Wat moet je een bosjesman als eerste uitleggen als hij jou als eerste gids heeft in deze moderne wereld?

De bosjesman heeft nog nooit iets moderns gezien, kent alleen het oerwoud.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wow, heftig oerwoud !!
Bosjesmannen (San) wonen, in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden, op de open vlakte en zelfs in de woestijn. Niet geheel vrijwillig trouwens ; die omgeving is niet tot nauwelijks geschikt voor jagers/verzamelaars (wat ze feitelijk nog zijn) , maar van hun oorspronkelijke leefgebieden zijn ze verdreven.

In principe vind ik het ergens misdadig iemand uit zijn eigen wereld te halen - feitelijk het enige type wereld dat ECHT geschikt is voor mensen c.q. de menselijke soort, zeker op de lange duur, zeg maar pre-landbouw - en te introduceren in wat wij dan maar eufemistisch de 'beschaafde' wereld noemen.

Ik neem aan dat je een fictieve bosjesman bedoelt trouwens, want ze hebben echt wel kennis gemaakt met moderne zaken. Al zijn er veel verschillende stammen en verschillen ze in mate van primitiviteit.

Ik denk dat je ze verder niets uit hoeft te leggen ; de feiten spreken redelijk voor zich. Het zal aanvankelijk een oververzadigende indruk maken, maar de praktijk heeft geleerd dat het schrikbarend snel went......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uh...wat was ook alweer de vraag....?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja, inderdaad!!

Andere antwoorden (17)

Het lijkt mij het handigst om als eerste uit te leggen wat een toilet is, dat voorkomt al veel genante momenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij buiten niet overal mag plassen en zeker niet tegen een agent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe de autogordel werkt als we het bos uitrijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat het gewaardeerd wordt als de hoofden van anderen op de romp blijven zitten.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
very funny!
Dat je de honden hier niet mag opeten!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij als een gek terug moet naar zijn stam en elke blanke die langs komt weg moet jagen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is er niet beter op geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ik de baas ben en hij heel goed naar mij moet luisteren ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat vooruitgang niet altijd verbetering hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je de (Zuid-Afrikaanse) film : The gods must be crazy' gezien, een grappige film over een bosjesman die een flesje cola vind die uit een vliegtuigje viel en het terug wil brangen naar de goden. De film zit vol grappige misverstanden als hij in contact komt met de andere inwoners.
verder vind ik Marleen's antwoord heel mooi.
Er zijn nog weinig 'lost tribes' op de wereld (stammen die nog nooit andere culturen heeft ontmoet). En het inderdaad misdadig om die mensen te willen vinden. Laat ze zo lang mogelijk onschuldig en zichzelf blijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh shit, ik zie nu pas dat jij deze film ook quote. Echt een heel mooie film.
+1 van mij.
Verkeersregels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat GV is uiteraard !

Even serieus, een hele mooie film hierover is: The Gods Must be Crazy, waar een stam bosjesmensen een leeg cola-flesje uit de lucht ziet vallen. Ze denken dat het van de goden is en zijn er eerst heel blij mee, tot ze ontdekken dat het tot ruzie binnen de stam leidt (iedereen wil er mee aan het werk). Dan besluiten ze dat iemand het "van de aarde af moet gooien".
En het bosjesmannetje gaat op pad en komt daar dus de eerste blanken tegen.
Een hele mooie film. Kruising tussen film en documentaire met veel ontroerende en veel hilarische momenten. Echt een aanrader!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Chx;

Dat je eerst even googlet voor je een overbodige vraag op goeievraag.nl plaatst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik leg hem uit dat hij terug moet en mij mee moet nemen naar zijn wereld... Er is niets goed aan deze wereld qua bosjesman, dus wegwezen en mij meenemen naar zijn woonst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hij ten allen tijde goed naar links en rechts moet kijken voor hij een straat over steekt want dat er automobilisten zijn die niet malen om een (bosjes)man min of meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als eerste leg ik uit wat een stoplicht is, en hoe die werkt. Vervolgens leg ik hem uit wat een stopcontact en gasfornuis is... Verder krijgt hij of zij les wat wel en niet eetbaar is hier, dat lijkt me wel slim. :-)

want anders is het waarschijnlijk iets als: splát, záp,wóósh en aaarghh!!

:-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe Goeie Vraag werkt, de rest kan hij dan zelf uitzoeken! ;-)