10 jaar geleden
Heb jij als kind oorontsteking gehad? Ik meerdere keren, en ik kan mij het vervelende wateroorgevoel levendig voorstellen. Als jij er geen ervaring mee hebt vermoed ik dat het daarmee samenhangt. Buizen van Eustachius die snel moeilijk gaan doen, of zoiets.
Cryofiel
10 jaar geleden
Hoe kan een Buis van Eustachius (aan de binnenkant van het trommelvlies) worden beïnvloed door water in de gehoorgang (aan de buitenkant van het trommelvlies)?

Het beste antwoord

Gehoorgangen zijn gewoon niet allemaal even breed.
Let maar eens op als je voor een onderzoekje moet, dan gaat er zo'n doos open met van die tuutjes en die zijn er wel in 5 maten.

zoals je je kunt voorstellen loopt water uit een rioolbuis veel makkelijker dan uit een rietjes, ietwat overdreven misschien maar iemand met een wat nauwe gehoorgang heeft mogelijk echt langer last van water wat blijft hangen, en bij scheefhangen blijft het gewoon zitten
Summo
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
Er zijn nog veel meer maten

Andere antwoorden (4)

Gewoon. Omdat sommige mensen kleinzeriger zijn dan anderen en/of onvoldoende aandacht krijgen. Waarom zeggen sommige vrouwen dat ze bijna doodgegaan zijn bij een bevalling, terwijl anderen er nauwelijks last van hadden? Waarom lijden mensen pijn bij de tandarts, terwijl anderen zich lachend zonder verdoving laten behandelen? Waarom vallen mensen flauw bij een vaccinatie, terwijl anderen beweren dat ze niet eens een prikje hebben gevoeld?
Er bestaat geen objectieve meetlat voor pijn en ongemak. Sommige mensen lijden door een beetje water in het oor, anderen vinden het nauwelijks een ongemak.
Tot zover deze knagende kwestie.
escape
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
escape ik heb toevallig ook last van het water in mijn oren ik ben een man. Ik kan je verzekeren dat het heel vervelend is en dat het water er voorzorgd dat ik soms dagen niets kan horen. Ontstekingen zijn daarna ook heel gewoon.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik denk dat je een factor vergeet, escape. Het is niet alleen de subjectieve beleving, maar ook daadwerkelijk de sensatie die kan verschillen. Neem die bevalling als voorbeeld: sommige vrouwen hebben een horror-bevalling, met een urenlange weeënstorm, (bijna) compleet uitscheuren en een kind dat er maar niet uit wil. Terwijl de ander amper weeën heeft en bij wijze van spreken een paar keer zucht tot het kind er vanzelf uitkomt. Volgens mij zijn er minstens drie factoren die bepalen wat iemand aangeeft qua pijn:
-De pijnprikkel (die dus kan verschillen per persoon en per situatie: de ene keer dat je je stoot loop je meteen door, de andere keer doet het echt gemeen zeer)
-De registratie van de pijn in de hersenen (de één voelt een prikkel sneller als "pijn", terwijl de ander het nog zal ervaren als bijvoorbeeld druk, warmte, koude, jeuk, etc.)
-Hoe iemand dat vervolgens beleeft. Iemand die niets gewend is zal sneller pijn als ernstig omschrijven dan iemand die al heel at heeft meegemaakt op dat gebied. De één doet z'n tanden op elkaar en denkt "het is zo voorbij", en de ander is niet in staat om de pijnprikkel te negeren. En dan weten we ook nog eens dat de situatie waarin je je bevindt, de mate van afleiding die aanwezig is en bijvoorbeeld je psychische gesteldheid allemaal invloed hebben op niet alleen hoe pijn beleefd wordt (punt 3), maar zelfs ook hoe het geregistreerd wordt in de hersenen (punt 2). Ik vind het daarom iets te gemakkelijk om mensen die (veel) pijn aangeven bij bijvoorbeeld een bevalling of medische behandeling te omschrijven als "kleinzerig".
De een heeft meer oorsmeer (productie) dan de ander. Oorsmeer zet uit als het nat wordt en dat kan bij veel oorsmeer je gehoorgang in je oor urenlang dicht zetten. Iemand die weinig smeer produceert heeft dat probleem niet.
10 jaar geleden
Soms wordt de onderdruk door water in het oor in de buis van Eustachius achter het trommelvlies te groot en dan doet gemeen pijn , een stekende pijn. Ik heb ook last van pijn en een otgevoel als ik zonder oordopjes in het water spring ( of zwem). Vroeger, toen die dopjes nog niet bestonden, droeg ik vette watten in het oor onder de badmuts. Het is dus geen kleinzerigheid, maar een uiterst onaangename gewaarwording als je er gevoelig voor bent. Als je er zelf geen last van heb kan je niet beoordelen hoe het voelt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had dat vroeger ook. Ik kon makkelijk het water uit mijn oor halen door middel van m'n hoofd opzij te houden en op m'n andere oor te klappen.

Tegenwoordig gaat dit niet meer zo goed.
Sinds dat ik een oor infectie heb opgelopen in Griekenland in het zwembad kan ik er veel minder goed tegen.
Ik heb veel eerder water in m'n oor en het duurt nu ook langer voordat het water weer uit m'n oor is en als ik dit vaker heb begin mijn oor ook pijnlijk te worden als er water in m'n oor zit.
Ook heb ik last van suizingen in m'n oor.

Mijn oplossing voor nu is dus zwem oordopjes.

Conclusie: Het kan dus komen door een oorontsteking. Natuurlijk zijn er ook nog andere conclusies, maar bij mij was dit het geval.