Waarom wordt een vrouw vaak sneller dronken dan een man.?

Misschien is dronken een beetje teveel gezegd.
Maar zijn vaak na een of twee wijntjes al erg aan geschoten.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou ja!

Het beste antwoord

Alcohol wordt vooral in de maag en de dunne darm in het bloed opgenomen. In de maag van mannen is de concentratie van een bepaald alcoholafbrekend enzym veel hoger dan in de maag van vrouwen. Bij gelijke alcoholconsumptie komt er dus minder alcohol in het bloed van mannen terecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vrouwen hebben gemiddeld minder bloed. Het promillage alcohol in het bloed stijgt daardoor sneller.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vrouwen kunnen slechter tegen alcohol dan mannen. Hoewel de meeste dames het niet toe zullen geven, is dat een feit. De reden daarvoor is veel minder algemeen bekend. De meeste mensen denken dat het komt doordat vrouwen kleiner en lichter zijn dan mannen, maar daar blijkt niets van waar te zijn.

Alcohol wordt afgebroken in de lever. Bij mannen en vrouwen werkt de lever even snel en de alcohol wordt bij vrouwen dus niet langzamer opgeruimd. De reden dat de dames sneller dronken worden, zit hem in het vervoer naar de lever toe. Alcohol wordt getransporteerd via lichaamswater. En vrouwen hebben simpelweg minder lichaamswater dan mannen: 55 procent om 65 procent.

Na het drinken van een biertje of een glas wijn, wordt de alcohol opgenomen in het bloed. Omdat vrouwen minder lichaamswater hebben, is de concentratie alcohol veel groter op het moment dat het de lever bereikt. Daarom kun je dus zeggen dat ze minder goed tegen drank kunnen. Als een vrouw en een man van ongeveer hetzelfde gewicht, eenzelfde hoeveelheid alcohol binnen krijgen, is de concentratie in het bloed van de vrouw ongeveer dertig procent hoger! Dat scheelt een slok op een borrel.

In de laatste jaren zien artsen het aantal vrouwen met leveraandoeningen door overmatige alcoholconsumptie stijgen. Het drinkpatroon gaat zelfs steeds meer op dat van mannen lijken en daar is het vrouwenlichaam dus niet op gebouwd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er is nog een reden: in de maag van mannen is de concentratie van een bepaald alcoholafbrekend enzym (gemiddeld) veel hoger dan bij vrouwen. Alcohol wordt voornamelijk via de maag en dunne darm opgenomen; bij gelijke consumptie bereikt meer alcohol het bloed van de vrouwen dan bij de mannen.