Een (ernstig)geheim voor je partner hebben kun je daar gevoelsmatig meeleven en waarvoor kiest men daarvoor?

Ben zelf zo eerlijk als wat en ook mens maar heb toch altijd mijn geweten willen zuiveren.ik vraag me af hoe iemand die dat niet doet dat volhoud en waarom?
Ik wil ook graag dingen begrijpen zonder te oordelen vandaar dat ik deze vraag stel.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Mijn leven was lang geleden heel moeilijk.
Uit die periode zijn er dingen die ik absoluut niet zal vertellen aan mijn partner.

Er zit heel veel pijn en schaamte.
Het zijn dingen die ik voor mezelf een plaatsje heb gegeven.
Mijn partner zei zelf aan het begin van onze relatie: ik hoef niet alles te weten, ik wil leven in het nu. Onze verledens zijn voorbij, wat telt is wat je me nog wilt vertellen en wat je niet vertelt blijft verpakt in de rugzak die we allebei meedragen.
En zo is het, we hebben allebei een rugzak die we meedragen, we kennen veel dingen uit elkaars rugzak, we kennen de grote lijnen van elkaars leven, we zijn gek op elkaars kinderen en we begrijpen elkaars onbesproken pijn, zonder te oordelen!
En soms zitten we ergens aan een glaasje wijn of op een mooi plekje in een bos of op een prachtige plek ergens inde wereld en dan begint de een of de ander plotseling zomaar iets te vertellen, terwijl de ander luistert.....een stukje van de rugzak ging even open. Daarna kan het weer heel lang duren of misschien wel nooit. Het kan dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel graag gedaan! Het was een goede vraag! +1 dus!

Andere antwoorden (6)

Men kiest daarvoor omdat ze willen dat hun partner het niet weet. (logisch?) en een geheim hebben betekend niet dat je iemand bedriegt of dat je liegt.

Toegevoegd na 56 seconden:
Update: Er staan te veel onwaarheden (onzin) in de vraag dat het onmogelijk wordt om het te beantwoorden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet willen weten als mijn partner vreemd ging. Dus dat mag de partner lekker geheim houden...

Beroepsgeheim is simpel. Daar moet je, je gewoon aan houden. En verder kan ik genoeg bedenken, waar ik nooit, of nooit volledig over zal zijn. En dit heeft voornamelijk te maken met een stukje privacy van anderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het niet kunnen ; mijn partner is zodanig deel van mijn leven en alles wat mij bezighoudt, dat de gelijkwaardigheid van de relatie op losse schroeven zou komen te staan wanneer ik iets heel ernstigs voor hem verborgen zou willen houden. Afgezien van het feit dat ik me afvraag of dat uberhaupt wel kan. Wanneer het echt een ernstig geheim is zal het je van tijd tot tijd ook bezig houden en je partner moet dan wel een enorme plaat voor zijn kop hebben om daar dan helemaal niets van te merken.

Dat betekent natuurlijk niet dat ik niet een geheimpje voor mijn partner kan bewaren, of dat ik het meteen moet doorbrieven als mijn kinderen willen dat ik iets niet vertel. Maar mijns inzien valt dat soort dingen ook niet onder de categorie geheimen.

Natuurlijk zijn er mensen die heel cruciale informatie die heel slechte invloed op de relatie kan hebben liever helemaal voor zich houden, en als je echt goed kunt liegen of door kunt gaan alsof er niks aan de hand is, zelf kunt leven met het geheim, kun je dat wellicht jarenlang volhouden. Maar een heel leven ?? Dat duurt best wel lang, hoor ! Al vraag ik me af of een relatie die in dat geval min of meer gebaseerd is op een leugen een lang leven beschoren is.....

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor mij is je levenspartner overigens bij uitstek diegene in wiens gezelschap je 100 % je privacy hebt. Dat kan natuurlijk alleen maar als je een open boek bent voor elkaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
uit schaamte voor je omgeving, of om je relatie heel te houden. er zijn vele dingen die mensen voor hun partner kunnen verzwijgen. vreemgaan (behouden van relatie), niet uit de kast durven komen, travestie (allebei uit schaamte en/of privacy), verliefd worden op een ander in een goede relatie (ach.. gaat wel over) er zijn zoveel dingen, en zolang je eerlijk bent tegen jezelf en er geen zooitje van gaat maken denk ik dat het normaal is dat ht voorkomt dat iemand een geheim kan hebben (voor partner, familie e.d.) Ik ben zelf erg open, maar heb nog niet zo`n dingen meegemaakt behalve dat mijn ex in een keer van de verkeerde kant bleek te zijn. (nee, dat werd mij niet verteld). life goes on!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn zaken die niemand anders iets aangaan. ook je partner niet.. je kent je partner niet je hele leven en het kan gebeuren dat er iets in die vroegere tijd is gebeurd dat je hem liever niet vertelt.. Ik kan met bepaalde geheimen leven maar er is ook iets dat me niet lekker zit en gevoelsmatig zou ik het moeten vertellen..maar ik weet ook dat hij dat nooit zou kunnen begrijpen dus verstandelijk gezien is het beter te zwijgen..soms is dat heel zwaar maar ik kies daar heel bewust voor..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat hangt er vanaf of het geheim van belang is voor je relatie. Je kunt je partner namelijk onnodig kwetsen. Als je je partner er mee kwetst als je het verteld maar het is verder niet van belang voor je relatie als je het niet verteld (snap je het nog ;-)? ) dan zou ik het niet vertellen aan mijn partner. Als het geheim hoe dan ook belangrijk is voor je relatie, zou ik wel eerlijk zijn en het vertellen.