Waarom zie ik steeds zwarte en gekleurde vlekken?

Kan er dan iets mis zijn met je ogen? En hoe erg kan het zijn? Moet ik daarvoor naar de dokter?

(ik zie het heel vaak, en ik zie het al ongeveer 6 jaar, nu ben ik 14)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (6)

Het zou kunnen zijn dat de doorbloeding van je netvlies (of van bepaalde hersendelen) niet helemaal goed is.
Toch morgen maar naar de dokter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten eerste, JA!! NAAR DE DOKTER!! met zulke dingen moet je niet te lang rondlopen, ik wil je niet bang maken maar het is beter als je weet wat het is. En een dokter kan je dat precies vertellen!!
ten tweede, heb je het in combinatie met hoofdpijn? Ik denk meteen aan migraine. Maar het kunnen wel 100 andere dingen zijn.
dus nogmaals, laat er een dokter naar kijken. Die weet het vast beter dan mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doe doch maar even een rondje dokter voor de zekerheid. Ik heb het vele jaren, maar ik ben 57.
Het is aanverwaand aan migraine. Vooral met vel licht speelt het parten. Je leert ermee leven. Maar doch maar laten nakijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
WANNEER zie je die vlekken? Altijd? Alleen als je een tijd op je knieën een boek hebt zitten/liggen lezen, en dan plotseling opstaat? Andere momenten?

Zie je alleen vlekken, of ook lichtflitsen?

Ben je sterk bijziend?

Hoe ziet je omgeving eruit - is dat een wisseling van fel verlichte stukken en donkere stukken? Dan krijg je het vlekkeneffect dat je ook ziet als je in de zon hebt gekeken en daarna een donkere ruimte inloopt.

Zolang wij niet weten wanneer je precies die vlekken ziet, kunnen we slechts gokken.

Hoe dan ook lijkt het me raadzaam als je naar de huisarts gaat. Het kan van alles zijn. Van heel onschuldig (bloeddrukprobleempje) tot heel ernstig (diabetes; netvliesloslating).

De enige manier om erachter te komen wat er aan de hand is, is het aan de dokter voor te leggen. Of je nu iets onschuldigs hebt of iets ernstigs, in beide gevallen ben je beter af na het consult.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, maar dat hebben anderen ook al geantwoord; hup, naar de huisarts. Ik heb het zelf ook, meestal als ik moe ben, ik heb er een keer naar laten kijken en toen werd er gezegd dat het komt door vermoeide oogspiertjes. Dus misschien is wat eerder naar bed gaan een optie als je het vooral 's avonds hebt? Maar even naar de huisarts kan natuurlijk geen kwaad want het kan bij jou wel iets heel anders zijn...
Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent 14, en hebt dit al zes jaar? Weten je ouders dit?

Zonder enig voorbehoud: ja, ga naar de dokter. Het is niet normaal om 'heel vaak' zwarte en gekleurde vlekken te zien.

Op je vraag hoe erg het kan zijn, kunnen wij geen antwoord geven. Misschien niet erg, misschien wel. Maar bedenk dit: als het niet erg blijkt te zijn, dan kan de dokter je geruststellen. Als het wel erg blijkt te zijn, is het het beste om het zo snel mogelijk te weten, zodat er hopelijk iets aan gedaan kan worden. Dus erg of niet erg, allebei hele goede redenen om naar de dokter te gaan.

Mochten je ouders hier niets van weten of niet weten dat je het zo vaak hebt: vergeet niet om het tegen ze te vertellen en ook te vertellen dat je je hier zorgen over maakt.